Mimo, iż nie wszystkie porty lotnicze w Polsce przynoszą zyski, to obiekty w Warszawie, Katowicach, Gdańsku, Poznaniu i Krakowie osiągają bardzo dobre wyniki finansowe. Największe polskie lotnisko im . Fryderyka Chopina w Warszawie osiągnęło w zeszłym roku zysk netto przekraczający 300 milionów zł.
Co ważne, od 30 do nawet 60 procent przychodów, lotniska generują nie ze swojej podstawowej działalności, ale z tzw. „przychodów pozalotniczych” na co składają się przede wszystkim: wynajem powierzchni handlowej, płatne parkingi czy ponadstandardowa obsługa pasażerów (strefy VIP itp.). Czy taki model mógłby zacząć działać również w branży kolejowej? Wydaje się to całkiem prawdopodobne biorąc pod uwagę, że odpowiedzialna za zarządzanie dworcami w Niemczech spółka córka państwowych kolei DB Station&Service AG już od kilku lat regularnie notuje wzrosty.
O tym jak rozwiązania znane z lotnisk można by zastosować na kolei rozmawiać będą uczestnicy debaty „
Dworzec jak lotnisko? - Komercjalizacja obiektów w kontekście planów modernizacji polskich dworców”, która odbędzie się
7 listopada podczas VIII Kongresu Kolejowego w Warszawie. W dyskusji wezmą udział zarówno przedstawiciele branży lotniczej jak i kolejowej:
Bartosz Baca, Partner, BBSG;
Krzysztof Golubiewski, Członek Zarządu ds. nieruchomości, Polskie Koleje Państwowe S.A.;
Janusz Malinowski, Prezes Zarządu, Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o.;
dr Anna Midera, Prezes Zarządu, Port Lotniczy Łódź im. Władysława Reymonta Sp. z o.o.;
Piotr Rachwalski, Prezes Zarządu, Koleje Dolnośląskie S.A.;
Dariusz Sinkiewicz, Dyrektor Generalny Travel Essentials, Lagardere Travel Retail oraz przedstawiciel firmy Robert Bosch Sp. z o.o. Dyskusję moderować będzie
Jędrzej Puzyński, Dyrektor programowy Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Kongres Kolejowy to największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.
Wszystkie informacje o wydarzeniu dostępne są na stronie
kongreskolejowy.pl