W czasie czwartego Polskiego Kongresu Inteligentnych Systemów Transportowych Jacek Wiśniewski z Ministerstwa Infrastruktury przedstawił najciekawsze projekty polskich miast, które starały się o dofinansowanie wdrażania systemów ITS.
Polska miała do rozdysponowania ponad 500 mln zł. Każdy beneficjent mógł otrzymać na realizację projektu ITS dofinansowanie w kwocie maksymalnie 85% wartości kosztów realizacji projektu. W ramach konkursu zostało złożonych 14 projektów z dziedziny ITS, a 11 najlepszych projektów zostało dofinansowanych. Listę ogłoszono na początku roku 2011. Większość projektów będzie realizowana w Polsce zachodniej, jednak miasta wschodnie także otrzymały dofinansowanie.
Pierwszy na liście rankingowej projekt to Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy. Miasto ma otrzymać na jego realizację 56 mln zł. Wśród projektów są jednak i duże, i małe miasta. Projekt przygotowany przez Warszawę zajął dopiero przedostatnie miejsce na liście rankingowej.
Jednym z istotniejszych projektów, które będą realizowane w ramach projektu, jest System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej W obszarze GOP. W ramach projektu zostanie wybudowane m. In. centrum zarządzania systemem dynamicznej informacji pasażerskiej, które będzie zbierało dane z nadajników z pojazdów komunikacji miejskiej. Będą zainstalowane także systemy informacji przystankowej w formie tablic LED. Centrum zarządzania ma dysponować wiedzą temat ruchu w mieście, przez co zwiększy się znacznie przepływ informacji, m. In. O korkach, problemach na drogach itp.
W ramach projektu Budowa Inteligentnego Systemu Transportowego w Koszalinie, na newralgicznych koszalińskich skrzyżowaniach będą montowane wagi mające zmniejszyć lub wyeliminować ruch przeładowanych pojazdów,, bramy mierzące wysokość pojazdów, kamery rejestrujące przejazdy na czerwonym świetle itd.
Projekt aglomeracji szczecińskiej wart 50 mln zł obejmuje stworzenie systemu zarządzania flotą pojazdów szczecińskiej komunikacji. Zostanie zamontowanych ok. 100 tablic informacji pasażerskiej na najważniejszych przystankach. Pojawi się system bezpośredniej komunikacji, system monitoringu, system elektronicznego biletu i karty miejskiej, system zliczania potoków pasażerskich oraz centrum dyspozytorko-operacyjne z serwerami gromadzącymi informacje z różnych pojazdów.
Najwięcej zmian planuje Trójmiasto w kompleksowym projekcie o nazwie Tristar. Projekt ten obejmuje ponad 140 skrzyżowań w Trójmieście, m. in. zamontowanie nadzoru wizyjnego na skrzyżowaniach, fotorejestratorów do rejestracji przejazdów na czerwonym świetle. Wybudowane zostanątakże stacje pogodowe, powstaną znaki oraz tablice zmiennej treści, informacja parkingowa i pasażerska, terminale pasażerskie. Łącznie 675 pojazdów wyposażonych zostanie w systemy pozycjonowania i namierzania.
Realizacja działania 8.3 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktora i Środowisko to kropla w morzu potrzeb, nigdy nie dokonano w Polsce tylu zmian w tym zakresie. Większość miast otrzyma nowe systemy, które przyczynią się do oszczędności czasu, zmniejszenia zanieczyszczeń oraz zmniejszenia liczby wypadków.