Do reaktywacji połączeń Bielsko-Biała – Cieszyn niezbędny jest remont linii nr 190. Pojawia się szansa na jego rozpoczęcie, ale póki co tylko na krótkim odcinku z Cieszyna do Goleszowa. Wciąż nie ma jednak w tej sprawie uzgodnień pomiędzy śląskim urzędem marszałkowskim a PKP PLK.
Wciąż nie jest znana przyszłość trasy Cieszyn – Bielsko-Biała, której odcinki Cieszyn – Goleszów i Skoczów – Bielsko-Biała zamknięte zostały dla ruchu w marcu tego roku. W lipcu PKP PLK poinformowały, że rozważają przeprowadzenie remontu ciągu. – Wykonamy wstępną analizę parametrów technicznych, które decydują o wznowieniu ruchu kolejowego. Pozwoli to określić możliwości i ewentualne nakłady niezbędne do przywrócenia ruchu na tej linii – mówił wówczas Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Obecnie pojawiła się szansa na zapewnienie inwestycji finansowania. Zarząd województwa chce bowiem wpisać na listę priorytetów unijnych nowej perspektywy remont jednego z dwóch wymagających naprawy fragmentów – tego krótszego, dziewięciokilometrowego odcinka Cieszyn – Goleszów.
Sprawa nie jest jednak wciąż przesądzona. – Najpierw musi zostać ostatecznie przyjęta przez zarząd województwa, dopiero wtedy rozpoczną się konkretne rozmowy – mówi Jacek Karniewski, przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Oznacza to, że póki co trudno mówić o jakichkolwiek konkretach – planowanych parametrach technicznych albo o potencjalnej dacie rozpoczęcia czy zakończenia prac.
Remont niezbędny także w okolicach Bielska
Dodatkowo do wznowienia regularnego ruchu konieczne są też choć drobne prace na bielskiej części trasy. Obecnie jedynym czynnym fragmentem linii nr 190 pozostaje bowiem krótki, czterokilometrowy fragment Skoczów – Goleszów wchodzący w skład ciągu Katowice – Wisła. Aby osiągnąć parametry techniczne pozwalające konkurować czasem przejazdu z transportem drogowym, konieczne byłoby jednak objęcie zaawansowanymi pracami modernizacyjnymi czy renowacyjnymi także całego odcinka Bielsko-Biała – Skoczów.
O takie prace wciąż zabiegają cieszyńscy samorządowcy, którzy od kilku lat starają się o zwiększenie rangi kolei na Śląsku Cieszyńskim. Jeśli ostatecznie województwo przeznaczy środki na remont, a ruch pociągów do Bielska-Białej zostanie przywrócony, dość niespodziewanie podupadły cieszyński węzeł ponownie obsługiwać będzie pociągi w trzech kierunkach. W grudniu po sześciu latach przerwy wznowione mają zostać bowiem kursy w kierunku Czeskiego Cieszyna.
Pociągiem przed zawieszeniem znacznie wolniej niż busem
Pociągi osobowe z Bielska-Białej do Cieszyna zniknęły z rozkładu jazdy w ramach dużego pakietu cięć połączeń na Śląsku 10 stycznia 2009 roku. W ostatnim okresie funkcjonowania ruch odbywał się z bardzo niskimi prędkościami, więc pokonanie 40-kilometrowej trasy zajmowało około półtorej godziny. Przewoźnicy drogowi realizują obecnie kursy relacji Bielsko – Cieszyn w około 60 minut. W godzinach szczytu busy i autobusy odjeżdżają nawet kilka razy na godzinę.