W obszarze kolei na kolejne lata wymienić można cały szereg projektów długoterminowych - stwierdził podczas posiedzenia komisji infrastruktury Andrzej Massel, wiceminister transportu odpowiedzialny za kolej. Szef resortu, Sławomir Nowak, podsumował swoją dotychczasową działalność. Wspierali go wiceministrowie, którzy opisywali podległe sobie zakresy tematyczne będące w gestii ministerstwa.
- Struktura grupy PKP wpływa na możliwość zarządzania wchodzącymi w ich skład spółkiami i koordynację wykonywania poszczególnych zadań. Przewidujemy podniesienie jakości zarządzania spółką PKP SA. Powołany jest zespół, którego zadaniem jest monitorowanie działań restrukturyzacyjnych - wskazał Massel.
- Drugim projektem długoterminowym jest restrukturyzacja PKP PLK. Wpływa on na procesy inwestycyjne, jak i koszty pracy tego podmiotu, zatrudniającego 39 tys. osób. Chodzi nam o jak najlepsze wykorzystanie infrastruktury kolejowej - zaznaczył.
- Kolejny projekt długoterminowy to usprawnienie procesu inwestycyjnego. Obecny stan realizacji inwestycji jest niezadowalający. Wiemy, że inwestycje te są trudne w realizacji, dlatego chcemy wspomagać zarządcę, m.in. poprzez powołanie specjalnego zespołu. Bardzo ważna jest współpraca z różnymi organami administracji, tak aby proces inwestycyjny uczynić łatwiejszym. Chcemy też uprościć wydawanie zezwoleń. To jedno z głównych „wąskich gardeł” procesów inwestycyjnych - wyliczał Andrzej Massel.
- Czwarta grupa zagadnień to kontynuacja prywatyzacji. Zaawansowane są procesy prywatyzacyjne w PKP Cargo, TK Telekom i Polskie Koleje Linowe. Chcemy, aby ten proces wygenerował możliwie duże środki, niezbędne sektorowi kolejowemu w jego transformacji - zaznaczył wiceminister.
- Piąty projekt długoterminowy to nowe podejście do dworców kolejowych. Chcielibyśmy zaproponować sieć dworców, które będą obiektami Polskich Kolei Państwowych, istotne dla połączeń międzywojewódzkich, międzynarodowych. Tam pasażer więcej wymaga i oczekuje większej liczby usług. Ich nie wyzbędziemy się. Pragniemy, aby dworce te żyły. Chcemy też wypracować zasady nieodpłatnego przekazania dworców samorządom, tak aby w tworzyć zintegrowane węzły transportowe - mówił Massel.
- Następny pakiet zagadnień to modernizacja taboru. Chodzi tutaj zwłaszcza o tabor PKP Intercity. W toku realizacji są projekty taborowe, spośród których najbardziej spektakularny to zakup 20 składów zespołowych, wraz z budową hali utrzymaniowej w Warszawie. Mamy również dodatkowe projekty, które są na zaawansowanym etapie przygotowania. Chodzi tutaj o odnowę taboru dla relacji Kraków – Szczecin (ponad 60 wagonów do modernizacji) oraz zakup ok. 25 nowoczesnych wagonów pasażerskich dla relacji Wrocław - Gdynia. Oba projekty warte są po 190 mln zł. W przygotowaniu jest też o wiele większy projekt zakupu elektrycznych zespołów trakcyjnych. W przypadku dwóch pierwszych przedsięwzięć, chcemy aby pierwsze jednostki taboru pojawiły się już w przyszłym roku - poinformował wiceminister transportu.