Partnerzy serwisu:
Pasażer

Bujok: Władze Śląska nie przywiązują do kolei zbyt wielkiej wagi

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-06-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Krzysztof Kuś, Rynek Kolejowy, 25 czerwca 2010

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Bujok: Władze Śląska nie przywiązują do kolei zbyt wielkiej wagi
Władze regionu nie prowadzą żadnego lobbingu, aby ogólnopolskie inwestycje kolejowe nie omijały Śląska, nie mają także żadnego własnego planu rewitalizacji lokalnych linii np. do Wisły, choć co weekend korki na drogach są tam niemiłosierne - pisze na portalu „Koleje Śląska Cieszyńskiego” ksiądz Tomasz Bujok.

Poniżej, za zgodą autora, publikujemy całość tekstu:

Po likwidacji ponad 50 połączeń kolejowych w naszym regionie napisałem apel o ratowanie kolei na Śląsku (zobacz). Nie jestem takim marzycielem, żeby uwierzyć, że jeden apel jakiegoś pasjonata coś zmieni, choć... obecny rozkład jazdy Przewozów Regionalnych w naszym regionie jest lepszy od poprzedniego. Dlatego może warto pisać o kolei.

Ilekroć jadę pociągiem z Pruchnej do Katowic, to mogę zauważyć postępującą degradację tej linii. Wiem, że w jakiejś nieokreślonej jak na razie przyszłości przewidziana jest jej modernizacja, ale czy musi wcześniej dojść do jej całkowitej śmierci technicznej? W wielu miejscach obowiązują ograniczenia prędkości pociągów do 30 km/h. Wynikają one z jednej strony z fatalnego stanu technicznego torów a z drugiej z przejazdów kolejowych bez zabezpieczeń (tak jest w rejonie Tychów). Dlaczego to właśnie kolej ma odpowiadać za niefrasobliwych pieszych, czy kierowców na absolutnie podrzędnych drogach i ograniczać prędkość dziesiątek pociągów jeżdżących tą trasą codziennie? Za to powinien odpowiadać także zarządcą drogi kołowej. Inaczej kolej jest bardzo poszkodowanym podmiotem.

Drugą sprawą jest stan techniczny linii kolejowej. Odcinek Katowice-Zebrzydowice jest fragmentem ważnego europejskiego korytarza transportowego prowadzącego z Gdańska na południe kontynentu. Jeżdżą tędy nie tylko pociągi towarowe, ale także z założenia szybkie połączenia do Wiednia, Budapesztu, czy Pragi. Niestety Polskie Linie Kolejowe wolały do standardów europejskich wyremontować odcinek Zgorzelec-Legnica, po którym nie jeździ żaden pociąg z dozwoloną tam prędkością 160 km/h. Czyż nie jest to niegospodarność? Na odcinku Katowice-Zebrzydowice codziennie jeździ osiem pociągów, które mają techniczne możliwości, żeby jechać 160 km/h, lecz ze względu na stan torów jadą miejscami 30. Także szybkie połączenia do Tychów realizowane szwajcarskimi Flirtami mogłyby osiągać taką prędkość. Na Śląsku, który ma najbardziej gęstą sieć torów w Polsce, nie prowadzi się żadnych większych modernizacji na kolei. Zdaje się, że także włodarze regionu nie przywiązują do transportu kolejowego zbyt wielkiej wagi. Zakup wspomnianych już wcześniej 4 szwajcarskich Flirtów dzięki zaangażowaniu władz Tychów i zapowiedź kupna 8 Elfów wiosny nie czynią. Poza tym, jak tak dalej pójdzie, to te na wskroś nowoczesne pojazdy nie będą w stanie pokazać swoich walorów, bo nie będzie odpowiednich torów.

Wracając do linii Katowice-Zebrzydowice/Zwardoń: jest ona ważną z punktu widzenia regionu. To tu odbywa się komunikacja między Beskidami, Bielskiem a Katowicami. Jak to jest, że np. Wielkopolska, czy woj. zachodniopomorskie potrafią inwestować w kolej, a Śląsk nie? Władze regionu nie prowadzą żadnego lobbingu, aby ogólnopolskie inwestycje kolejowe nie omijały Śląska, nie mają także żadnego własnego planu rewitalizacji lokalnych linii np. do Wisły, choć co weekend korki na drogach są tam niemiłosierne.

Jesienią odbędą się wybory do samorządów różnego szczebla. Warto, aby kandydaci do sejmiku województwa odrobili lekcję z zakresu kolei, bo myślę, że nie tylko pasjonaci będą pytać o rozwój tego sprawnego i ekologicznego środka transportu w naszym regionie.
ks. Tomasz Bujok

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bytom: wybrany wykonawca remontu wagonów wąskotorowych

Biznes

Bytom: wybrany wykonawca remontu wagonów wąskotorowych

Krzysztof Kuś/Rynek Kolejowy, 15 kwietnia 2010 15 kwietnia 2010

Zawiercie: Remont dworca już wiosną

Infrastruktura

Zawiercie: Remont dworca już wiosną

Urząd Miasta Zawiercie, 27 stycznia 2011 28 stycznia 2011

Śląskie: Przetarg na dwa ezety

Przetargi

Śląskie: Przetarg na dwa ezety

kk, Rynek Kolejowy, 6 lipca 2011 06 lipca 2011

Śląskie zmodernizuje szynobus

Przetargi

Śląskie zmodernizuje szynobus

kk, Rynek Kolejowy, 6 lipca 2011 06 lipca 2011

Śląskie: Utrudnienia na odcinku Olza – Chałupki

Pasażer

Śląskie: Utrudnienia na odcinku Olza – Chałupki

kk, Rynek Kolejowy 07 października 2011

Śląskie da 132 mln na kolej

Biznes

Śląskie da 132 mln na kolej

PAP 06 grudnia 2011

Zobacz również:

Bytom: wybrany wykonawca remontu wagonów wąskotorowych

Biznes

Bytom: wybrany wykonawca remontu wagonów wąskotorowych

Krzysztof Kuś/Rynek Kolejowy, 15 kwietnia 2010 15 kwietnia 2010

Zawiercie: Remont dworca już wiosną

Infrastruktura

Zawiercie: Remont dworca już wiosną

Urząd Miasta Zawiercie, 27 stycznia 2011 28 stycznia 2011

Śląskie: Przetarg na dwa ezety

Przetargi

Śląskie: Przetarg na dwa ezety

kk, Rynek Kolejowy, 6 lipca 2011 06 lipca 2011

Śląskie zmodernizuje szynobus

Przetargi

Śląskie zmodernizuje szynobus

kk, Rynek Kolejowy, 6 lipca 2011 06 lipca 2011

Śląskie: Utrudnienia na odcinku Olza – Chałupki

Pasażer

Śląskie: Utrudnienia na odcinku Olza – Chałupki

kk, Rynek Kolejowy 07 października 2011

Śląskie da 132 mln na kolej

Biznes

Śląskie da 132 mln na kolej

PAP 06 grudnia 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5