Właśnie zakończono etap wywozu ziemi na trwającej od roku przebudowie dworca. Największa inwestycja zakładająca powstanie zintegrowanego centrum komunikacyjno-handlowo-biznesowego przestaje tym samym być jedynie wykopem. Najbardziej zaawansowane prace prowadzone są teraz od strony placu Szewczyka i ul. 3 Maja, gdzie budowa zaczyna się zrównywać z poziomem ulicy.
Miesiące letnie na placu Szewczyka upłynęły pod znakiem prac ziemnych. Od maja, kiedy z budowy usunięto już 50% ziemi, do listopada wywożono pozostałe 40%. Usunięcie pozostałych 10% urobku zaplanowano dopiero na luty 2012, do tego czasu posłuży do konstrukcji rampy, z której skorzystają samochody przy wywozie i dostarczaniu materiałów na budowę, w ramach której powstanie łącznie 200 000 mkw. nowej powierzchni użytkowej.
„Po tym jak w maju br. zakończono budowę ścian szczelinowych wraz z oczepami, w czerwcu rozpoczęto wylewanie płyty fundamentowej. Dotychczas wykonano 40% prac w tym zakresie – w części Galerii Katowickiej w rejonie ul. 3 Maja oraz dla nowopowstałego dworca kolejowego, wylewając 11 tys. m3 betonu. Pod płytą ułożono tzw. chudy beton oraz wyłożono warstwę izolacyjną” – opowiada Antoni Pomorski, Dyrektor Projektu i przedstawiciel inwestora, hiszpańskiej spółki Neinver, który dziś oprowadzał dziennikarzy po wielkim terenie budowy, w samym sercu Katowic.
Za zgodą miasta Katowice, uruchomiono również wjazd na budowę od strony ul. 3 Maja, znacząco usprawniając dostarczanie materiałów.
Przy powstających właśnie podziemnym dworcu autobusowym, nowym placu Szewczyka, podziemnym parkingu oraz Galerii Katowickiej pracuje już 5 żurawi z 9 planowanych. Długość wysięgnika największego z nich ma aż 70 metrów, przy możliwej wysokości podnoszenia na 56,74 metrów.
Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, w związku z czym nowego dworca kolejowego oraz autobusowego należy się spodziewać w połowie 2012 roku, a Galerii Katowickiej z 250 punktami usługowo-handlowymi w 2013 roku.