Network Rail – zarządca infrastruktury kolejowej w Wielkiej Brytanii 12. sierpnia rozpoczął testy zmodernizowanego pociągu klasy 379 EMU produkcji Bombardiera. Jednostka została przystosowana do zasilania akumulatorowego w ramach projektu Niezależnie Zasilanego Elektrycznego Zespołu Trakcyjnego (Independently-Powered Electric Multiple Unit – IPEMU) – informuje International Railway Journal.
Pierwszy przejazd odbył się na torze badawczym Bombardiera w Derby, a test przejazdu z dużą prędkością zostanie przeprowadzony jeszcze w tym roku w Ośrodku Badań i Rozwoju Kolei (RIDC) w Nottinghamshire.
Jako pierwsze w pociągu znalazły się ogniwa litowo-żelazowo-magnezowo-fosforanowe. Później badacze będą oceniali inne typy akumulatorów litowych. Dodatkowe testy przeprowadzi Bombardier w swoich laboratoriach w Mannheim.
Niezależnie Zasilany Elektryczny Zespół Trakcyjny (IPEMU) to wspólna inicjatywa Bombardiera, przewoźnika Abellio Greater Anglia, projektu FutureRailway i brytyjskiego ministerstwa transportu.
Celem projektu IPEMU jest sprawdzenie, jak pociągi zasilane akumulatorami będą się sprawdzały w ruchu pasażerskim. W dalszej przyszłości inżynierowie chcą wprowadzić bateryjne ezt do eksploatacji na krótkich odcinkach niezelektryfikowanych, gdzie montaż sieci trakcyjnej nie jest opłacalny.