NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Brytyjska kolej ma się coraz lepiej. 1 mld funtów zysku

| BBC News/Network Rail/lp, Rynek Kolejowy 15.06.2014 149

Archiwum RK
Zaloguj się
OK
Zapomniałem hasła
2014-06-15 14:30:31 Autor: cosmo-pl
---.dynamic.vectranet.pl
Nie no co wy. To jakieś jaja i wredna manipulacja. Kolej nie może być przecież dochodowa. Przez całe życie trzeba do niej dopłacać i ratować przed długami. To jest niemożliwe co piszecie. Kolej dochodowa? Gdzie, chyba w batustanie... %)
2014-06-15 14:36:03 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
To, że NR ma zyski, nie znaczy, że na kolei nie są przekazywane środki publiczne.

a może zmienić system stawek PLK na wzór taki jak w UK?
Każdy przewoźnik franczyzowy, już przed przystąpieniem do przetargu _wie_ ile będzie płacił za infrastrukturę opłaty _stałej_ - która nie zależy(!!!) od tego ile potem pociągów uruchomi. (jest też opłata zmienna ale to ułamek opłaty stałej).
Tą stałą kwotę tak na prawdę wlicza w to ile chce otrzymać _od_państwa_.

Oczywiście możliwa jest drobna modyfikacja:
Zamiast przekazywań na przewoźników, dać prosto PLK a przewoźnicy niech pokrywają tylko tą 'niewielką' opłatę zmienną - co w polskich warunkach byłoby lepsze. Plus opłaty "premium" za najlepsze linie kolejowe w godzinach szczytu (np. CMK)
2014-06-15 14:39:26 Autor: h2so1
---.dynamic.gprs.plus.pl
Żelazo i prąd w każdym kraju kosztuje podobnie. Jeśli pensje w Anglii są ogromne i ludzi stać na bilety po 500 zł to kolej wychodzi na swoje. Ale to zasługa gospodarki i pensji, a nie tęgiej głowy ichnich kolejarzy.
2014-06-15 14:43:27 Autor: h2so1
---.dynamic.gprs.plus.pl
Dopóki pasażerów nie stać na bilety po 200-500 zł kolej nie ma szans wyjść na swoje. Przelewanie z pustego w próżne nie pomoże.
2014-06-15 14:51:45 Autor: ziuta
---.dynamic.gprs.plus.pl
@h2s01
Człowieku co to za bzdury wypisujesz.
Sądzisz że anglik woli wydać 100 funtów na bilet niż 50 funtów na paliwo do samochodu. Takim altruistami to oni nie są.
2014-06-15 15:00:31 Autor: h2so1
---.dynamic.gprs.plus.pl
Jeden woli drugi nie. Ale to wystarczy, aby pociąg był dochodowy.
2014-06-15 15:08:09 Autor: zeus04
---.133.22.13
Niemiecka też wykazuje zyski :) Każde dziecko natomiast powinno wiedzieć że od państwa dostaje wielokrotnie większą pomoc. Jak dobrze gospodaruje, to wychodzi na plus i ja to rozumiem i popieram :) Polski podatnik krzyczy, że kolejarze źle gospodarują i że więcej na kolej nie da niż daje. Kolejarze natomiast narzekają na zbyt niskie dopłaty i faktycznie od 1945 jesteśmy na samym końcu w Europie jeżeli chodzi o szczodrość podatnika dla kolei.
2014-06-15 15:17:47 Autor: caronen
---.fbx.proxad.net

caronen
W odpowiedzi na post zeus04:
"Niemiecka też wykazuje zyski :) Każde dziecko natomiast powinno wiedzieć że od państwa dostaje wielokrotnie większą pomoc. Jak dobrze gospodaruje, to wychodzi na plus i ja to rozumiem i popieram :) Polski podatnik krzyczy, że kolejarze źle gospodarują i że więcej na kolej nie da niż daje. Kolejarze natomiast narzekają na zbyt niskie dopłaty i faktycznie od 1945 jesteśmy na samym końcu w Europie jeżeli chodzi o szczodrość podatnika dla kolei."
Co ma zysk do przekazywania pieniedzy przez panstwo? Rzad (czy samorzad) zamawia usluge w postaci tylu o a tylu pociagow i placi za nia. Jest tak i w Niemczech i we Francji i teoretycznie w Polsce tez. Podobnie z "doplatami" do infrastruktury - skoro panstwo moze budowaca i utrzymywac drogi, zeby mogl po nich jezdzic Polski Bus i zarabiac, to czemu inaczej patrzec na dotowanie torow?

Jak np. policja kupi samochody od Volkswagena to znaczy, ze Volkswagen dostal panswowa dotacje ?
2014-06-15 15:24:41 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
@h2so1

Kolej ma także wysokie koszty wynikłe z płac dla pracowników (przewoźnicy, infrastruktura itd) im też trzeba zapłacić więcej co ma jednak pewien wpływ na zyski.

Uważam, że duże znaczenie na rozwój kolei w UK ma także sposób organizacji rynku kolejowego, warto zauważyć, że jakiś czas temu nie było tak dobrze - a wtedy ludzie też zarabiali dużo. Więc to NIE wysokość płac jest kluczem.

Gdyby sposób ustalania stawek był taki jak w Polsce, do tego przy pełnej niestabilności i niepewności ich zmian w najbliższej przyszłości, z dotowanym jednym przewoźnikiem 'bez zobowiązań co do oferty' to sytuacja byłą tragiczna jak u nas.

polecam też taki dokument (sprzed roku)
http://www.atoc.org/download/clientfiles/files/Growth%20and%20Prosperity%20Report.pdf

Jest tam na przykład podane, że największy wzrost przychodów to _tanie_ bilety (bilety z przedsprzedaży 'advance' i na karty zniżkowe)
2014-06-15 15:30:33 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
@caronen

Wydaje mi sie, że zeus04 miał na mysli to co piszesz.
Dajemy za mało na kolei (zwłaszcza na infrastrukturę - przez co więcej trzeba dotować przewoźników co wykańcza finanse samorządów oraz czyni przewoźników bardziej zainteresowanych dotacją niż wożeniem ludzi).
2014-06-15 15:37:51 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
w UK 'tani' bilet z przedsprzedaży można dziś kupić nawet na jutro.

Jak to jest w PKP IC? bez komentarza.

Np na jutro 7:51 z Londynu do Yorku przewoźnik Grand Central, 28.50GBP
(ok 320km, 1h55min)
28.50 GBP to 147PLN.
Czy to dużo więcej niż bilet u nas na _wolniejsze_ EIC?
Owszem są i droższe pociągi;)

Powtarzając:
to nie wysokość płac z UK jest przyczyna sukcesu kolei, co widać choćby po tym, że kiedyś było gorzej...mimo, że też więcej zarabiali.
Gdyby polską kolej tzn jej struktury i zasady funkcjonowania przenieść do UK, to mieliby katastrofę - mimo zarabiania tyle ile teraz.
2014-06-15 15:47:17 Autor: jatros
---.dynamic.chello.pl
Taki wynik NR to rezultat bardzo konkretnej i dlugofalowej polityki UK ws kolei.
Amen.
2014-06-15 16:15:09 Autor: zeus04
---.133.22.13
@ caronen:
W ogóle dziwne jest, że taki artykuł pojawia się zaraz obok tego o kłopotach we Francji ;) W dodatku w niedzielę :) ZTCW to ani policje, ani armie nigdzie na świecie nie wykazują zysków/strat. Kolej od dawna, gdyby nie państwa pomoc - w różnej postaci, raz jawnej raz mniej - przestałaby istnieć. Przewozy pasażerskie w USA są dobrym przykładem. Owszem drogi też powstają dzięki państwu, czyli z podatków ludzi. Czy ktoś chwali się tam zyskami ? Drogi są bo być muszą. Kolej jak się okazuje niekoniecznie, tym bardziej tak mało przyjazne i dostępne dla tzw. Kowalskiego i nie porównujmy jednego do drugiego. Na autostradę wjadę i zjadę co kilkanaście kilometrów. Na cmk jest dla wielu problemem postój handlowy we Włoszczowej.
2014-06-15 16:52:04 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
@zeus04
i to dodajmy postój nie każdym pociągiem....
(wspominając choćby nagonkę mediów w momencie uruchamiania stacji - która wyrobiła wśród ludzi wrażenie, że każdy IC tam będzie się zatrzymywać..).

Koleje są potrzebne tak sam jak drogi.
Powinny być tak samo dotowane.
PLK nie powinny być spółką prawa handlowego skoro GDDKiA nie jest.
Linie kolejowe trzeba dotować tak samo jak drogi.

W UK polityka jest pro-kolejowa u nas anty-kolejowa (a pendolino robi chyba tylko za zasłonę dymną - i to obecnie śmierdzącą...)
2014-06-15 19:20:41 Autor: Emigrant_UK
---.inaddr.berlinwireless.de
Nie wątpię, że kolej w UK ma się świetnie - niestety pasażerowie już nieco gorzej.

Mieszkałem przez 8 lat pod Londynem, pod koniec pobytu cena biletu tygodniowego (!) doszła do 100 funtów (tak, 100 funtów za TYDZIEN), za co otrzymywałem brudne, zatłoczone, wiecznie spóźnione pociągi (linia Thameslink). Dla porównania w Berlinie gdzie teraz mieszkam bilet MIESIĘCZNY koszuje 78 EURO (100 wliczając tereny podmiejskie), pociągi są punktualne, nie przepełnione i względnie czyste.

Brytyjska kolej jest PRYWATNA, więc interesuje ją ZYSK. Pasażerowie NIE MAJĄ WYJŚCIA, muszą płacić, dojazd samochodem do centrum Londynu nie wchodzi w grę.
2014-06-15 19:22:59 Autor: nowy
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Panowie o czym mowa. Dla przykładu DB od rządy i landów co roku na infrastrukturę kolejową daja w przeliczeniu na złotówki miiędzy 20 a 30 mld zł!! Dla przykładu budżet polskiego MON to ok 25 mld zł. O czym mowa?
A polski rząd się szczyci że od 2 lat daje ok 5 mld zł. A były lata że dawali ok 800 mln zł. I za takie sumy trzeba utrzymać 19 000 km linii.
2014-06-15 19:24:14 Autor: liberał
---.59.74.232
To jest najlepszy dowód na to, że prywatne zawsze będzie lepsze od państwowego. W prywatnym przedsiębiorstwie pracownicy rozliczani są ze swojej efektywności. W państwowym najważniejsze jest to czyim jest się szwagrem/pociotkiem/kolegą. Ilu w polskich spółkach kolejowych jest kompletnych debili zatrudnionych tylko "po znajomości". Za tumiwisizm i "czy się stoi czy się leży..." z prywatnych firm wylatuje się na zbity pysk.
2014-06-15 21:54:32 Autor: Kajak
---.free.aero2.net.pl
nowy, u mas państwo daje 20-30 miliardów rocznie na kościół katolicki,
liberał: za bardzo się nasluchałeś drezyna JKM, świat nie jest tylko biały albo tylko czarny
2014-06-15 22:27:54 Autor: caronen
---.fbx.proxad.net

caronen
W odpowiedzi na post zeus04:
"@ caronen:
W ogóle dziwne jest, że taki artykuł pojawia się zaraz obok tego o kłopotach we Francji ;) W dodatku w niedzielę :) ZTCW to ani policje, ani armie nigdzie na świecie nie wykazują zysków/strat. Kolej od dawna, gdyby nie państwa pomoc - w różnej postaci, raz jawnej raz mniej - przestałaby istnieć. Przewozy pasażerskie w USA są dobrym przykładem. Owszem drogi też powstają dzięki państwu, czyli z podatków ludzi. Czy ktoś chwali się tam zyskami ? Drogi są bo być muszą. Kolej jak się okazuje niekoniecznie, tym bardziej tak mało przyjazne i dostępne dla tzw. Kowalskiego i nie porównujmy jednego do drugiego. Na autostradę wjadę i zjadę co kilkanaście kilometrów. Na cmk jest dla wielu problemem postój handlowy we Włoszczowej."
Zasadniczo w moim przekonaniu problemy we Francji nie wynikaja zbytnio ze struktury wlasnosciowej kolei.

Jednak widac kolejny dowod na to, ze kolportowane latami klamstwa o rzekomym "fiasku" brytyjskiej prywatyzacji nie maja racji bytu. Chociaz faktycznie poczatki byly trudne, to obecnie prywatne brytyjskie koleje przewoza wiecej (i ludzi i towarow) niz francuskie panstwowe, ktore dzialaja w srodku Europy a nie na wyspie. A zeby bylo weselej brytyjskie koleje sa od nich rowniez bardziej od francuskich bezpieczne.

Nie zgodze sie z tym, ze nie mozna porownywac drog i kolei. Zadna usluga publiczna nie jest "dla wszystkich", podatnik placi cala mase forsy na rzeczy, z ktorych nigdy nie skorzysta i kolej akurat nie jest wcale na czele tej listy. Pewnie, ze bez panstwowej dotacji koleje by padly, skoro od konca wojny cala Europa przesiadla sie do samochodow - ba, np. we Francji do czasow "kryzysu naftowego" to byla wlasciwie oficjalna ideologia panstwowa.

Jakbys wymyslil, ze przyszlosc to margaryna i zaczal stawiac jej fabryki za panstowe pieniadze, toby sie okazalo, za 30 lat, ze maslo jest strasznie drogie i bez pomocy panstwa zniknie.
2014-06-15 23:28:09 Autor: mathewicforum
---.centertel.pl
"(...) Tylko w ciągu ostatniego roku liczba przewiezionych pasażerów na brytyjskiej sieci kolejowej wzrosła o 5,7 proc - do 1,5 mld osób (...)".

No, to by było na tyle. Tu widać dlaczego Brytania jest Wielka, a Polska jest bękartem Traktatu Wersalskiego.
2014-06-16 08:43:49 Autor: Kflik
---.gdynia.asseco.pl
@ Kajak
strzeliłeś kwotą jak pijany piłkarz;) wliczając największą kwotę czyli to co duchowni otrzymują za naukę religii w szkołach oraz mniejszą kwotę czyli fundusz kościelny otrzymujemy kwotę zbliżoną do tego co otrzymuje rocznie PKP IC.
(a całość idzie na m.in. utrzymanie kościołów, w tym zabytkowych, zatrudnianie pracowników w parafiach (kościelny, organista, często sprzątaczka - co zmniejsza bezrobocie w kraju itp), działalność charytatywną parafii itd).

Na cenę biletów w UK narzeka wielu, jest wiele analiz, że taniej _wynająć_ samochód i opłacić benzynę niż jechać pociągiem.
Nie mniej nawet 100funtów za tydzień nie jest chyba olbrzymią kwotą dla wielu osób pracujących w centrum Londynu...tam niektórych przewoźników regionalnych(!) nawet nie trzeba dotować. Wzrosty są jednak w całym kraju, także na trasach dublujących się z połączeniami lotniczymi i da się kupić bilet w cenie zbliżonej do cen u nas.

Według badań przybywa też zadowolonych z usług kolei.

@Emigrant_UK
Cała Thameslink ma 225km i jest obsługiwana przez kilku przewoźników. Jak kiedyś w ciągu dnia przejeżdżałem między lotniskami to pociąg był pusty ;) (wiem, że to nie szczyt...)

Z np. Bedford do Londynu tygodniowy kosztuje 107GBP, miesięczny 412GBP (kosmiczna cena dla nas ale...) to 86km, pociągi jadą 45-55minut, samochód w korku co najmniej dwa razy dłużej.
Teraz "ale". Na tych biletach w UK można jechać _dowolnym_ przewoźnikiem.
U nas trzeba w tym celu kupić np. bilet na PKP IC 412PN_ plus bilet na PR 309PLN za regio lub 323PLN InterRegio razem 735PLN(!) a 82km z Opole do Wrocławia najszybsze pociągi jadą 1h, wolniejsze nawet 1h30min przy żałosnej częstotliwości np 19:16 potem dopiero 20:45 (w tym czasie z Bedford do Londynu odjeżdża 7 pociągów - wiem, że to inne warunki ale pokazuje też uzasadnienie dla ceny). 735 PLN przy polskich zarobkach to jest więcej niż 412GBP dla zarabiającego w Londynie..
2014-06-16 09:12:52 Autor: Mariusz W.
---.dynamic.gprs.plus.pl

Mariusz W.
liberał: To nie prawda, że państwowe firmy są zawsze gorsze od prywatnych.
Pralnia Centrum w Szczecinie, Kombinat Rolny "Kietrz" w Kietrzu, Statoil - firmy państwowe a są dobrze zarządzane, nie wyzyskują pracowników i przynoszą zyski. Wszystko zależy od kierownictwa. A te zależy od nas, bo rządzących wybieramy w wyborach.
Mniej JKM-a. :-)
2014-06-16 09:36:22 Autor: Kflik
---.gdynia.asseco.pl
@Mariusz W.

Dokładnie tak, firmy państwowe mogą być bardzo dobrze zarządzane, problemy zaczynają się wtedy gdy politycy chcą się zabrać za własne 'poprawki' lub nie potrafi się zdobyć odpowiedniego zarządu, albo gdy mamy monopol...(te ostatnio mogą być też problemem w firmach prywatnych)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5