Bombardier ogłosił uruchomienie programu Bombardier PrimoveCity, nowej technologii e-mobility oraz nowego centrum kompetencji, umożliwiających prace nad nową generacją pojazdów z napędem elektrycznym.
Technologia PrimoveCity skupia się na pokonywaniu ograniczeń związanych z zasilaniem pojazdów z napędem elektrycznym, a jej celem jest przekształcenie obecnego transportu poprzez wdrożenie wspólnej technologii dla wszystkich rodzajów pojazdów elektrycznych, m.in. tramwajów, autobusów, taksówek oraz samochodów osobowych. Nowy ośrodek doskonalenia zlokalizowany został w zakładzie inżynieryjno-produkcyjnym Bombardiera w Manheim w Niemczech, w którym we wrześniu 2011 zostanie otwarty super nowoczesny dział badawczo-rozwojowy. Nowe centrum kompetencji e-mobility będzie stanowić wsparcie dla nawiązywania przyszłych relacji partnerskich, uruchamiania projektów oraz możliwości szybko rozwijającego się sektora transportu pojazdami z napędem elektrycznym.
Technologię Bombardier Primove zastosowano już w niskopodłogowym tramwaju eksploatowanym w Augsburgu w Niemczech. Obecnie Bombardier kontynuuje próby z użyciem autobusu na 125-metrowym odcinku drogi w Lommel w Belgii. Sukcesy tych dwóch projektów zachęciły Bombardiera do uruchomienia programu PrimoveCity, mającego na celu zapewnienie nowego rozwiązania dla transportu miejskiego dla wszystkich pojazdów elektrycznych. Latem rozpoczną się również testy z użyciem samochodów osobowych.
André Navarri, prezes Bombardier Transportation, powiedział: „Celem programu PrimoveCity jest zmiana w transporcie pojazdami elektrycznymi dzięki wdrożeniu prostych rozwiązań o zerowej emisji dla wszystkich rodzajów pojazdów w miastach. Tramwaje, autobusy, samochody oraz ciężarówki będą mogły poruszać się dzięki silnikom elektrycznym bez klasycznej elektrycznej sieci trakcyjnej, a także bez postojów czy zatok do ładowania akumulatorów. A co najważniejsze, wszystkie typy pojazdów będą korzystać z tej samej infrastruktury.
Jeremie Desjardins, szef programu PrimoveCity w Bombardier Transporation, dodał: „Jesteśmy dumni, że doszliśmy już do tego etapu. Po pozytywnych wynikach pierwszych prób z tramwajami i autobusami, Bombardier będzie prowadził kolejne badania elementów do samochodów, aby technologia ta mogła zostać jak najszybciej wdrożona do użytku komercyjnego. Należy pamiętać, że celem Bombardiera nie jest rozpoczęcie produkcji pojazdów nieszynowych, lecz zaoferowanie technologii Primove również innym branżom.
Bombardier zaprezentuje swój przełomowy program PrimoveCity na 59. Światowym Kongresie UITP 2011 w Dubaju, który odbędzie się w dniach 11-14 kwietnia.
Rozwiązanie PrimoveCity Bombardiera zmienia ideę transportu pojazdami z napędem elektrycznym, aspirując do stworzenia miejskiego zrównoważonego transportu z prawdziwego zdarzenia. Żadne inne rozwiązanie z zakresu e-mobility nie zapewnia porównywalnych korzyści z dynamicznego zasilania, elastyczności, bezpieczeństwa oraz intermodalności.
PrimoveCity wykorzystuje technologię Primove, która zapewnia zasilanie wszystkich pojazdów elektrycznych. Do zasilania pojazdów energią elektryczną stosuje się zamontowane na nich urządzenia Primove, wykorzystujące do transmisji energii zjawisko indukcji elektrycznej. Pole magnetyczne generowane jest przez urządzenia zamontowane pod powierzchnią jezdni. Układ jest pobudzany tylko wtedy, gdy znajduje się nad nim pojazd. Sam pojazd oraz elementy systemu zamontowane w jezdni zostały tak zaprojektowane, aby spełniały wymogi bezpieczeństwa. Cały system pracuje niezawodnie bez względu na warunki pogodowe (deszcz, lód, piasek czy wodę) oraz stan nawierzchni.
Bezstykowy system zasilania Primove jest jednym z kluczowych produktów i technologii wchodzących w skład portfolio Bombardier ECO4. Technologia ta oferuje energowydajne oraz oszczędne rozwiązania dla transportu kolejowego.