Do stolicy Indii dotarł pierwszy pojazd z floty wagonów metra nowej technologii, Bombardier Movia, zamówionych przez Delhi Metro Rail Corporation (DMRC) na potrzeby drugiej fazy programu rozbudowy tamtejszego metra.
Aby sprostać wymagającym terminom dostaw w ramach projektu, pierwszy pojazd został zbudowany w niezwykle krótkim czasie 18 miesięcy. Przetransportowano go bezpośrednio z Niemiec na pokładzie samolotu Antonow. Na międzynarodowym porcie lotniczym w Delhi pojazd odebrali przedstawiciele DMRC, Bombardier Transportation oraz mediów.
Pierwszy skład Movia rozpocznie testy torowe w marcu, natomiast kursować zacznie w drugim tygodniu czerwca. Pierwszych 36 pojazdów dla DMRC powstanie w niemieckiej fabryce w Goerlitz, a kolejne 388 wagonów zbuduje hinduska fabryka w Savli, gdzie Bombardier otworzył ostatnio nowoczesny zakład produkcji pojazdów kolejowych. Wartość inwestycji szacowana jest na 33 mln euro. Ta zbudowana od podstaw fabryka bezpośrednio zatrudni 750 pracowników, natomiast niebezpośrenio w regionie powstanie około dodatkowych 3000 miejsc pracy.
Pojawienie się w Indiach pierwszego wagonu Movia jest ważnym kamieniem milowym w projekcie z dwóch powodów. Po pierwsze: DMRC stawia sobie ambitne cele rozbudowy metra na odbywające się w 2010 roku Igrzyska Wspólnoty Narodów, a przyjazna środowisku flota 424 najnowocześniejszych pojazdów Movia, zamówionych do tego czasu, odegra kluczową rolę we wzroście zrównoważonej mobilności. Po drugie: projekt ma być zrealizowany w nowym, zbudowanym na wielką skalę zakładzie produkcyjnym w Indiach - pierwszym tego typu zakładzie w kraju, w całości należącym do prywatnej firmy. Na lotnisku obecni byli Dr. E. Sreedharan, dyrektor zarządzający w DMRC oraz - ze strony Bombardier Transportation - Stéphane Rambaud-Measson, prezes Dywizji Pasażerskiej, Kristian Mikkelsen, prezes Dywizji Pasażerskiej na region Azji, oraz Rajeev Jyoti, prezes i dyrektor Zarządzający w Indiach.

Odbierając pojazd Movia Stéphane Rambaud-Measson oznajmił: „W Bombardier jesteśmy bardzo dumni z faktu, że możemy dostarczać Dehli Metro naszej wysokiej jakości pojazdy. Chciałbym pogratulować pracownikom Bombardier w Indiach, oraz tym wykonującym swoją pracę w zakładach inżynieryjno-produkcyjnych w Europie, w niemieckim Goerlitz oraz szwedzkim Västerås, za ich wielki wysiłek oraz zaangażowanie w realizację tego projektu”.
W celu zapewnienia utrzymania światowych standardów i stosowanych praktyk, pracownicy rekrutowani do Bombardier w Indiach otrzymują wsparcie i szkolenia w zakładach w Savli oraz w Goerlitz. Śledząc proces produkcji pierwszych 36 pojazdów w Niemczech, nowo zatrudnieni pracownicy w Indiach będą mogli zdobyć wszystkie niezbędne umiejętności aby móc wykorzystać je w fabryce w Savli, gdzie będą także zaangażowani w szkolenia swych współpracowników. Dla wielu z nich będzie to pierwszy wyjazd zagraniczny i ważne doświadczenie w życiu, podczas którego będą rozwijać się zawodowo oraz poznawać życie
w zupełnie innej kulturze.
Również obecny na lotnisku Rajeev Jyoti powiedział: „Jest to naprawdę historyczny moment dla firmy Bombardier w Indiach. Od ponad 35 lat wkładamy w naszą pracę wiele wysiłku, co dziś przynosi właśnie tak wspaniałe efekty. Jest to również znak na to, jak wiele możemy jeszcze osiągnąć w przyszłości, współpracując z hinduskimi przewoźnikami kolejowymi w kwestii zrównoważonej, przyjaznej środowisku mobilności. Jesteśmy zaszczyceni, że są dziś wśród nas nasi partnerzy oraz przedstawiciele Delhi Metro Rail Corporation, i że wspólnie możemy cieszyć się tym ważnym dla nas momentem.”

Aby wyjść na przeciw szybko zwiększającej się liczbie mieszkańców miasta Delhi, która na przestrzeni kilku ostatnich lat wzrosła z 0,6 mln do 14 mln, w grudniu 2002 roku otwarto pierwszą linię nowej sieci metra. Pierwsza faza projektu rozbudowy składała się z trzech linii o łącznej długości 65 km, natomiast faza druga, obecnie w trakcie realizacji, to dodatkowe 125 km linii. Dzięki drugiej fazie rozbudowy metra w Delhi, nowoczesne pojazdy Movia o dużej wydajności przewozowej będą transportować imponującą liczbę 4 mln pasażerów każdego dnia.
Pojazdy Movia będą stanowiły integralną część tych planów rozwoju, by sprostać oczekiwanemu wzrostowi liczby pasażerów. Są one zaprojektowane tak, by z łatwością mogły pomieścić 1480 pasażerów w każdym z czterowagonowych składów. Aby zwiększyć komfort pasażerów i maszynistów, zainstalowano także klimatyzację. CCTV oraz otwarte przejścia zapewniają bezpieczeństwo i widoczność przez cały pociąg. Dodatkowo, zainstalowane w pojazdach awaryjne głośniki umożliwią pasażerom bezpośrednią komunikację z maszynistą, a w razie sytuacji awaryjnej pasażerowie będą mogli ewakuować się z pojazdu przez drzwi bezpieczeństwa ulokowane w kabinie maszynisty.
Pojazdy zawierają system napędu i sterowania Bombardier Mitrac, wraz z technologią IP, oraz zaawansowany systemem informacyjny dla pasażerów, który zawiera gotowe wiadomości i ogłoszenia o zbliżających stacjach. W pojazdach zamontowano także cyfrową mapę trasy ukazującą postęp podróży. Kluczowym wyróżnikiem jest fakt, że pojazdy zaprojektowano i skonstruowano w celu zapewnienia jak najlepszej eksploatacji środowiskowej. Taki projekt wymaga rozwiązań, które są częścią innowacyjnego portfolio technologicznego Bombardier ECO4, wprowadzonego na rynek przez światowego lidera na rynku kolejowym w zeszłym roku. Wśród tych rozwiązań wyróżnić można niższe zużycie energii, minimalną emisję hałasu oraz możliwość recyclingu sięgającą 90%. Całościowo, nowe portfolio ECO4 oferuje skuteczne rozwiązania obniżające koszty i zużycie energii (aż do 50%).
Podsumowując swoje uwagi, Rajeev Jyoti dodał również: „Lądowanie samolotu Antonow w New Delhi zwiastuje nową erę rozwoju dla hinduskiego przemysłu kolejowego, a Bombardier jest dumny z bycia jego częścią.”

* Fot. Bombardier.