Partnerzy serwisu:
Prawo

Bodio: Przestańcie rzucać kamieniami w kolej

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
19-03-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Bodio: Przestańcie rzucać kamieniami w kolej
- Trzy ministerstwa stworzyły swojego rodzaju trójkąt bermudzki. Na wierzchołkach trójkąta są trzy wielkie biurokratyczne wieże, z których ministrowie obrzucają kamieniami karawanę kolejarzy. A kolejarze starają się za wszelką cenę dotrzeć do celu, a ten cel to 22 mld, 35 projektów PO IiŚ – mówił w ubiegłym tygodniu w sejmie Bartłomiej Bodio, poseł Ruchu Palikota.

– Pan minister przez 1,5 godz. opowiadał nam o opóźnieniach w realizacji inwestycji autostradowych. Pan minister był łaskaw powiedzieć, że deszcz pada, że wykonawcy się lenią. Panie ministrze, jeśli chodzi o kolej, to wszystko jest przed panem – zwrócił się do Sławomira Nowaka poseł Bartłomiej Bodio po wystąpieniu ministra, w którym przedstawił informacje rządu na temat stanu bezpieczeństwa obywateli w transporcie kolejowym oraz powodów opóźniających się inwestycji drogowych i kolejowych.

– Na dzisiaj 22 projekty z 35 objętych Programem Operacyjnym „Infrastruktura i środowisko” nie mają podpisanych umów na dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Brakuje umów na sfinansowanie prac na kwotę 12 mld. Brakuje rozstrzygnięć przetargowych na kwotę 10 mld. Przypominam, że jesteśmy w 6. roku perspektywy, która kończy się w 2015 r. Czas realizacji inwestycji to od 30 do 36 miesięcy. Oznacza to, że bufor czasowy już nie istnieje, już nie ma pan więcej czasu i nie będzie pan go miał. Należy podjąć natychmiastowe działania w celu zamknięcia formalności, i to w najbliższych tygodniach. Unia Europejska będzie bardzo konsekwentna i nie zgodzi się na jakiekolwiek przesunięcie terminów – sugerował polityk Ruchu Palikota.

– Rząd przedłożył projekt ustawy o przejezdności, zezwalający na niestosowanie prawa środowiskowego, na odstępstwa od projektów budowlanych. Jednym słowem, ustawowo nasze drogi będą przejezdne. Ale, panie ministrze, interoperacyjności w kolei pan ustawowo nie załatwi. Nie ma takiej możliwości. Sygnał zastępczy już się nie sprawdził. W związku z tym, że drogi będą przejezdne, pani minister Bieńkowska złożyła wniosek o przeniesienie środków w wysokości 1,2 mld euro z inwestycji kolejowych na drogowe. Nie chcę skupiać się na fakcie, że środki w wysokości 5 mld zł są od jakiegoś roku w zawieszeniu. Nie są prowadzone negocjacje, nie zapewnia się finansowania, nie rozpisuje się przetargów, bo nie wiemy, czy one będą przeznaczone na kolej, czy na drogi. Nie wiemy tego dzisiaj, nie będziemy wiedzieli za tydzień, być może będziemy wiedzieli za miesiąc, może za dwa. Tylko jak się dowiemy, to czy zdążymy, panie ministrze? – pytał członek sejmowej komisji infrastruktury.

– Pani minister Bieńkowska – szkoda, że jej tu nie ma, bo to jest informacja rządu, a nie informacja ministra transportu – z rozbrajającą szczerością oświadcza, że środki mają termin przydatności, nie możemy ryzykować, kolej nie zdąży. Kiedyś miałem nauczycielkę, która wyjątkowo nie lubiła jednego z kolegów i mówiła: Jasiu, ty nie zdasz. Jasiu, ty nie zdasz. No i Jasiu nie zdał. Pytam pani minister Bieńkowskiej, dlaczego ona tak nie lubi kolejarzy. W hipermarkecie, gdyby 67-letnia magazynierka nie dopilnowała terminu przydatności twarożku, to odjęliby jej od pensji – grzmiał poseł z mównicy sejmowej.

Następnie zwrócił się do minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej, przypominając jej, że to ona jest odpowiedzialna za dotrzymanie terminu przydatności tych środków. Dodał, że to minister rozwoju regionalnego, minister transportu i minister finansów odpowiadają za realizację projektów oraz odpowiadają za doprowadzenie do kwalifikowalności środków z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.

- Te trzy ministerstwa stworzyły swojego rodzaju trójkąt bermudzki. Na wierzchołka trójkąta trzy wielkie biurokratyczne wieże, z których ministrowie obrzucają kamieniami karawanę kolejarzy. A kolejarze starają się za wszelką cenę dotrzeć do celu, a ten cel to 22 mld, 35 projektów PO IiŚ. Przypomnę, że dla realizacji właśnie tych projektów powołano Centrum Unijnych Projektów Transportowych – zaznaczył Bartłomiej Bodio.

- CUPT to jest inwestycja, która w swoim zamierzeniu miała łamać bariery administracyjne, miała pomagać w przeprowadzeniu całego procesu inwestowania, a jak to zwykle bywa, stała się pierwszą przeszkodą, barierą administracyjną czepiającą się przecinków. Żeby było śmieszniej, to nawet gdyby CUPT chciał się nie czepiać przecinków, to nie ma takiej możliwości, bo musiałby podpisywać umowy, musiałby zagwarantować finansowanie wkładu własnego, a nie ma zagwarantowanego tego finansowania przez Ministerstwo Finansów. Ministerstwo Finansów w ogóle nie przejmuje się tym, że inwestycje w tabor są na 20 lat, inwestycje w infrastrukturę są na 30 lat. Minister finansów cyka sobie dwunastomiesięczne budżety, zmieniając je w ostatniej chwili, bojąc się progów ostrożnościowych. W jaki sposób CUPT ma podpisać umowę z inwestorem, np. ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe? Przecież PKP Polskie Linie Kolejowe, zarząd PLK działa w ramach Kodeksu spółek handlowych. Za wszystkie podpisane umowy odpowiadają pracownicy, członkowie zarządu. Nie mogą rozpisać przetargu, nie mogą podpisać umowy z wykonawcą, jeśli nie wiedzą, jaki będą mieć budżet w przyszłym roku. To jest kryminał dla zarządcy, który podpisze taką umowę – uważa polityk.

Poseł Ruchu Palikota odniósł się także do prywatyzacji spółek z grupy PKP.  – TK Telekom, PKP Informatyka są przygotowywane do prywatyzacji. Wpływy z tej prywatyzacji będą relatywnie bardzo niskie, a z całą pewnością w najbliższych latach kolej zostanie obciążona rynkowymi stawkami za przesył energii oraz za obsługę teleinformatyczną, nie wspominając już o innych. Na tych właśnie usługach zarobi nowy właściciel, który te spółki tanio kupi. Nie wspominając już o takich korzyściach, że nowy właściciel będzie posiadał jeden z najlepszych w Polsce szkieletów światłowodowych oraz szereg podstacji energetycznych. Tylko nie rozumiem, jak ma to pomóc infrastrukturze kolejowej.

- Jest wielkie zagrożenie utraty kwalifikowalności funduszy unijnych. Można powiedzieć, że sytuacjajest kryzysowa. Potrzebujemy dzisiaj działań jak w kryzysie. Potrzebne są nadzwyczajne działania. Rząd mógł przygotować ustawę o przejezdności w obronie swojego wizerunku przed Euro, więc proszę pana ministra, przygotujcie taką ustawę, aby ratować kwalifikowalność pomocy unijnej, żeby te trzy ministerstwa mogły się dogadać. Potrzeba gwarancji finansowania wkładu własnego dla projektów operacyjnych „Infrastruktura i środowisko”. Potrzeba rozstrzygnięć w postępowaniach przetargowych. Przecież rząd może przyśpieszyć decyzje administracyjne, decyzje lokalizacyjne, decyzje środowiskowe – podsumował Bartłomiej Bodio apelując do ministrów finansów, rozwoju regionalnego oraz transportu o współprace i zaprzestanie rzucania kamieniami w kolej.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Debata o wotum nieufności: Bodio rezygnuje zczłonkostwa wRP

Prawo i polityka

Debata o wotum nieufności: Bodio rezygnuje zczłonkostwa wRP

Rynek Infrastruktury 04 kwietnia 2013

Zobacz również:

Debata o wotum nieufności: Bodio rezygnuje zczłonkostwa wRP

Prawo i polityka

Debata o wotum nieufności: Bodio rezygnuje zczłonkostwa wRP

Rynek Infrastruktury 04 kwietnia 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5