Minister Infrastruktury i Rozwoju Elżbieta Bieńkowska i prezes PKP Intercity Marcin Celejewski bagatelizują znaczenie notatki, sporządzonej przed rokiem przez PKP Intercity i Alstom. Przewoźnik przyznał w niej, że homologacja systemu ERTMS p.2 nie będzie możliwa do 2015 roku.
„Rynek Kolejowy” dotarł do notatki ze spotkania komitetu sterującego projektu Pendolino z 6 czerwca 2013 roku. Obecni byli na nim m. in. były prezes PKP Intercity Janusz Malinowski i obecny – Marcin Celejewski. Z dokumentu wynika, że już rok temu PKP Intercity zgodziło się na etapową homologację Pendolino, na co teraz nie wyraża zgody. Więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj.
W telewizji znaczenie dokumentu zbagatelizował prezes PKP Intercity. – Ta notatka oznacza tylko tyle, że w spotkaniu operacyjnym zostało uzgodnione, że ten element testu zostanie przeprowadzony w danym czasie. Nic więcej – powiedział „Wiadomościom” Marcin Celejewski, prezes PKP Intercity. Podkreślił, że „Absolutnie” nie jest to zgoda na etapową homologację pociągu.
Prezes przewoźnika został również zapytany o kolejną informację, do której dotarł "Rynek Kolejowy" - że PKP Intercity zapłaciło już koncernowi Alstom ok. 80 proc. płatności za pociągi Pendolino, mimo że nie odebrano ani jednego z nich. To o pół miliarda złotych więcej, niż wynika z kontraktu. – Wynegocjowaliśmy przy okazji wcześniejszej zaliczki różnego rodzaju finansowe i rzeczowe benefity. One sięgają w tej chwili 24 milionów (złotych) korzyści – skomentował w telewizji Celejewski. Wcześniej przewoźnik informował, że "warunkiem PKP Intercity było terminowe przekazanie pociągów oraz szereg innych zadań wycenionych na kwotę ok. 6 mln zł".
– Sytuacja nie jest taka, jak ją państwo przedstawiają, i jak przedstawia czasami opozycja. Pociągi Pendolino pojadą w grudniu – skomentowała krótko „Wiadomościom” Minister Infrastruktury i Rozwoju Elżbieta Bieńkowska.
Zobacz notatkę ze spotkania PKP Intercity i Alstom