PKP Intercity nie wykluczają, że w przyszłym rozkładzie jazdy reaktywowane zostaną połączenia TLK do Zagórza i Zamościa. Szczegółów spółka na razie jednak nie podaje – zapowiada, że opublikowane zostaną jesienią.
W projekcie nowego rozkładu jazdy PKP IC, do którego nieoficjalnie dotarł „Rynek Kolejowy”, w ofercie TLK nie było połączeń do Zamościa i Zagórza. Jak się jednak dowiedzieliśmy, przewoźnik rozważa uruchomienie pociągów do tych ośrodków w rozkładzie jazdy 2014/15. – W nowej siatce mamy te miasta wpisane. Na dziś możemy powiedzieć jednak tylko tyle, że bierzemy pod uwagę przygotowanie oferty dla tych ośrodków. Co do jej kształtu, szczegóły będziemy podawać jesienią – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Beata Czemerajda z biura prasowego PKP IC.
Rewolucja na trasie Wrocław – Kraków
Z opublikowanych już wcześniej nieoficjalnych informacji, do których dotarł „Rynek Kolejowy”, wynika że zdecydowanie najbardziej spektakularną zmianą w siatce TLK będzie zrewolucjonizowanie oferty połączeń pomiędzy Wrocławiem i Krakowem. Jednocześnie, aż 6 TLK łączących Kraków z Wrocławiem wytyczono w nowym rozkładzie nie przez Katowice, lecz z wykorzystaniem „protezy koniecpolskiej”: trasą przez Częstochowę Stradom i Lubliniec. Czas przejazdu z Krakowa do Wrocławia przez Częstochowę wynosić będzie 3 godz. 10 min.
Jednocześnie, radykalnie zmniejszona zostanie liczba pociągów TLK łączących Kraków z Katowicami. Tą trasą pojadą – nie licząc pociągów sezonowych – tylko TLK „Lubomirski” (Przemyśl – Wrocław) i TLK „Uznam” (w sezonie w relacji Przemyśl – Świnoujście, poza sezonem Kraków – Wrocław), a także nocny TLK „Przemyślanin” (Przemyśl – Szczecin, w sezonie do Świnoujścia).
Do innych istotnych zmian w ofercie TLK należy też m.in. plan uruchomienia pociągu „Kujawiak” w relacji Terespol – Warszawa – Bydgoszcz – Piła, który pojedzie nie (jak inne TLK łączące Warszawę z Bydgoszczą) przez Włocławek i Toruń, lecz „magistralą węglową” (z postojem w Inowrocławiu). „Kujawiak” będzie obsługiwany jednostkami elektrycznymi ED74, godziny jego kursowania będą zbliżone do obecnych godzin kursowania EIC „Kaszub” (Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia), który wraz z rozpoczęciem kursowania Pendolino ma zostać zlikwidowany. Czas przejazdu „Kujawiaka” z Warszawy do Bydgoszczy wyniesie zaledwie 2 godz. 55 min.; pociągi kursujące przez Toruń pokonują tę trasę w pół godziny dłużej.
W nowym rozkładzie ma się też poprawić obsługa górskich kurortów: pociągi TLK mają powrócić do Kudowy, awizowany jest też powrót bezpośredniego dziennego sezonowego połączenia TLK z Warszawy do Krynicy, ponownie całorocznie ma kursować TLK „Monciak” z Gdyni do Zakopanego i Przemyśla.
Łatwiej do Gorzowa, Zielonej Góry, Olsztyna…
Wychodząc naprzeciw licznym prośbom naszych Czytelników, kontynuujemy prezentację oferty TLK, jaką PKP IC planują wdrożyć w nowym rozkładzie jazdy. Do innych istotnych zmian w ofercie – oprócz tych, które opisaliśmy we wcześniejszym artykule – należeć będą m.in.:
-
Uruchomienie bezpośredniego dziennego połączenia Warszawy z Gorzowem Wlkp. TLK „Gorzowiak” wyjeżdżać będzie ze stolicy o godz. 13.55, a z Gorzowa o godz. 5.54. Jednocześnie, w nowym rozkładzie nie będzie już grupy wagonów do Gorzowa, odłączanej w Krzyżu od nocnego pociągu TLK „Szczecinianin”;
-
Zwiększenie liczby pociągów TLK obsługujących Zieloną Górę. Do pociągu TLK „Podlasiak” Białystok – Poznań – Szczecin będzie dołączana grupa wagonów do Zielonej Góry (odj. z Warszawy Centr. 13.00, z Zielonej Góry 9.32). Dzięki temu, liczba bezpośrednich pociągów łączących Warszawę z Zieloną Górą zwiększy się z 2 do 3 dziennie. Z kolei TLK „Sztygar” (Lublin – Katowice – Wrocław) w weekendy będzie kursować w wydłużonej relacji do Zielonej Góry przez Głogów;
-
Utworzenie cyklicznego rozkładu pociągów TLK na trasie z Warszawy do Bydgoszczy; odjazdy w popołudniowym szczycie z Warszawy: co 60 min – 14.00 15.00, 16.00, 17.00 (ostatni dzienny pociąg TLK do Bydgoszczy odjedzie do 19.05). Tę zmianę można traktować jako formę „rekompensaty” za zlikwidowanie pociągów EIC łączących Warszawę z Trójmiastem trasą przez Bydgoszcz;
-
Zwiększenie z 2 do 3 bezpośrednich dziennych pociągów TLK łączących (całorocznie) Szczecin z Krakowem – będą to TLK „Barbakan” i „Kossak”, a także TLK „Światowid” do Przemyśla;
-
Zwiększenie liczby pociągów TLK łączących Warszawę z Olsztynem. W nowym rozkładzie mają te miasta połączyć 4 pociągi TLK, a w weekendy – 5. TLK „Kormoran” pojedzie w bezpośredniej relacji Olsztyn – Wrocław (przez Łódź, Kalisz), a TLK „Mazury” w relacji Olsztyn – Kraków (p. CMK). Bardzo atrakcyjny będzie czas przejazdu Olsztyna do Krakowa – wyniesie jedynie 6 godzin. Należy zauważyć, że TLK „Kormoran” kursuje obecnie w relacji Olsztyn – Bielsko-Biała, ale to nie oznacza, że stolica Warmii i Mazur utraci w nowym rozkładzie bezpośrednie połączenie z woj. śląskim. W nowym rozkładzie pojedzie bowiem TLK „Warmia” (Olsztyn – Katowice; tylko w kierunku Katowic) i TLK „Skarbek” (Racibórz – Olsztyn; tylko w kierunku Olsztyna – w przeciwnym kierunku pojedzie w relacji Warszawa – Racibórz).
Więcej o konkurencyjności w przewozach pasażerskich na Kongresie Kolejowym
Kongres Kolejowy to największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne poświęcone branży transportu szynowego w naszym kraju. Podczas zeszłorocznej edycji, 5 listopada 2013 r. w Warszawie spotkało się ponad 600 przedstawicieli biznesu, menadżerowie, jak również politycy najwyższego szczebla i samorządowcy, zainteresowani rozwojem transportu kolejowego i jego pozytywnym wpływem na całość polskiej gospodarki. III Kongres Kolejowy cieszył się także ogromnym zainteresowaniem mediów, nie tylko tych branżowych, ale także ogólnopolskich. Wydarzenie stało się okazją dla dziennikarzy do pozyskania kluczowych informacji na temat bieżących wydarzeń w sektorze. Kongres Kolejowy 2014 będzie pierwszą odsłoną największego spotkania przedstawicieli branży kolejowej z politykami szczebla centralnego i lokalnego, która odbędzie się poza Warszawą. Głównymi tematami obrad będą inwestycje infrastrukturalne w unijnej perspektywie budżetowej 2014-2020, konkurencyjność przewozów pasażerskich oraz nowo powoływane wojewódzkie spółki kolejowe.
Wszystko o Kongresie Kolejowym
