W roku 2021 PKP Intercity wydało 778 tys. poczęstunków w sytuacjach awaryjnych tj. w przypadku opóźnienia przekraczającego godzinę. Cześć pasażerów mogła się posilić zamawianą przez spółkę pizzą czy hamburgerami – oto dlaczego i jak PKP IC zamawia takie dania.
Opóźnienie pociągów się zdarzają i często dla pasażerów oznaczają poważne kłopoty. Wiele lat temu w ramach struktur Unii Europejskich podjęto więc działania, które miałyby te niekorzystne efekty ograniczyć. Jednym z rozwiązań jest obowiązek wydawania posiłków i napojów w sytuacjach awaryjnych wynikający z art. 18 rozporządzenia (WE) 1371/2007. Zgodnie z tym dokumentem podróżnemu przysługuje poczęstunek w przypadku opóźnienia powyżej 60 min.
– Przywołane rozporządzenie nie określa minimalnych wymogów jakości tego rodzaju pomocy ani też nie wskazuje na rodzaj asortymentu, jaki powinien być wydany w ramach poczęstunku. Należy pamiętać, że w takim przypadku mamy do czynienia z sytuacją nadzwyczajną – podkreśla biuro prasowe PKP Intercity.
Decyzje o wydaniu poczęstunków podejmuje Centrum Wsparcia Klienta i załoga
W PKP IC zgodnie z wewnętrznymi procedurami decyzje o wydaniu poczęstunków z wagonu gastronomicznego WARS, jak również o dostarczeniu poczęstunku do pociągu bez takiego wagonu przez kontrahenta zewnętrznego, podejmuje Centrum Wsparcia Klienta (CWK), w porozumieniu z kierownikiem pociągu, który przekazuje zlecenie do pracowników WARS.
– Należy tu jednak pamiętać o ograniczonych możliwościach punktu gastronomicznego, które uwarunkowane są między innymi liczbą pasażerów w danym pociągu i określoną przestrzenią magazynową – podkreśla spółka.
Może być woda, a może być pizza lub zestaw z McDonalda
W przypadku opóźnienia powyżej 60 min. pasażerom wydawane są napoje i słodka przekąska. W szczególnych sytuacjach, do których można zaliczyć m.in. nieprzewidziane zdarzenia na torach skutkujące opóźnieniem, z wagonu gastronomicznego w ramach nieodpłatnego poczęstunku mogą być wydane również dania obiadowe (na ciepło lub zimno) lub kanapki.
– Decyzję co do asortymentu podejmuje CWK, na podstawie aktualnej sytuacji, liczby pasażerów, możliwości potencjalnych kontrahentów, czasu dostawy, odległości od kontrahenta. Należy pamiętać, że może to być nawet kilkaset poczęstunków, w zależności od zapełnienia składu – zaznacza przewoźnik. W praktyce nie raz zdarzało się, że PKP IC zamawiało pizzę w lokalnych punktach czy zestawy z McDonalds.
W 2021 r. PKP Intercity wydało ponad 778 tys. poczęstunków awaryjnych. Ich wartość uzależniona jest od rodzaju poczęstunku, a także od tego z jakich zasobów spółka korzysta w sytuacji awaryjnej – ich wartość pozostaje jednak tajemnicą przedsiębiorstwa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.