Koleje Austriackie ÖBB ogłosiły przetarg na dostawę lokomotyw, które posłużą do prowadzenia głównie międzynarodowych przewozów towarowych. Ramowy kontrakt obejmie łącznie do 200 maszyn. Zamawiający czeka na oferty do 25 listopada.
Koleje Austriackie mają duże wymagania co do interoperacyjności lokomotyw, które chcą zakupić, ponieważ mają one być przystosowane do poruszania się po sieciach wielu krajów Europy (m.in. Austria, Niemcy, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Turcja, Chorwacja, Słowacja, Czechy, Serbia, Bośnia, Słowenia, a także Włochy).
Przetarg jest podzielony na trzy duże zadania. Zadanie nr 1 obejmuje dostawę lokomotyw, które miałyby być maszynami czteroosiowymi, poruszającymi się z prędkością maksymalną 120 km/h, o mocy 5,6 MW. 50 lokomotyw ma zostać dostarczonych w wersji przystosowanej do sieci prądu przemiennego (ale z również z niskoemisyjnym silnikiem spalinowym – funkcja tzw. „ostatniej mili"), 25 w wersji wielosystemowej, obejmującej również sieć Włoch, oraz 25 wielosystemowych, nieobejmujących włoskiej sieci kolejowej.
W ramach zadania drugiego zamawiający chce zakupić 50 lokomotyw spalinowo-elektrycznych. Będą one przystosowane do prędkości 120 km/h, i będą miały moc 5,6 MW dla silnika elektrycznego (prąd przemienny) i 1,8 MW dla silnika spalinowego.
Zadanie trzecie obejmuje dostawę 50 sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych przystosowanych do pracy na sieci z prądem przemiennym, z prędkością 120 km/h, z silnikiem o mocy 5 MW. W ramach trzeciego zadania zamawiający chciałby, żeby lokomotywy również miały funkcję tzw. „ostatniej mili".
Najpierw miałoby zostać dostarczonych 30 lokomotyw w ramach zadania nr 1. W dalszej kolejności dostawa objęłaby kolejnych 30 lokomotyw z zadania nr 1 i po 10 maszyn z kolejnych zadań. Opcja kontraktu przewidywałaby maksymalnie dostawę do 200 lokomotyw.
Koleje Austriackie czekają na oferty potencjalnych zainteresowanych postępowaniem do 25 listopada.