Pasażerów Arrivy miała czekać od niedzieli nieprzyjemna zmiana. Przewoźnik wprowadza obowiązek kupienia biletu w automacie na peronie, nawet jeżeli na dworcu nie ma kasy. W przeciwnym wypadku konduktor pobierze opłatę za wydanie biletu w pociągu. Arriva przesunęła dziś zmianę o miesiąc.
Jak poinformował nas Czytelnik, obsługa pociągów spółki Arriva informuje podróżnych, że od przyszłego tygodnia będą pobierane opłaty za zakup biletu w pociągu, jeżeli na stacji jest czynny biletomat. Dotąd, podobnie jak u pozostałych przewoźników, pasażer musiał kupić bilet przed wejściem do pociągu tylko na przystankach, na których działa kasa biletowa.
Nas Czytelnik przewiduje konflikty z pasażerami, spowodowane zmianą zasad i brakiem informacji. – Ja nie mam zamiaru płacić, ponieważ biletomat, podobnie jak zakup przez telefon, jest tylko opcją zakupu. Czy ponieważ wszyscy mają komórki, to pasażerowie będą zobowiązani kupować bilet w ten sposób, pod groźbą kary 5 złotych – pyta Czytelnik.
Joanna Parzniewska z Arrivy potwierdza, że taka zmiana zostanie wprowadzona. – Podjęliśmy decyzję o wprowadzeniu opłaty za wydanie biletu w pociągu na stacjach gdzie znajduje się automat biletowy, są to stacje Włocławek Zazamcze, Chełmża, Tuchola, Toruń Główny oraz Bydgoszcz Główna – mówi Parzniewska.
Spóźniona akcja informacyjna
Automaty biletowe na stacjach Włocławek Zazamcze i Chełmża zostały uruchomione w grudniu 2013 roku, natomiast w automatach zlokalizowanych na stacjach Toruń Główny i Bydgoszcz Główna możliwość zakupu biletów na przejazdy pociągami Arrivy zostały wprowadzone w połowie lutego. – W tym okresie opłaty za wydanie biletu na przejazd na pokładzie pociągu w omawianej sytuacji nie były przez nas pobierane. Braliśmy bowiem pod uwagę fakt, iż nie wszyscy podróżni będą mieli świadomość istnienia i możliwości skorzystania z nowego kanału sprzedaży – mówi Joanna Parzniewska.
– Przeprowadziliśmy akcję promocyjną na stacji Włocławek Zazamcze, gdzie przez tydzień przedstawiciel spółki zachęcał i pokazywał podróżnym jak zakupić bilet w automacie. Ten kilkumiesięczny okres był to czas kiedy podróżni mieli okazję zapoznać się z tym już powszechnie stosowanym w Polsce kanałem sprzedaży – dodaje.
Jednak informacji o zmianach w stosowaniu przepisów nie było dotąd na stronie przewoźnika, dworcach, czy pociągach – informowała o nich tylko obsługa. Na portalu informacja pojawiła się dziś.
– Informacja o nowych zasadach będą umieszczone na każdym z automatów biletowych oraz na stronie internetowej. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, iż jest to dla części podróżnych nowa regulacja dlatego też do 30 czerwca drużyny konduktorskie będą prowadziły kampanię informacyjną i zachęcały podróżnych do zakupu biletu w automacie – mówi Parzniewska.
Brak zmian w regulaminie
W regulaminie przewozów mowa tylko o obowiązku kupienia biletu w przypadku braku czynnej kasy. – Nie jest naszym celem zaskakiwanie podróżnych czy też nieuzasadnione pobieranie dodatkowych opłat. Stosowane zapisy w regulaminie zostaną wprowadzone wraz z większą zmianą regulacyjną do końca czerwca, kiedy zakończy się kampania informacyjna – mówi przedstawicielka przewoźnika.
Aktualizacja: Zmiana przesunięta o miesiąc
Po południu Arriva poinformowała, że przesunie o miesiąc wejście zmiany w życie. - W trosce o zapewnienie wszystkim podróżnym pełnego zakresu informacji z wystarczającym wyprzedzeniem, podjęliśmy decyzję o przesunięciu terminu wejścia w życie przedmiotowej regulacji na dzień 15 lipca - powiedziała Joanna Parzniewska z Arrivy.