Pomimo wątpliwości, jakie wobec zakupu pociągów Pendolino dla PKP Intercity ma Komisja Europejska, Alstom rozpoczął w tym miesiącu produkcję pociągów dla polskiego przewoźnika. Budowa hali utrzymaniowej ma się zacząć we wrześniu.
- Produkcja rozpoczęła się w kwietniu 2012 w fabryce Alstom w Savilliano we Włoszech. Przewidujemy, że pierwsze pudła wagonów Pendolino będą gotowe w październiku tego roku - poinformowała "Rynek Kolejowy" Dorota Januszkiewicz z Alstomu. Oprócz Nuovo Pendolino dla PKP Intercity, w Savigliano powstają pociągi AGV dla włoskiego NTV i Pendolino dla brytyjskiego Virgin.
Wątpliwości KE
- Pracujemy na sto procent - zapewnił w lutym w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" prezes grupy Alstom Patrick Kron. - Intercity nałożyło na nas wymagania czasowe, dotyczące poszczególnych etapów projektu. Nie będziemy ryzykować jakichś nieporozumień. Pracujemy przy założeniu, że problemów z finansowaniem nie będzie, choć oczywiście nie może to trwać przez pięć lat. Ale z naszego doświadczenia w takich sprawach wynika, że argumenty PKP Intercity w rozmowach z Komisją są mocne, więc wszystko powinno się udać - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Kron. Alstom zadeklarował nawet pomoc prawną dla polskiego przewoźnika w rozmowach z Brukselą.
- Będziemy musieli jeszcze nad tym popracować, natomiast mogę tylko powiedzieć, że rozmawiamy spokojnie o tym, żeby projekt mógł być realizowany, a równocześnie, aby zgłaszane przez Komisję Europejską wątpliwości były rozwiane - wyjaśnia wiceminister transportu Andrzej Massel. Więcej na ten temat tutaj.
Budowa hali na Grochowie we wrześniu
Jak poinformowała Dorota Januszkiewicz, rozpoczęcie budowy centrum serwisowego pociągów Pendolino na Warszawskim Grochowie planowane jest na wrzesień. Obiekt powstanie na 2,5 hektarowej działce przy ul. Kozia Górka. Planowana powierzchnia hali to ok. 12,5 tys. metrów kwadratowych. Za projekt zaplecza odpowiada firma Systra, a zbuduje ją spółka Karmar należąca do francuskiego giganta Bouygues, który ma również 30% udziałów w samym Alstomie.
Budowę zaplecza technicznego przewiduje umowa podpisana w maju ubiegłego przez PKP Intercity i Alstom na dostawę 20 składów zespolonych. Zgodnie z nią ma być ono gotowe na niespełna rok przed dostawą pierwszego pociągu (po 32 miesiącach od podpisania umowy).