Partnerzy serwisu:
Pasażer

650 zł kary za brak biletu w Pendolino. Zgodna z prawem?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-11-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Marcin Paczewski, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy, dla Rynku Kolejowego

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
650 zł kary za brak biletu w Pendolino. Zgodna z prawem?
W pociągach marki EIC Premium, które będą obsługiwać pociągi Pendolino, nie będzie możliwości zakupu biletu na pokładzie. Czy zgodnie z prawem, przewoźnik kolejowy może odmówić sprzedaży biletu, jeżeli ma wolne miejsca na pokładzie pociągu? Jazda bez biletu zagrożona jest karą w wys. 650 złotych. Czy jeżeli będzie ona potraktowana jako opłata manipulacyjna, czy nie godzi to w interesy konsumentów? Zakładamy scenariusz, że pasażer informuje obsługę przed wejściem na pokład o braku biletu i chęci kupna – i otrzymuje informację że będzie to kosztować 650 złotych plus cena biletu.

Komentarz przygotował Marcin Paczewski, radca prawny i Szef Departamentu Prawa Konkurencji i Antymonopolowego w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy

Kluczową kwestią jest tutaj zagadnienie dostępności biletów oraz kanałów ich sprzedaży uregulowane bezpośrednio Rozporządzeniem (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (dalej Rozporządzenie 1371/2007). Zgodnie z art. 9 ust. 3 i 4 Rozporządzenia 1371/2007, przedsiębiorstwa kolejowe w ramach umów o świadczenie usług publicznych rozprowadzają bilety w przynajmniej jeden z następujących sposobów: a) w kasach biletowych lub w automatach biletowych; b) w pociągach. Jeśli zatem przewoźnik nie zdecyduje się na wybór obu kanałów sprzedaży, może wybrać jeden, lecz z następującym zastrzeżeniem: przewoźnik powinien zapewnić możliwość nabycia w pociągu biletów na dane połączenie, chyba że możliwość taka jest ograniczona albo wyłączona ze względów bezpieczeństwa bądź zwalczania nadużyć, z powodu wcześniejszej rezerwacji lub też z uzasadnionych względów handlowych. Rezygnując zatem z dostępności biletów do sprzedaży w pociągach marki EIC Premium (Pendolino), to na PKP Intercity jako przewoźniku będzie spoczywała odpowiedzialność za wykazanie przesłanek dopuszczalności takiego rozwiązania, czyli np. względów bezpieczeństwa, czy uzasadnionych względów handlowych.

Organem uprawnionym do kontroli przestrzegania przez przewoźnika art. 9 Rozporządzenia 1371/2007 jest Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, który w razie stwierdzenia nie przestrzegania lub naruszania tego przepisu, dysponuje m.in. sankcją w wysokości do 2% rocznego przychodu przedsiębiorcy.

Warto również zwrócić uwagę na możliwości zakupu biletów na pokładzie pociągu przez osoby niepełnosprawne. Rozporządzenie 1371/2007 ustanawia zasadę niedyskryminacji, tj.  określania m.in. przez przewoźników kolejowych niedyskryminujących zasad dotyczących korzystania z przewozu przez osoby niepełnosprawne i osoby o ograniczonej sprawności ruchowej. Zasadnym jednak jest zastosowanie odmiennych, zapewniających rzeczywiste równouprawnienie, kryteriów dotyczących możliwości i potrzeb transportowych osób niepełnosprawnych w stosunku do osób sprawnych, aby w pełni zrealizować przewidziane w Rozporządzeniu 1371/2007 prawo do przewozu.

W tym kontekście, Rozporządzenie 1371/2007 stanowi, iż osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej, rezerwacje oraz bilety oferowane są bez dodatkowych opłat w myśl zasady niedyskryminacji. Wytyczne co do interpretacji tych przepisów znajdują się również w preambule do Rozporządzenia, w której unijny ustawodawca wskazuje, iż osoby niepełnosprawne i osoby o ograniczonej sprawności ruchowej powinny mieć możliwość zakupu biletów w pociągu bez dodatkowych opłat. Również i w tym zakresie organem uprawnionym do przestrzegania przez przewoźnika art. 19 Rozporządzenia 1371/2007 jest Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Jeżeli chodzi o ustawowe przywileje posłów i senatorów i możliwość swobodnego podróżowania bez miejscówki, to do przewoźnika będzie należała decyzja czy, a jeśli tak to w jaki sposób i w jakim zakresie, zmodyfikuje obecnie obowiązujące u niego zasady w zakresie uprawnień do bezpłatnych przejazdów koleją dla posłów i senatorów (w myśl ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora oraz rozporządzenia w sprawie trybu korzystania przez posłów i senatorów z bezpłatnych przejazdów i przelotów na terenie kraju).
 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5