Partnerzy serwisu:

50 lat wiedeńskiej „Schnellbahn“

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-01-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Biuro Miasta Wiednia

Podziel się ze znajomymi:

50 lat wiedeńskiej „Schnellbahn“
17 stycznia b.r. odbył się złoty jubileusz wiedeńskiej szybkiej kolei, czyli „Schnellbahn“ lub, jak się ją najczęŚciej nazywa, „S-Bahn“. Był to zarazem początek obchodów kolejnej rocznicy, mianowicie 175 lat kolei żelaznej w Austrii. Z tej okazji ochrzczono jubileuszowy pociąg z napisem „50 Jahre S-Bahn in Wien“ („50 lat S-Bahn w Wiedniu“), a pasażerowie mogli tego dnia jeździć za darmo.

Pomimo swojego wieku wiedeńska kolej ma się całkiem dobrze. Nadal jeździ punktualnie, szybko i niezawodnie, łącząc Wiedeń z otaczającymi go miasteczkami. W sumie składa się z 13 linii o łącznej długoŚci 126 km. Każdego dnia roboczego ok. 300 tys. pasażerów korzysta z S-Bahn bądź pociągów regionalnych, dojeżdżając do pracy, szkoły czy na uczelnię. W weekendy zmęczeni miejskim tłokiem mieszkańcy Wiednia mogą dotrzeć szybką koleją poza miasto, a spragnieni bogatej oferty kulturalnej mieszkańcy okalających Wiedeń małych miasteczek mogą bez problemu wybrać się do teatru czy kina, nie obawiając się, czy będą mieli jak wrócić do domu.

Pierwszy pociąg S-Bahn opuŚcił stację ówczesnego dworca południowego w dniu 18 stycznia 1962 r. i wyruszył w kierunku Meidling. Pomimo licznych protestów, ówczesny minister transportu Karl Waldbrunner nie porzucił panów budowy nowoczesnej siatki komunikacyjnej. Aby stworzyć efekt synergii, zlecił stworzenie szybkiej kolei Austriackim Kolejom Państwowym (ÖBB). Kryzys finansowy opóźnił budowę S-Bahn o dwa lata, ale w końcu, 17 stycznia 1962 nastąpiło uroczyste otwarcie pierwszej linii z udziałem prezydenta Austrii.

Od początku swojego istnienia wiedeńska szybka kolej była z entuzjazmem przyjmowana przez społeczeństwo, a obecnie ciężko byłoby wielu ludziom wyobrazić sobie bez niej życie – a to chyba najlepiej Świadczy o sukcesie S-Bahn. Szczególnie fakt, że pociągi jeździły z prędkoŚcią 80 km/h w centrum miasta, budziło dawniej podziw. Liczba pasażerów kolei systematycznie roŚnie, osiągając teraz niemal 100 milionów rocznie! IloŚć stacji powiększyła się z początkowych 13 do 51. Na pierwszej i najważniejszej linii S-Bahn, tzw. „Stammstrecke“, kursuje dziŚ 640 pociągów dziennie, a w całym Wiedniu – 1.400 pociągów krótkobieżnych. Na każdej stacji „Stammstrecke“ w godzinach szczytu pociąg pojawia się co 3,5 minuty, a ich punktualnoŚć wynosi ok. 99%! W grudniu b.r. nastąpi zmiana rozkładu jazdy S-Bahn oraz częŚciowe otwarcie nowego dworca głównego („Hauptbahnhof Wien“), co jeszcze usprawni siatkę połączeń.
Kto chciałby poznać dokładniej historię szybkiej kolei w Austrii, może wybrać się na jedną z wystaw w muzeach zlokalizowanych wzdłuż „Stammstrecke“. Prezentowane są archiwalne zdjęcia, stare bilety, pocztówki i cała dokumentacja powstawania S-Bahn w Wiedniu. Można dowiedzieć się wielu ciekawostek i posłuchać historii na przykład byłych konduktorów.
 

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Liechtenstein: Propozycja S-Bahn odrzucona w referendum

Świat

Liechtenstein: Propozycja S-Bahn odrzucona w referendum

Roman Czubiński 08 września 2020

Berlin. Siemens i Stadler zaprezentowały pociąg dla S-Bahn

Tabor i technika

S-Bahn w Niemczech

ښwiat

S-Bahn w Niemczech

Artur Bogdanowicz 16 września 2012

Pesa w gigantycznym przetargu na pociągi dla Berlina

Biznes

Pesa w gigantycznym przetargu na pociągi dla Berlina

jm, Rynek Kolejowy 06 sierpnia 2014

Brytyjczycy przejmą obsługę S-Bahn w Norymberdze

ښwiat

Brytyjczycy przejmą obsługę S-Bahn w Norymberdze

Artur Bogdanowicz,Rynek Kolejowy/Süddeutsche Zeitung 04 lutego 2015

Zobacz również:

Liechtenstein: Propozycja S-Bahn odrzucona w referendum

Świat

Liechtenstein: Propozycja S-Bahn odrzucona w referendum

Roman Czubiński 08 września 2020

Berlin. Siemens i Stadler zaprezentowały pociąg dla S-Bahn

Tabor i technika

S-Bahn w Niemczech

ښwiat

S-Bahn w Niemczech

Artur Bogdanowicz 16 września 2012

Pesa w gigantycznym przetargu na pociągi dla Berlina

Biznes

Pesa w gigantycznym przetargu na pociągi dla Berlina

jm, Rynek Kolejowy 06 sierpnia 2014

Brytyjczycy przejmą obsługę S-Bahn w Norymberdze

ښwiat

Brytyjczycy przejmą obsługę S-Bahn w Norymberdze

Artur Bogdanowicz,Rynek Kolejowy/Süddeutsche Zeitung 04 lutego 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5