17 stycznia b.r. odbył się złoty jubileusz wiedeńskiej szybkiej kolei, czyli „Schnellbahn“ lub, jak się ją najczęŚciej nazywa, „S-Bahn“. Był to zarazem początek obchodów kolejnej rocznicy, mianowicie 175 lat kolei żelaznej w Austrii. Z tej okazji ochrzczono jubileuszowy pociąg z napisem „50 Jahre S-Bahn in Wien“ („50 lat S-Bahn w Wiedniu“), a pasażerowie mogli tego dnia jeździć za darmo.
Pomimo swojego wieku wiedeńska kolej ma się całkiem dobrze. Nadal jeździ punktualnie, szybko i niezawodnie, łącząc Wiedeń z otaczającymi go miasteczkami. W sumie składa się z 13 linii o łącznej długoŚci 126 km. Każdego dnia roboczego ok. 300 tys. pasażerów korzysta z S-Bahn bądź pociągów regionalnych, dojeżdżając do pracy, szkoły czy na uczelnię. W weekendy zmęczeni miejskim tłokiem mieszkańcy Wiednia mogą dotrzeć szybką koleją poza miasto, a spragnieni bogatej oferty kulturalnej mieszkańcy okalających Wiedeń małych miasteczek mogą bez problemu wybrać się do teatru czy kina, nie obawiając się, czy będą mieli jak wrócić do domu.
Pierwszy pociąg S-Bahn opuŚcił stację ówczesnego dworca południowego w dniu 18 stycznia 1962 r. i wyruszył w kierunku Meidling. Pomimo licznych protestów, ówczesny minister transportu Karl Waldbrunner nie porzucił panów budowy nowoczesnej siatki komunikacyjnej. Aby stworzyć efekt synergii, zlecił stworzenie szybkiej kolei Austriackim Kolejom Państwowym (ÖBB). Kryzys finansowy opóźnił budowę S-Bahn o dwa lata, ale w końcu, 17 stycznia 1962 nastąpiło uroczyste otwarcie pierwszej linii z udziałem prezydenta Austrii.
Od początku swojego istnienia wiedeńska szybka kolej była z entuzjazmem przyjmowana przez społeczeństwo, a obecnie ciężko byłoby wielu ludziom wyobrazić sobie bez niej życie – a to chyba najlepiej Świadczy o sukcesie S-Bahn. Szczególnie fakt, że pociągi jeździły z prędkoŚcią 80 km/h w centrum miasta, budziło dawniej podziw. Liczba pasażerów kolei systematycznie roŚnie, osiągając teraz niemal 100 milionów rocznie! IloŚć stacji powiększyła się z początkowych 13 do 51. Na pierwszej i najważniejszej linii S-Bahn, tzw. „Stammstrecke“, kursuje dziŚ 640 pociągów dziennie, a w całym Wiedniu – 1.400 pociągów krótkobieżnych. Na każdej stacji „Stammstrecke“ w godzinach szczytu pociąg pojawia się co 3,5 minuty, a ich punktualnoŚć wynosi ok. 99%! W grudniu b.r. nastąpi zmiana rozkładu jazdy S-Bahn oraz częŚciowe otwarcie nowego dworca głównego („Hauptbahnhof Wien“), co jeszcze usprawni siatkę połączeń.
Kto chciałby poznać dokładniej historię szybkiej kolei w Austrii, może wybrać się na jedną z wystaw w muzeach zlokalizowanych wzdłuż „Stammstrecke“. Prezentowane są archiwalne zdjęcia, stare bilety, pocztówki i cała dokumentacja powstawania S-Bahn w Wiedniu. Można dowiedzieć się wielu ciekawostek i posłuchać historii na przykład byłych konduktorów.