Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

160 km/h pociągiem z Krakowa do Rzeszowa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Autor:

Skanska

Data publikacji:
17-09-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Skanska

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
160 km/h pociągiem z Krakowa do Rzeszowa
Prawie 22 mln zł będzie kosztowało wzmocnienie podtorza na szlaku Biadoliny-Bogumiłowice (pow. tarnowski). Na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych wykona je Skanska. Inwestycja jest częścią modernizacji linii kolejowej Kraków-Rzeszów. Po zakończeniu wszystkich prac na tym odcinku, z Krakowa do Rzeszowa będzie można dojechać pociągiem w 75 minut, a do Tarnowa w 37 minut.

Prace rozpoczną się we wrześniu i potrwają do marca 2013 roku. Wzmocnione zostanie 7,6 km podtorza na trasie Biadoliny-Bogumiłowice. Odcinek ten jest częścią kluczowej dla Polski linii E30.  Należy ona do Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, który swój początek ma w niemieckim Dreźnie, następnie przecina południe Polski (m.in. Zgorzelec, Wrocław, Opole, Katowice, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl), kierując się na Ukrainę aż do Kijowa.

Będzie szybciej

Wzmocnienie podtorza jest jedną z kilku inwestycji PKP PLK, w ramach modernizacji linii kolejowej Kraków-Rzeszów. Ma ona na celu m.in. poprawę jakości połączenia krajów UE z Ukrainą.

Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość 160 km/h, a towarowe 120 km/h. Skrócić ma się czas jazdy pociągów, poprawić przepustowość linii oraz komfort i bezpieczeństwo jazdy. Z Krakowa do Rzeszowa będzie można dojechać w 75 minut, podczas gdy przed rozpoczęciem prac modernizacyjnych czas przejazdu pociągiem na tej trasie wynosił prawie 2 i pół godziny, a obecnie ze względu na prace prowadzone na torach wydłużył się do ponad 3 godzin.

Mocniejsze "fundamenty" torowiska

Podtorze jest budowlą ziemną, na której znajduje się warstwa ochronna i nawierzchnia torowiska. Stanowi ono fundament, którego zadaniem jest przejęcie dynamicznych obciążeń od taboru poprzez szyny, podkłady, podsypkę i warstwę filtracyjną. - Wzmocnienie podtorza, które wykonamy, ma zapewnić stateczność podłoża dla modernizowanej linii kolejowej między Krakowem a Rzeszowem, przystosowanej do  prędkości maksymalnej 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych – mówi Witold Miśtak, menadżer projektu w firmie Skanska.

Skanska wykona wzmocnienie podtorza między Biadolinami a Bogumiłowicami za pomocą kolumn gruntowo-cementowych, zbrojonych pali wielkośrednicowych lub iniekcji gruntu. Technologia będzie dobierana w zależności od warunków gruntowych.

- Kolumny wykonamy metodą głębnego mieszania w technologii DSM, polegającej na wymieszaniu cząstek gruntu z zaczynem cementowym, co w wyniku reakcji chemicznej powoduje powstanie kamiennej struktury w formie kolumny – mówi Witold Miśtak. Tam, gdzie ze względu na warunki gruntowe nie ma możliwości zastosowania technologii DSM, podtorze zostanie wzmocnione palami żelbetowymi lub za pomocą iniekcji gruntu.

Obciążenie z torowiska będzie amortyzowane przez warstwę transmisyjną wykonaną z geosiatki komórkowej, zasypaną kruszywem, której zadaniem jest równomierne przeniesienie obciążeń na wcześniej wykonane kolumny i pale wzmacniające.

Praca etapami

Wzmocnienie podtorza będzie wykonywane w dwóch etapach, w okresie zamknięć torowych wynikających z prac modernizacyjnych prowadzonych przez PKP PLK, na trasie między Krakowem a Rzeszowem. Zamknięcia poszczególnych fragmentów torów są tak zaplanowane, aby zapewniony był przejazd pociągów, a utrudnienia były jak najmniej odczuwalne dla pasażerów.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koniec z aukcjami elektronicznymi w inwestycjach kolejowych

Infrastruktura

Koniec z aukcjami elektronicznymi w inwestycjach kolejowych

Elżbieta Pałys 09 maja 2024

Rusłana Krzemińska nową rzeczniczką prasową PKP PLK

Biznes

Rekordowa strata finansowa PKP PLK za rok 2023

Biznes

Co dalej ze spółkami wykonawczymi PKP PLK i CPK?

Infrastruktura

Co dalej ze spółkami wykonawczymi PKP PLK i CPK?

Łukasz Malinowski 20 kwietnia 2024

PLK: Dodatkowe projekty KPO z nowym podejściem

Infrastruktura

PLK: Dodatkowe projekty KPO z nowym podejściem

Jakub Madrjas 15 kwietnia 2024

Zobacz również:

Koniec z aukcjami elektronicznymi w inwestycjach kolejowych

Infrastruktura

Koniec z aukcjami elektronicznymi w inwestycjach kolejowych

Elżbieta Pałys 09 maja 2024

Rusłana Krzemińska nową rzeczniczką prasową PKP PLK

Biznes

Rekordowa strata finansowa PKP PLK za rok 2023

Biznes

Co dalej ze spółkami wykonawczymi PKP PLK i CPK?

Infrastruktura

Co dalej ze spółkami wykonawczymi PKP PLK i CPK?

Łukasz Malinowski 20 kwietnia 2024

PLK: Dodatkowe projekty KPO z nowym podejściem

Infrastruktura

PLK: Dodatkowe projekty KPO z nowym podejściem

Jakub Madrjas 15 kwietnia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5