PKP Intercity przedstawiło na naszą prośbę liczbę pociągów, które – po uruchomieniu Pendolino – połączą Warszawę z największymi polskimi miastami. Na trasach do Krakowa, a zwłaszcza do Trójmiasta liczba pociągów ma się znacząco zwiększyć względem obecnie funkcjonującej oferty.
Choć prezes PKP IC Marcin Celejewski zapewniał w ubiegłym tygodniu posłów z sejmowej Komisji Infrastruktury, że przełom w sporze z Alstomem jest bliski, to mimo wszystko w dalszym ciągu nie ma pewności, czy Pendolino w grudniu 2014 r. zostaną, zgodnie z harmonogramem, włączone do rozkładu jazdy. Ale to nie zmienia faktu, że PKP IC zgłosiły do PKP PLK wnioski na rozkład 2014/15 z uwzględnieniem Pendolino. Na prośbę redakcji „RK”, PKP IC przedstawiły planowaną w rozkładzie 2014/15 liczbę pociągów na głównych trasach, na których mają pojawić się Pendolino.
Oferta IC w nowym rozkładzie ma się prezentować następująco:
-
Warszawa – Kraków: 17 par pociągów, w tym 11 par EIC Premium (Pendolino), 2 pary EIC „zwykłych”, 4 pary TLK (w tym jedno nocne);
-
Warszawa – Trójmiasto: 14 par pociągów, w tym 10 par EIC Premium, 2 pary EIC, 2 pary TLK;
-
Warszawa – Katowice: 14 par pociągów, w tym 5 par EIC Premium, 5 par EIC, 3 pary TLK, 1 para EuroNight;
-
Warszawa – Wrocław: 11 par pociągów, w tym 5 par EIC Premium, 6 par TLK (w tym jedno nocne).
Zuzanna Szopowska, rzeczniczka PKP IC, zastrzega, że jest to jedynie projekt rozkładu, który obecnie podlega weryfikacji przez PKP PLK. – Chcielibyśmy zaznaczyć, że nie są to ostateczne liczby i mogą one ulec zmianie – mówi rzeczniczka.
Marcin Celejewski podczas posiedzenia komisji zwracał uwagę przede wszystkim na wydatną poprawę oferty IC, która nastąpi po uruchomieniu Pendolino na trasie do Trójmiasta. – To będą praktycznie pociągi co godzinę. To nieporównywalna sprawa w porównaniu do obecnej oferty. Jest to namacalny dowód, jak chcemy walczyć o powrót pasażerów. Zwiększenie liczby pociągów, przy jednoczesnym skróceniu czasu jazdy do 2 godzin 58 minut [z Warszawy do Trójmiasta – red.] wpływa na podniesienie konkurencyjności kolei w sposób systemowy – twierdzi Celejewski. Projekt rozkładu PKP PLK ma przekazać przewoźnikom do połowy lipca.