Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

10 lat dynamicznej informacji pasażerskiej w miastach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-06-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Witold Urbanowicz, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
10 lat dynamicznej informacji pasażerskiej w miastach
Dziesięć lat temu pierwsze polskie miasto wdrożyło elektroniczny system informacji pasażerskiej na przystankach komunikacji miejskiej. Coś, co było kiedyś nowinką, teraz staje się standardem i nieodłącznym elementem wszystkich inwestycji komunikacyjnych, realizowanych z funduszy europejskich.  To spore ułatwienie dla pasażera, o ile taki system funkcjonuje dobrze – niestety, niekoniecznie dobry przykład płynie od największych.

O  zaletach dobrego systemu elektronicznej informacji pasażerskiej przekonywać nie trzeba.  Przede wszystkim podróżny otrzymuje dane o przyjeździe pojazdu w czasie rzeczywistym. Przybywając na przystanek i sprawdzając rozkład, nie musi (teoretycznie) zastanawiać się, czy dany pojazd już odjechał z przystanku, czy jeszcze w ogóle nie przyjechał.  Pozwala to na bardziej elastyczne planowanie podróży w zależności od aktualnej sytuacji na mieście.

Korzyści są jednak bardziej prozaiczne. Do planowania podróży nie jest nawet już potrzebny zegarek.  Ponadto podróżny ma podane odjazdy zbiorczo, w jednym miejscu i nie musi analizować kilku rozkładów jazdy. To ważne w przypadku linii o pokrywających się odcinkach tras (a w wielu ośrodkach za lepszy uznawany jest układ z większą liczbą linii niż mniejszą, ale częściej – pasażerowie są przywiązani do konkretnych numerków).

Po trzecie – tablice pozwalają na przekazywanie zmiennej treści. Ekrany mogą przypomnieć o ważnych, czasowych albo nietypowych zmianach rozkładów, tras czy taryf. Dają też możliwość wyświetlania informacji o nagłych, awaryjnych zmianach – wstrzymaniu ruchu czy skierowaniu linii na trasę objazdową. Przynajmniej w teorii.

System dynamicznej informacji pasażerskiej to domena nie tylko największych miast. Dziesięć lat temu, jako pierwsza, ekrany wprowadziła Zielona Góra. – W momencie pojawienia się możliwości pozyskiwania środków z funduszy unijnych w 2004 r. MZK w Zielonej Górze stworzył projekt pod nazwą „Poprawa jakości i konkurencyjności transportu miejskiego w Zielonej Górze. Jednym z elementów projektu był zakup nowoczesnego zintegrowanego systemu bezpieczeństwa i informacji o ruchu autobusów w czasie rzeczywistym. Celem tego projektu było wprowadzenie kolejnych udogodnień dla pasażerów komunikacji miejskiej w Zielonej Górze – czyli bieżąca informacja o odjazdach pokazywana na przystankach, która jest aktualizowana przez dane o pozycji autobusu – wspomina Jacek Newelski, kierownik Sekcji Rozkładów Jazdy i Marketingu w MZK Zielona Góra.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szczecin. Zmiany na pętli Pomorzany

Zintegrowany transport

Szczecin. Zmiany na pętli Pomorzany

Redakcja/inf. pras. 15 kwietnia 2022

Poznań. Płatność kartą w komunikacji coraz bliżej

Zintegrowany transport

Poznań. Płatność kartą w komunikacji coraz bliżej

Redakcja/inf. pras. 07 kwietnia 2022

Toruń zmodernizował system informacji pasażerskiej

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Szczecin. Zmiany na pętli Pomorzany

Zintegrowany transport

Szczecin. Zmiany na pętli Pomorzany

Redakcja/inf. pras. 15 kwietnia 2022

Poznań. Płatność kartą w komunikacji coraz bliżej

Zintegrowany transport

Poznań. Płatność kartą w komunikacji coraz bliżej

Redakcja/inf. pras. 07 kwietnia 2022

Toruń zmodernizował system informacji pasażerskiej

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5