W grudniu br. do ruchu włączone zostały dwie nowe stacje metra moskiewskiego – 187. i 188. w dynamicznie rozbudowywanym systemie. Jedna z nich, w ramach przyjacielskiej wymiany, mimo lokalnych kontrowersji, została nazwana na cześć byłej stolicy Kazachstanu.
W poniedziałek 24 grudnia br. została otwarta nowa, 187. stacja metra moskiewskiego, która otrzymała nazwę Ałma-Atinskaja na cześć dawnej stolicy Kazachstanu. Stacja znajduje się na południu miasta na końcu linii Zamoskworieckiej, jednej z najbardziej obciążonych w systemie. Początkowo przystanek miał otrzymać nazwę Bratiejewo – po rejonie administracyjnym, w którym się znajduje. Jednak w trakcie budowy ambasada Kazachstanu złożyła wniosek o nazwanie stacji po dawnej stolicy tego kraju – równocześnie jedna ze stacji nowego metra w Ałma-Atcie będzie nazwana na cześć Moskwy. Ostatecznie – mimo sprzeciwu mieszkańców i zapewnień władz o pozostawieniu dotychczasowego Bratiejewa – stacja otrzymała nazwę Ałma-Atinskaja. Nowa nazwa nie jest zupełnie oderwana od rzeczywistości – 620 metrów od stacji znajduje się bowiem ulica Ałma-Atinskaja.
Ałma-Atinskaja to już druga stacja, która została oddana w tym roku. Dzisiaj (28 grudnia) powinna zostać jeszcze otwarta kolejna - Piatnickoje Szosse - która będzie końcową na linii Arbacko-Pokrowskiej. Znajduje się ona na północy w rejonie Mitino.
Długość sieci metra w Moswkie wynosi 312 km. Obecnie z tego środka transportu, na który składa się z 12 linii (w tym jedna okrężna i jedna typu lekkiego), korzysta ponad 9 mln pasażerów dziennie, z czego ok. 10% przypada na godzinę porannego szczytu (8-9). Koleją podziemną podróżuje ok. 56% pasażerów korzystających z transportu publicznego w stolicy Rosji. Pod względem liczby podróżnych metro w Moskwie zajmuje trzecie miejsce na świecie. Średni dobowy potok pasażerski w przeliczeniu na kilometr linii wynosi odpowiednio ponad 32 tysiące i na stacje – 52 tysiące osób. Dziennie pociągi wykonują ok. 10 tys. kursów. W godz. szczytu częstotliwość wynosi 90 sekund. Stacje moskiewskiego metra słyną z bogatego wystroju – 44 spośród nich ma status zabytków kultury.
Plany rozwoju metra na przyszłe lata są ambitne. W nachodzącym roku przewiduje się otwarcie siedmiu stacji i 14 km linii. Natomiast w 2014 r. planowane jest otwarcie pierwszych czterech stacji drugiego pierścienia (tzw. trzeci przesiadkowy kontur). Do 2020 r. powstanie łącznie 65 stacji, a długość sieci wzrośnie o kolejne 142 km.