12 listopada odbyła się w zakładach Škoda Transortation w Pilznie prezentacja pierwszego produkcyjnie ukończonego tramwaju Škoda 19T dla miasta Wrocławia. W uroczystości wzięli m.in. udział wiceprezydent Wrocławia Jarosław Obremski, wiceprezydent Pilzna Petr Rund, dyrektor generalny Škoda Tranportation a.s. Josef Bernard i dyrektor generalny Škoda Polska Wojciech Grzonka.
Zaprezentowany został pierwszy tramwaj z zamówionej w 2009 roku serii składającej się z 31 sztuk tramwajów dwukierunkowych Škoda 19 T, a które to stanowią przedmiot umowy pomiędzy MPK Wrocław a Škoda Transportation, o łącznej wartości ponad 250 milionów zł. Podczas prezentacji odbyła się pierwsza jazda na zakładowym torze prób, a pierwszym oficjalnym motorniczym, który samodzielnie tramwaj prowadził był wiceprezydent Wrocławia Jarosław Obremski.
Nowe tramwaje będą eksploatowane w ramach wrocławskiego systemu „Tramwaj Plus“. Projekt ten rozwiązuje połączenie nowo budowanego stadionu, na którym będą odbywać się mecze piłkarskie w ramach mistrzostw Europy, z odległymi odległymi dzielnicami miasta.
MPK Wrocław jest firmą, która już od 65 lat (od 1997 r. jako MPK) zapewnia kompletną komunikację miejską we Wrocławiu. Eksploatuje 401 jednostek tramwajowych (w tym 17 jednokierunkowych tramwajów Škoda 16T) w 4 zajezdniach oraz 359 autobusów. Rocznie najeździ 42 600 000 wozokilometrów (z tego 20 600 000 tramwajami) i przewiezie ok 165 000 000 pasażerów. Mówimy o znaczącym i dobrym wrocławskim pracodawcy, który zatrudnia ponad 2400 pracowników.
Tramwaje eksploatowane są we Wrocławiu już od roku 1877, a w ostatnim okresie stanowią kręgosłup komunikacji miejskiej w mieście stając się również i jego wizytówką.
Škoda Transportation a.s. jest znaczącym europejskim producentem techniki kolejowej, który nawiązał na produkcję tramwajów z lat dwudziestych, a od roku 1996 oprócz lokomotyw elektrycznych produkuje jak tramwaje tak wagony metra i elektryczne zestawy trakcyjne. Tramwaje z logo Škoda w liczbie 170 pojazdów z powodzeniem eksploatowane są w 11 miastach Polski, Republiki Czeskiej, Włoch, USA i Łotwy. Firma ma równocześnie podpisane kontrakty na dostawy 318 tramwajów z opcją na kolejnych 97 pojazdów, które będą dostarczane do roku 2017. W tym roku pomiędzy miasta eksploatujące te tramwaje z symbolem Škoda przybędzie łotyska Ryga.
Grupa Škoda owocnie współpracuje z polskimi producentami jako odbiorca ich komponentów nie tylko dla tramwajów dla Wrocławia, ale głównie w dostawach trolejbusów z firmą Solaris. Około 100 trolejbusów na bazie karoserii Solaris z napędem trakcyjnym Škoda zostało dostarczonych do Czech, Bułgarii, Portugalii i Szwecji, a w przyszłym roku odbędą się dostawy 15 trolejbusów (z opcją na kolejne 15) z napędem Škoda do polskiego Lublina.
Mając na uwadze kluczowe znaczenie polskiego rynku w strategii Grupy Škoda Tranportation, od stycznia bieżącego roku została założona nowa spółka Škoda Polska, która na tym rynku reprezentuje interesy całego holdingu Škoda. Oprócz dostaw tramwajów do Wrocławia i trolejbusów do Lublina, w przyszłym roku zostanie dostarczonych 100 szt. silników trakcyjnych dla nowych tramwajów dla Krakowa. Obecnie Škoda walczy o zamówienie na dostawę 35 składów 6-wagonowych do Warszawy, wartość kontraktuje to ponad 1,1 miliarda zł.
Podstawowe parametry tramwaju Škoda 19 T:
- Długość: 30,25 m
- Szerokość: 2,46 m
- Wysokość 3,40 m
- Rozstaw szyn: 1435 mm
- Ilość członów: 5
- Ilość wózków napędnych: 2
- Ilość wózków tocznych: 1
- Udział niskiej podłogi : 65 %
- Pojemność: 51 siedzących
- 201 stojących przy obłożeniu 6,66 os./mkw.
- Prędkość maksymalna: 70 km/h
- Moc trakcyjna: 4x 95 kW