– Przetarg na nowy tabor dla drugiej linii metra w Warszawie jest dla nas priorytetowy. Mamy bogate doświadczenie zarówno z modernizacją wagonów w Pradze (w chwili obecnej blisko 90 pociągów), jak i z pierwszymi wagonami metra z napędem asynchronicznym z rosyjskiego Kazania czy z Kijowa – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Wojciech Grzonka, prezes nowo powstałej spółki Škoda Polska.
Podjęcie decyzji o powołaniu spółki Skoda Polska trwało dość długo. Dlaczego teraz? Jak fakt powstania spółki wpłynie na jej aktywność w Polsce?
Na początku chciałbym podkreślić, iż polski rynek od zawsze był dla naszego holdingu tym jednym z najważniejszych i to nie tylko dlatego, że dostarczamy nasze tramwaje do Wrocławia, ale także ze względu na to, że nasze relacje i kontakty są znacznie wcześniejsze, nasze lokomotywy są równie dobrze znane jak samochody produkowane w Mlade Boleslav. Decyzję o tym, iż w Polsce fizycznie pojawi się nasz holding podjęliśmy już jakiś czas temu, kwestią do ustalenia była tylko jej forma. Škoda Polska reprezentuje interesy spółek tworzących nasz holding a w szczególności Škoda Transportation (m.in. producenta tramwajów, lokomotyw i wagonów metra), Škoda Electric (m.in. producenta trolejbusów, silników trakcyjnych i napędów pomocniczych pojazdów szynowych), Škoda Vagonka (producenta przede wszystkim szynowego taboru pasażerskiego), Pars Šumperk (modernizacje pojazdów szynowych oraz produkcja spalinowych pojazdów trakcyjnych). Do końca przyszłego roku we Wrocławiu będzie blisko 50 naszych nowych tramwajów, nasze silniki są w tramwajach Bombardiera w Krakowie, a nasze języki są bardzo podobne w związku z tym decyzja o założeniu Škoda Polska była nieuchronna, ale decyzję o założeniu nowej spółki na pewno przyspieszył również fakt, iż Warszawa wkrótce ma ogłosić przetarg na dostawy nowych wagonów metra. Jest to zamówienie priorytetowe dla naszego holdingu i dla naszej nowej spółki.
Czy są Państwo zainteresowani przetargami dla metra? Czym charakteryzuje się oferta Škoda Transportation w tym segmencie?
Mamy bogate doświadczenie z modernizacją wagonów w Pradze (w chwili obecnej blisko 90 pociągów) jak i z pierwszymi wagonami metra z napędem asynchronicznym w rosyjskiej Kazania czy z Kijowa. Od początku roku w Pradze przejęliśmy pełne utrzymanie rosyjskigo taboru zmodernizowanego w naszej fabryce wraz z blisko 500-osobową załogą. W obecnej chwili odbywa się produkcja nowego nowoczesnego sześciowagonowego pociągu w Sankt Petersburgu. Nasza koncepcja pociągu zakłada, że może on być złożony zarówno z samodzielnych wagonów, jak i być wykonany w formie jednoprzestrzennej. Skład ten był projektowany z myślą o Warszawie z uwzględnieniem tego, że musi być on eksploatowany i utrzymywany w ramach infrastruktury obecnej pierwszej linii metra oraz na początku w depo w Kabatach. Nasze rozwiązanie, które chcemy zaproponować Warszawie, ma cechować prostota w obsłudze, niskie koszty utrzymania i długowieczność – z tego są znane nasze produkty. Nasz pociąg metra jest projektowany przez doświadczonych inżynierów w Pilźnie i Pradze. Jest on wyposażony w nasze główne komponenty tzn. wózki i napęd wraz z silnikami wykonanymi przez Škoda Electric. Także przez nas jest zaprojektowany system sterowania pociągiem. Cel, jaki przed sobą stawiamy, to złożenie stolicy Polski najlepszej i najkorzystniejszej oferty. Wierzymy, że nie pojawią się formalne problemy umożliwiające nam złożenie oferty.
Pełny tekst wywiadu w majowym numerze "Rynku Kolejowego"