Wczoraj podsumowaliśmy na naszych łamach założenia wynikające z opublikowanego niedawno przez PKP Polskie Linie Kolejowe harmonogramu zamknięć torowych w przyszłorocznym rozkładzie jazdy na terenie województwa lubelskiego. Dziś przedstawiamy podstawowe informacje o utrudnieniach w ruchu, jakie będą miały miejsce w czterech kolejnych regionach w okresie od grudnia 2017 do grudnia 2018 r.
ŚląskiePKP PLK zaplanowały duże zmiany związane z
modernizacją linii nr 1 pomiędzy Częstochową a Katowicami. Przez prawie pół roku – w zależności od odcinka od czerwca do listopada lub grudnia – zamknięty będzie jeden tor pomiędzy Częstochową a Porajem oraz Myszkowem a Zawierciem. Ruch ma być prowadzony jednotorowo i jednokierunkowo, można więc spodziewać się, że przewozy w drugą stronę prowadzone będą m.in. po linii 155 Kucelinka – Poraj. Pewne utrudnienia czekają też na podróżujących drugim ciągiem łączącym GOP z centralną Polską –
linią CMK. Zaplanowano tam bowiem kilka nocnych przerw w ruchu od 11 marca do końca roku. Przyczyną ma być m.in. modernizacja
stacji Opoczno Południowe.
Ponadto szereg zmian dotknie pasażerów pociągów regionalnych. Przez kilka dni w kwietniu przyszłego roku zamknięty będzie szlak Cieszyn Marklowice – Cieszyn na linii z Zebrzydowic (PLK wyremontuje tam przejazd kolejowo-drogowy). W maju z podobnych przyczyn przez niecały tydzień pociągi nie będą kursować pomiędzy Wilkowicami-Bystrą a Łodygowicami (na trasie do Żywca). Na linii nr 139 Katowice – Zwardoń zaplanowano też
roboty rewitalizacyjne, które jednak nie będą wiązały się z całkowitym wstrzymaniem przewozów. W kwietniu
opóźniona modernizacja trasy Kraków – Katowice wymusi całkowite wstrzymanie ruchu na stacji Jaworzno-Szczakowa i w kierunku Krakowa (przerwa potrwa aż rok).
Ponadto całkowitą przerwę w ruchu zaplanowano na towarowych
liniach nr 142 Katowice Ligota – Tychy (na różnych odcinkach od stycznia do listopada; PLK wyremontuje tam nawierzchnię) i
146 Wyczerpy – Chorzew-Siemkowice (od grudnia 2017 do października 2018; rewitalizacja). Remont w standardzie tzw. rewitalizacji linii 148 Pszczyna – Rybnik i 151 Kędzierzyn-Koźle – Chałupki nie będzie wiązać się z całkowitym wstrzymaniem przewozów.
WielkopolskieNajważniejszym pakietem zamknięć będzie rzecz jasna ten dotyczący
remontowanej magistrali E20. Przez miesiąc od połowy września zamknięty będzie szlak Barłogi – Kłodawa, co wykluczy prowadzenie objazdów z wykorzystaniem zjazdu na magistralę węglową. Zaplanowano także szereg jednotorowych zamknięć pomiędzy Poznaniem a Podstolicami (zjazd z E20 do Wrześni). Zgodnie z harmonogramem wyłączany z ruchu będzie też fragment z Koła do Konina. Po raz kolejny zmiany w organizacji ruchu wymusi także modernizacja ciągu Wrocław – Leszno – Poznań.
W listopadzie przyszłego roku zaczną się roboty torowe na linii nr 351
Poznań Główny – Szczecin Główny. Do sierpnia 2019 r. ruch na większości odcinków pomiędzy Poznaniem a Wronkami prowadzony będzie jednotorowo. Wcześniej, bo w grudniu tego roku, rozpocznie się przebudowa
linii nr 354 Poznań Główny – Piła Główna. W tym przypadku wprowadzone zostaną zamknięcia całkowite.
DolnośląskieWśród zaplanowanych robót szczególną uwagę zwracają te związane z budową sieci trakcyjnej na
linii nr 278 Węgliniec – Zgorzelec. Na razie założono je na odcinkach Węgliniec – podg. Pieńsk i Zgorzelec – Zgorzelec Miasto. Nie będą się one wiązać ze wstrzymaniem ruchu, ale będzie on prowadzony jednotorowo. Kilkudniowe przerwy lub ograniczenia wymuszą natomiast roboty na całym szeregu przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. na liniach 274 Wrocław Świebodzki – Zgorzelec (w okolicach Wałbrzycha i Mikułowej) czy 278 Wrocław Główny – Międzylesie (w okolicach Strzelina i Kłodzka).
Od grudnia 2017 r. do października 2018 r. wstrzymany ma być ruch na
linii nr 281 od
Grabowna Wielkiego do Milicza i dalej do granicy terenu zakładu PKP PLK. Od dłuższego czasu nie prowadzi się tam ruchu pasażerskiego. Kilka zamknięć, w tym całkowite od października 2018 do kwietnia 2019 r., zaplanowano też na linii nr 289 Legnica – Rudna Gwizdanów na
odcinku Lubin Górniczy – Rudna Gwizdanów. Wpłynie to m.in. na obsługę sieci KGHM.
OpolskieWiększe utrudnienia czekają na podróżujących pomiędzy Opolem a Kędzierzynem-Koźlem. Sporo robót w okresie od maja do końca roku wpłynie na zmniejszenie przepustowości trasy, bo zamknięty będzie jeden z torów. Na kursowanie pociągów wczesnoporannych i późnowieczornych wpływ mogą mieć także nocne przerwy w ruchu. Aż do lipca 2019 r. potrwać ma natomiast
rewitalizacja trasy Opole – Nysa. Ruch w kwietniu przyszłego roku przejmą tam autobusy zastępcze. Od kwietnia 2018 do marca 2019 r. trwać mają natomiast roboty na linii nr 293 Jełowa – Kluczbork, a także na odcinku linii nr 301 pozwalającym dotrzeć do Jełowej z Opola. Również tam pasażerowie przesiądą się do autobusów.
Wczoraj opublikowaliśmy
podsumowanie zaplanowanych robót na terenie województwa lubelskiego. W najbliższych dniach przedstawimy harmonogram zamknięć dla pozostałych regionów.