30 grudnia 2015 r. Koleje Mazowieckie odebrały ostatnie wagony piętrowe oraz lokomotywę Gama, wyprodukowane przez Pesę. Tym samym został zrealizowany cały kontrakt na 20 wagonów piętrowych środkowych, wagonów sterowniczych i dwie lokomotywy Gama. Zostały one oficjalnie przekazane przewoźnikowi 13 stycznia 2016 r.
– Mieszkańcy Mazowsza coraz chętniej wybierają Koleje Mazowieckie. Podróż pociągiem do pracy czy szkoły jest nie tylko tańsza, ale i coraz częściej szybsza niż samochodem. Dlatego od lat robimy wszystko, aby pociągów było coraz więcej i aby były coraz bardziej komfortowe. Do 2015 r. do taboru Kolei Mazowieckich trafiło w sumie 95 nowych pojazdów – m.in. „Elfy”, „Flirty” czy „Impulsy”. Jestem przekonany, że również nowoczesne piętrowe pojazdy Sundeck sprawdzą się, zwłaszcza na tych najbardziej obciążonych trasach – powiedział Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego.
Podczas uroczystego przekazania pojazdów obecny był Rafał Rajkowski, członek zarządu województwa mazowieckiego.
– To niezwykle ważny dzień dla transportu kolejowego na Mazowszu. Realizacja tak dużego i pionierskiego kontraktu nie pozostawia wątpliwości, że Koleje Mazowieckie wiodą pierwszeństwo w kraju jako najnowocześniejszy regionalny przewoźnik kolejowy. To ogromna satysfakcja, ale też swego rodzaju zobowiązanie – zarówno dla właściciela, jak i przewoźnika – by nie osiąść na laurach. Jednak mając na uwadze fantastyczną dekadę funkcjonowania spółki, co do jej przyszłości jestem zdecydowanym optymistą – powiedział Rafał Rajkowski.
– Był to kontrakt pionierski i ze względu na czas w jakim go zrealizowano i ze względu na to, że dotychczas krajowi producenci nie produkowali pociągów piętrowych. Wszyscy daliśmy radę: i Pesa i Koleje Mazowieckie. Z korzyścią dla pasażerów jako jedyni w Polsce mamy naprawdę nowoczesne pociągi w systemie Push&Pull – podkreśli Artur Radwan, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.
Łącznie w ubiegłym roku do parku taborowego KM dołączyło 38 zupełnie nowych pojazdów, co znacznie wpłynęło na podniesienie standardów obsługi podróżnych.
– Te inwestycje nie byłyby możliwe bez wsparcia ze strony władz samorządu województwa mazowieckiego, za które serdecznie dziękuję. Słowa podziękowania kieruję także w stronę zarządu KM, a szczególnie Czesława Sulimy, dyrektora eksploatacyjnego, który osobiście czuwał nad realizacją kontraktów i dzięki któremu zostały one w pełni zrealizowane – powiedział Artur Radwan, Prezes Zarządu KM.
– Jak dotąd żaden polski producent nie produkował wagonów piętrowych, dlatego skala przedsięwzięcia jest olbrzymia. Ponadto trzeba było zgrać sygnały informatyczne z pojazdami, które są już użytkowane przez Koleje Mazowieckie. Nasze pojazdy oferują nie tylko pełen komfort pasażerom, ale także pracownikom. Ciekawostką jest to, że w lokomotywach Gama dostarczonych do KM zainstalowana jest toaleta dla maszynisty. Muszę zaznaczyć, że produkując pociągi dla KM przyczyniamy się do powstania nowych miejsc pracy na Mazowszu, ponieważ składy te będą serwisowane w Mińsku Mazowieckim – powiedział Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz.
Push&pull na razie tylko na Mazowszu
Pojazdy wyjadą na trasy Mazowsza w połowie stycznia. Będą obsługiwać głównie połączenia przyśpieszone m.in. na linii do Radomia, czy Skierniewic.
W wagonie sterowniczym jest 85 miejsc siedzących, a w wagonie środkowym 130. Co ciekawe, w wagonie sterowniczym znajduje się przestrzeń barowa z trzema hokerami.
– Pesa tak przygotowała pojazdy, że mamy możliwość zainstalowania obok tej przestrzeni automatu z przekąskami. Czy się pojawi, zobaczymy w przyszłości – powiedziała Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich. W wagonie sterowniczym znajduje się także toaleta dla niepełnosprawnych oraz przestrzeń do przewozu dwóch osób na wózkach i rowerów. Tam też przy drzwiach znajduje się winda do przewozu takich osób i przedział kierownika pociągu.
W wagonach, od czasu prezentacji ich na tragach Trako, pojawiło się kilka niewielkich nowinek – takich jak wieszaki na ubrania, czy żółto-niebieskie elementy ostrzegające na niektórych elementach pod sufitem. Co istotne – w wagonach znajduje się dodatkowy, wysuwany stopień. Trzeba przyznać, że bieg wagonów jest bardzo cichy, zarówno na górnym jak i na dolnym pokładzie.
W podstawowej konfiguracji pojazd składa się z lokomotywy elektrycznej Gama, piętrowego wagonu sterowniczego i do sześciu piętrowych wagonów środkowych. Takim składem podróżować może jednocześnie ok. 1700 pasażerów. Pojazdy przystosowane są do jazdy z prędkością eksploatacyjną do 160 km/h.

Już 16-17 marca w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. Jak co roku, konferencja podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego.
Więcej informacji na temat wydarzenia - program i możliwość rejestracji