NUMER 03/2018
NUMER 03/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Taki był rok 2017
szukaj
Śledź nas:

Syryjczyk: Za mało boimy się przewymiarowanych inwestycji

| Roman Czubiński 19.06.2017 64

Syryjczyk: Za mało boimy się przewymiarowanych inwestycji
Linia Stambuł - AnkaraFot. OHL
Każda wielka inwestycja – w rodzaju Kolei Dużych Prędkości czy Centralnego Portu Lotniczego – wymaga analizy opłacalności ekonomiczno-społecznej. – Wciąż stosunkowo mało boimy się, że przeprowadzane inwestycje okażą się niepotrzebne. Trzeba jednak zachować ostrożność – przekonywał podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej Tadeusz Syryjczyk, partner w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, wskazując na przykład Hiszpanii, gdzie nadmiernie rozbudowane autostrady wpływają na niepełne wykorzystanie KDP.
– Wciąż stosunkowo mało boimy się, że przeprowadzane inwestycje okażą się niepotrzebne. To efekt ogólnego zaniedbania transportu – uznał Tadeusz Syryjczyk, partner w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. – Trzeba jednak zachować ostrożność – zaznaczył, przywołując przykład Hiszpanii. – W kraju tym wybudowano przewymiarowane autostrady, KDP pozostaje nie w pełni wykorzystana, a dystans w stosunku do Niemiec w rozwoju gospodarczym się utrzymuje – kontynuował. Jego zdaniem niektóre przykłady brytyjskie, francuskie lub japońskie świadczą o tym, że to infrastruktura napędza wzrost gospodarczy, nie brakuje też jednak argumentów za tezą odwrotną – bez wątpienia istnieje korelacja, ale ewentualny związek przyczynowo-skutkowy pozostaje w sferze domysłów.

Według Syryjczyka należy analizować opłacalność ekonomiczno-społeczną każdej dużej inwestycji w rodzaju KDP oraz Centralnego Portu Lotniczego, w tym także koszt możliwości utraconych. Polityka transportowa państwa powinna dążyć do sytuacji, w której kolej jest podstawowym środkiem transportu publicznego na dłuższe odległości. – Inny cel to wysoki poziom niezawodności bez nadmiernego obciążania kieszeni podatników i konsumentów. Przewymiarowane inwestycje temu nie sprzyjają – zaznaczył ekspert, przywołując jednak wyniki niedawnego badania uznanych ekspertów Politechniki Krakowskiej, wykazujących opłacalność inwestycji.

Nie można pomijać trudności, które mogą wystąpić na etapie realizacji. – Aby mieć efekty, trzeba ukończyć inwestycję – podkreślił Syryjczyk. Wśród działań, które mogłyby to ułatwić, wymienił wprowadzenie jednolitej procedury wywłaszczeń, którą dziś reguluje w zależności od przypadku kilkanaście różnych ustaw. – Dziś w zachodniej Europie zdarzają się trzykrotne przekroczenia kosztorysu i terminu budowy, i to mimo doświadczenia inwestorów i wykonawców. Spełnienie kolejnych norm, regulacji i standardów staje się powoli niewykonalne. Poza tym przyjmujemy, że prawo własności jest święte, co utrudnia planowanie przestrzenne – ocenił ekspert.

Osobne zagadnienie to wpływ ewentualnej realizacji KDP na centralizację państwa. – Można sprowadzić to do dylematu: czy ma nie być życia poza Warszawą? Być może jednak jest to i tak nieuchronne, a KDP zapewni tylko bardziej komfortowe warunki tego procesu. Z jednej strony deklaruje się troskę o prowincję – z drugiej wiele decyzji biegnie w kierunku odwrotnym... – zastanawiał się Syryjczyk.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 03/2018
NUMER 03/2018
To był udany rok dla naszego wydawnictwa. W połowie roku do rodziny naszych portali internetowych składającej się dotąd z Rynku Kolejowego, Rynku Infrastruktury i Transportu Publicznego dołączył Rynek Lotniczy. O najważniejszych wydarzeniach mijającego w świetle całego rynku kolejowego roku piszemy w najnowszym Raporcie. Polecamy także m. in. rozmowę z nowym Prezesem Pesy oraz długi wywiad z szefem Przewozów Regionalnych.

 

współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS