NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Przemyśl: Przyszłość mostu w rękach mieszkańców. Można już głosować

| Jakub Madrjas 23.08.2016 39

Przemyśl: Przyszłość mostu w rękach mieszkańców. Można już głosować
Fot. Daniel Pastenaci Koncepcja I
Przemyśl: Przyszłość mostu w rękach mieszkańców. Można już głosować
Przemyśl: Przyszłość mostu w rękach mieszkańców. Można już głosować
Przemyśl: Przyszłość mostu w rękach mieszkańców. Można już głosować
Przemyśl: Przyszłość mostu w rękach mieszkańców. Można już głosować
Przemyśl: Przyszłość mostu w rękach mieszkańców. Można już głosować
Są dwie koncepcje przebudowy XIX-wiecznego mostu kolejowego w Przemyślu zaprojektowanego w biurze Gustave'a Eiffel'a. O wyborze jednej z nich zadecydować mają mieszkańcy miasta. Stawką jest też nowa przeprawa pieszo–rowerowa w centrum.
17 sierpnia w Urzędzie Miejskim odbyło się spotkanie poświęcone koncepcji przebudowy mostu kolejowego w Przemyślu, w którym udział wzięli Prezydent Miasta Przemyśla i jego zastępcy, dyrektor PKP Polskie Linie Kolejowe w Rzeszowie Mieczysław Borowiec, przedstawiciel Pracowni Projektowania i Diagnostyki Budowli Inżynierskich Mostoprojekt Katowice Marcin Czech oraz Podkarpacki Wojewódzki Konserwator Zabytków Beata Kot.

Koncepcja przebudowy mostu kolejowego została przedstawiona w dwóch wariantach. Ze względu na wagę poruszanego zagadnienia prezydent miasta podjął decyzję, aby obie koncepcje przedstawić mieszkańcom z prośbą o wyrażenie opinii na ten temat. Głosować będzie można na stronie urzędu miasta.

Nowy most podobny do starego czy kładka pieszo–rowerowa?

Koncepcja nr 1 zakłada budowę nowego mostu w nowoczesnej technologii tzw. betonu sprężonego i pozostawienie istniejącej konstrukcji kratowej. Most poprowadzony w nowym śladzie umożliwi przejazd pociągów typu Pendolino. Zostanie również podwyższona skrajnia drogowa, czyli wysokość przejazdu pod mostem o ok. 0,5 m, tak nad ul. 22-go Stycznia jak i Sportową.

W tej koncepcji istniejąca konstrukcja kratowa zostanie przekazana na rzecz Miasta (odpłatnie w cenie złomu lub za symboliczną opłatą) i będzie mogła być wykorzystana np. na ścieżkę pieszo rowerową. Bardzo szacunkowy koszt tej inwestycji to ok. 10 mln zł. i będzie wymagać skomunikowania mostu z układem ścieżek i dróg, budowę ścieżki (tory i mostownica zostanie zdemontowana przez PKP), 3-etapowe malowanie konstrukcji. Środki te będą musiały być zabezpieczone w budżecie Miasta, (być może przy wsparciu środków Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz unijnych).

W kolejnych latach pojawią się koszty bieżącego utrzymania mostu.

Koncepcja nr 2 zakłada rozbiórkę istniejącej konstrukcji stalowej i budowę nowego mostu, który wyglądem architektonicznym będzie jak najbardziej zbliżony do historycznego wyglądu istniejącego obiektu.

Nowy most zostanie poprowadzony nowym śladem co umożliwi przejazd pociągów typu Pendolino. Zostanie również podwyższona skrajnia drogowa, czyli wysokość przejazdu pod mostem o ok. 0,5 m, tak nad ul. 22-go Stycznia jak i Sportową.

Ze strony Miasta nie będą konieczne nakłady finansowe.

Aktywiści będą zgłaszać trzecią koncepcję

Most kolejowy na Sanie objęty jest ochroną konserwatorską, również od strony krajobrazowej. Wybudowana w 1891 roku przeprawa została zaprojektowana przez biuro Gustave'a Eiffel'a. Ma długość 188 metrów. Po wysadzeniu w 1915 roku, został rok później odbudowany i dzięki żołnierzom Armii Krajowej uniknął ponownego zniszczenia pod koniec II Wojny Światowej. Obecnie prędkości szlakowe na moście to 100 km/h w kierunku Rzeszowa i 50 km/h w kierunku stacji Przemyśl. 

O zachowanie mostu kolejowego walczą też przemyscy kupcy z akcji społecznej “Uratujmy most kolejowy w Przemyślu”. Jak czytamy na stronie akcji, aktywiści obie koncepcje dla mostu uważają za niedoskonałe, ponieważ w pierwszym przypadku "wyburza się stary most i zastępuje nowym, przez co znika kawał historii, nie będzie też kładki pieszo–rowerowej". Natomiast przy realizacji drugiej koncepcji "stary most pozostaje w swoim miejscu i będzie dalej rdzewiał i straszył, bo ani PKP, ani Miasto nie chce się nim zająć" – czytamy w komentarzu.

– Oczywiście cieszymy się, że sprawa idzie do przodu, że są dwie koncepcje, ale przedstawimy też trzecią, na podstawie wizualizacji. Będziemy chcieli, aby mieszkańcy zapoznali się z nimi wszystkimi.  Nie może być tak, że pieniądze stają się największym problemem w budowie kładki pieszo-rowerowej, skoro kolej chce dać 40 mln na budowę nowoczesnego mostu z zachowaniem historycznego kształtu i daje możliwość na zbudowanie kładki. Pieniądze na tę inwestycje powinny się znaleźć, to nie powinien być żaden problem – powiedział lokalnemu "portalowi przemyskiemu" Maciej Dębicki, jeden z inicjatorów .

Most przebudowany zostanie w ramach projektu "Modernizacja linii kolejowej nr 91 Kraków Główny Osobowy – Medyka i linii nr 92 Przemyśl – Medyka, na odcinku Rzeszów – granica państwa". Znajduje się on w Krajowym Programie Kolejowym na liście podstawowej. Na kontynuację modernizacji linii rozpoczętej w poprzedniej perspektywie unijnej zaplanowano wydanie 122 mln złotych. Orientacyjny termin budowy to 2020 rok.

Aktualizacja: Można już głosować!

Na stronie urzędu miasta można już wziąć udział w sondażu w sprawie przyszłości mostu. Odpowiednia strona dostępna jest tutaj.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Przemyśl (69)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Przemyśl (69)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS