NUMER 04/2018
NUMER 04/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Czy grozi nam pustka za nastawnikiem?
szukaj
Śledź nas:

PKP LHS ma finansowanie inwestycji wartych 300 milionów

| Jakub Madrjas 25.01.2018 106

PKP LHS ma finansowanie inwestycji wartych 300 milionów
fot. Seweryn Błasiak
PKP LHS otrzymało z Europejskiego Banku Inwestycyjnego kredyt w wysokości 121 mln zł na inwestycję wartą blisko 300 mln zł. Umowę w tej sprawie podpisano w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju (MIiR). To element tzw. Planu Junckera.
Podczas tej samej uroczystości podpisano również umowę na finansowanie inwestycji Grupy Azoty. – Ministerstwo powstało między innymi po to, by zwiększyć poziom inwestycji w Polsce. To, że nasz kraj umie korzystać z funduszy unijnych jest powszechnie wiadome. Jednak Unia Europejska kładzie coraz większy nacisk na finansowanie zwrotne. Dzisiejsze umowy pokazują, że podmioty z Polski są przygotowane do sięgnięcia po takie finansowanie – powiedział minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.

PKP LHS otrzymało z EBI kredyt w wysokości 121 mln zł na inwestycję wartą blisko 300 mln zł. Kolejowa spółka zmodernizuje stacje na linii nr 65 – najdłuższej w Polsce linii szerokotorowej, wykorzystywanej do transportu towarowego. Linia jest jednocześnie najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie Środkowej. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Sławkowem. Linia nr 65 liczy prawie 400 km i umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy. PKP LHS zakończy projekt inwestycyjny w 2020 roku.
 
rys. PKP LHS
Automatyzacja linii szerokotorowej

Głównym celem projektu jest automatyzacja linii 65, która ma poprawić bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów oraz pracowników, a także pozwolić na zwiększynie przepustowość linii. Jedna piąta kwoty (59 mln zł) zostanie przeznaczona na przebudowę układu torowego na stacji Zamość Bortatycze, rozbudowę stacji Hrubieszów, budowę nowej mijanki Zamość Majdan. Około 184 mln zł wyniesie koszt budowy kabla światłowodowego, instalacji sygnalizacji przejazdowej oraz rozbudowy komputerowego systemu sterowania. Projekt przewiduje również zakup maszyn dedykowanych do prac torowych na linii o rozstawie 1520 mm, wartych około 20 mln złotych.

– Cieszę się, że Europejski Bank Inwestycyjny docenił strategię rozwoju naszej spółki, która do 2025 roku przewiduje realizację planu inwestycyjnego o wartości ponad 800 milionów złotych. Pozwoli nam to zwiększyć przepustowość i skorzystać z rosnącego potencjału Nowego Jedwabnego Szlaku. Dzięki inwestycjom podniesiemy bezpieczeństwo pracowników i przyspieszymy transport towarów ze Śląska do granicy z Ukrainą – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes spółki PKP LHS.

– Będzie szybciej i bezpiecznej. To ważne, bo linia ma duże znaczenie gospodarcze, szczególnie dla handlu z Ukrainą. To projekt, który wpisuje się zarówno w wizję rozwoju Polski Wschodniej, reindustrializacji Śląska i obszaru dawnego Centralnego Okręgu Przemysłowego, jak również budowy Nowego Jedwabnego Szlaku – skomentował Jerzy Kwieciński.

– Inwestycja LHS wzmocni potencjał spółki i pozwoli na szersze otwarcie naszego wschodniego okna. Będzie ona finansowana poza Krajowym Programem Kolejowym co jest ważne, bo potrzeby kolejnictwa są bardzo duże – dodał wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Inwestycje z Planu Junckera

Pieniądze na przedsięwzięcie pochodzą z tzw. Planu Junckera (Planu Inwestycyjnego dla Europy). To czwarta inwestycja rządowa finansowana z tego źródła (wcześniej umowy zawarły Tauron Polska Energia, Energa i Przewozy Regionalne). W ramach Planu Junckera EBI wydał już 25 decyzji kredytowych dla polskich projektów (rządowych, prywatnych i samorządowych). – Nasz udział w Planie Junckera stał się od dwóch lat priorytetem. Efekty tego doskonale widzimy. Dzięki pracy rządu i ministerstwa staliśmy się z kraju, który jest na ostatnim miejscu jeśli chodzi o wykorzystanie funduszy EFSI, krajem który jest jednym z liderów – podkreślił minister Jerzy Kwieciński.

Jak podał minister, Polska zajmuje szóstą pozycję w UE pod względem wysokości zatwierdzonego wsparcia, które wyniosło ponad 2,5 miliarda złotych. – Wyprzedzają nas tylko największe gospodarki UE – Wielka Brytania, Francja, Włochy, Niemcy i Hiszpania. Tyle że w tych krajach fundusze unijne nie są tak dużą konkurencją dla finansowania zwrotnego – podkreśla wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik, który w resorcie odpowiada za koordynację wdrażania Planu Junckera. Jak podaje ministerstwo, drugie w naszym regionie pod tym względem Czechy otrzymały wsparcie kilkukrotnie mniejsze.

– Plan Junckera to także priorytet dla EBI. To dobry sposób na to, żeby podnosić konkurencyjność europejskiej gospodarki. Z kolei połączenie kolejowe linią LHS w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku jest bardzo ważne nie tylko pod względem komercyjnym, ale i dla całej gospodarki – powiedział Vazil Hudak, wiceprezes EBI. – Chcemy być aktywnym partnerem Grupy PKP i mam nadzieję, że wkrótce będziemy realizować kolejne wspólne projekty– dodał.



VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (41793)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (41793)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2018
NUMER 04/2018
Lata zaniedbań w szkolnictwie kolejowym i niskie płace na kolei sprawiły, że do pracy w naszej branży niewielu się garnęło. Teraz kolej musi konkurować o młodych ludzi, a nie będzie to zadaniem łatwym. O tym piszemy w aktualnym raporcie. Oprócz tego w numerze: Rozmowy z D. Blocherem (Budimex), J. Krupińskim i A. Śliwińskim (Strabag), podsumowanie przewozów intermodalnych w 2017 roku oraz rynku tramwajowego w tym samym okresie. Polecamy obszerny artykuł Jana Raczyńskiego na temat Kolei Dużych Prędkości w ujęciu międzynarodowym.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS