Pierwszy pociąg Velaro e320, wyprodukowany przez firmę Siemens, został właśnie włączony do eksploatacji na trasie Paryż – Londyn. Za kilkanaście dni do rozkładu zostaną włączone kolejne pociągi. Zanim to jednak nastąpi, Eurostar zbiera opinie pasażerów dotyczące usług oferowanych na pokładzie nowych pociągów.
Pierwszy szesnastoczłonowy pociąg przewiózł pasażerów 20 listopada. O godzinie 10:24 wyruszył z londyńskiej stacji St Pancras. Skład zakończył swoją podróż na stacji Gare du Nord w Paryżu. Pociąg otrzymał certyfikaty pozwalające na regularne kursy z pasażerami na terytorium Francji i Wielkiej Brytanii na kilka dni przed uruchomieniem pierwszego połączenia.
Teraz operator – firma Eurostar, czeka na opinie pasażerów dotyczące obsługi podróżnych i oferowanych na pokładzie usług. Kolejne pociągi zostaną włączone do eksploatacji w przyszłym miesiącu – najprawdopodobniej w chwili zmiany rocznego rozkładu jazdy. A wszystkich 10 składów będzie w eksploatacji – zgodnie z zapowiedziami przewoźnika – w maju przyszłego roku. Velaro będzie jednak więcej. Eurostar potwierdził, że zamówił już siedem kolejnych, identycznych pociągów Siemensa.
Były trudności
Eurostar zamówił 10 pociągów Velaro e320 do obsługi swoich połączeń, realizowanych tunelem pod kanałem La Manche, w październiku 2010 roku. Zamówienie opiewające na kwotę 700 mln funtów okazało się jednak dość trudnym kontraktem. Dostawa pierwszego pociągu została pierwotnie zaplanowana na rok 2014. Harmonogram dostaw trzeba było jednak zmienić, ponieważ kontrakt oprotestowała firma Alstom, która również walczyła o zamówienie. Dopiero w 2012 roku Siemens miał pewność, że może ruszyć z produkcją. To jednak wierzchołek góry lodowej, bo problem z dotrzymaniem terminów tkwił również w regulacjach dotyczących bezpieczeństwa. Pociągi mają przekraczać terytoria co najmniej czterech krajów, a w związku z tym muszą być one dostosowane do lokalnych przepisów. To okazało się dla producenta dużym wyzwaniem.
Pociągi interoperacyjne
Nowe pociągi mają pozwolić na ekspansję międzynarodowych połączeń Eurostaru. Flota przewoźnika na tę chwilę nie w pełni odpowiada europejskim standardom interoperacyjności oraz narzuca obsługę linii tylko między Wielką Brytanią, Francją i Belgią.
W pierwszej kolejności pociągi e320 będą obsługiwały trasy z Londynu do Paryża i Brukseli, ale Velaro jest także przystosowane m.in. do sieci holenderskiej. W tej chwili przewoźnik zapowiada, że połączenia z Londynu do Amsterdamu ruszą w 2017 roku. W planach jest też uruchamianie połączeń z innymi miastami Francji, a także kursy do Kolonii.
Na pokładzie każdego pociągu zmieści się do 902 pasażerów – o 20% więcej niż w starszym taborze. Nowe pociągi są też bardziej przestronne i wygodne, a także zapewniają lepsze standardy, w tym sieć Wi-Fi, czy choćby gniazdka do ładowania laptopów i telefonów komórkowych. Pociągi znacząco obniżą koszty eksploatacji i utrzymania floty. Nowe składy poprawią również zdolności przewozowe, ponieważ do tej pory w godzinach szczytu brakowało taboru do obsługi linii.