Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nowy korytarz transportowy do Szczecina? „Będzie bliżej Berlina”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
25-04-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Nowy korytarz transportowy do Szczecina? „Będzie bliżej Berlina”
fot. kaffeeeinstein CC BY-SA 2.0
Radni Sejmiku Województwa wydali zgodę na dodanie szlaku Berlin – Szczecin do biegnącego przez stolicę Niemiec europejskiego korytarza transportowego TEN-T Orient/East Med lub Morze Północne – Bałtyk. Co ciekawe, o takie stanowisko zachodniopomorskich samorządowców poprosili sami Niemcy, dla których jest to gwarancja utrzymania priorytetu tej inwestycji i unijnego wsparcia. Dla Pomorza Zachodniego to szansa na większy napływ ładunków drogą śródlądową i kolejową, co oznacza dodatkowe możliwości rozwoju.

Informację o stanowisku sejmiku znacząco zatytułowano „Szczecin jeszcze bliżej Berlina”. – O modernizacji po stronie niemieckie linii kolejowej Berlin – Szczecin mówi się od lat, ale prace postępują wolno. Jest szansa, że uda nam się doprowadzić ten niezwykle ważny projekt do szczęśliwego finału – powiedział marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz, cytowany przez służby prasowe województwa.

Taki właśnie cel kryje się za włączeniem szlaku Berlin – Szczecin do jednego z przebiegających przez stolicę Niemiec europejskich korytarzy transportowych. O wsparcie zwrócił się do Województwa Zachodniopomorskiego Wspólny Departament Planowania Krajowego Berlin-Brandenburgia. To m.in. efekt współpracy regionów w ramach europejskich projektów transportowych TENTacle i Scandria2Act.

Teraz potrzeba głębokich analiz

– Zanim uda się przekonać Unię Europejską do wsparcia wartych miliardy euro inwestycji infrastrukturalnych, niezbędna jest wytężona praca analityczna i planistyczna, która powinna udowodnić, że środki przyczynią się do usprawnienia europejskich szlaków transportowych. Stanowisko Sejmiku to pokazanie, że ten odcinek jest dla nas niezwykle istotny, a więc nie może stracić priorytetu inwestycyjnego – wyjaśniał Geblewicz.

W tym roku mija już 175. rocznica uruchomienia linii kolejowej Berlin – Szczecin, przez Bernau, Eberswalde i Angermünde. Od wielu lat połączenie trudno jest uznać za sprawne, o czym świadczy fakt, że już w 2012 r. ministrowie infrastruktury Polski i Niemiec parafowali międzyrządową umowę o swoistej mapie drogowej dla inwestycji, która ma być ukończona w 2020 r. Jak jednak wskazuje strona niemiecka, projekt spóźni się przynajmniej o 2 lata. Warto przypomnieć, że Premier Brandenburgii Dietmar Woitke niedawno ponownie opowiedział się za dwutorową rozbudową trasy Berlin – Szczecin.

Uniknąć dalszych opóźnień

By kolejne opóźnienia się już nie pojawiły, Niemcy zaproponowali, aby odcinek przypisać do jednego z europejskich korytarzy przechodzących przez Berlin. Zachodniopomorscy radni przychylili się do tej propozycji, co zwiększa szansę na przychylność Unii Europejskiej dla wsparcia finansowego inwestycji. Stanowisko Sejmiku to również wyrażenie woli współpracy m.in. z Ministrem Infrastruktury Rzeczypospolitej Polskiej oraz Premierem Kraju Związkowego Brandenburgia – informuje województwo.

Wprowadzenie wnioskowanej zmiany do sieci bazowej TEN-T oznaczałoby, że stolica Pomorza Zachodniego stałaby się punktem węzłowym krzyżujących się korytarzy transportowych. To nowe możliwości rozwoju, większy napływ ładunków zarówno drogą kolejową, jak i śródlądową, a także szansa na uruchomienie w przyszłości stałych połączeń promowych na trasie Szczecin – Kłajpeda – podsumowuje Urząd Marszałkowski.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rail2Sea: Nowy korytarz kolejowy między portami trzech mórz

Infrastruktura

Rail2Sea: Nowy korytarz kolejowy między portami trzech mórz

Roman Czubiński 25 maja 2023

MI: Korytarz Berlin – Szczecin będzie mógł pozyskać środki z CEF

Prawo i polityka

Bez nowoczesnej kolei nie będzie rozwoju Europy

Infrastruktura

Bez nowoczesnej kolei nie będzie rozwoju Europy

Łukasz Kuś 19 kwietnia 2016

Kolej ma pięć projektów dla CEF. Bez Protezy Łowickiej

Infrastruktura

Kolej ma pięć projektów dla CEF. Bez Protezy Łowickiej

jm/jd, Rynek Kolejowy 25 lutego 2014

Komisja wybrała 106 projektów do TEN-T

Infrastruktura

Komisja wybrała 106 projektów do TEN-T

jm, Rynek Kolejowy/ed, Rynek Infrastruktury 31 lipca 2014

Zobacz również:

Rail2Sea: Nowy korytarz kolejowy między portami trzech mórz

Infrastruktura

Rail2Sea: Nowy korytarz kolejowy między portami trzech mórz

Roman Czubiński 25 maja 2023

MI: Korytarz Berlin – Szczecin będzie mógł pozyskać środki z CEF

Prawo i polityka

Bez nowoczesnej kolei nie będzie rozwoju Europy

Infrastruktura

Bez nowoczesnej kolei nie będzie rozwoju Europy

Łukasz Kuś 19 kwietnia 2016

Kolej ma pięć projektów dla CEF. Bez Protezy Łowickiej

Infrastruktura

Kolej ma pięć projektów dla CEF. Bez Protezy Łowickiej

jm/jd, Rynek Kolejowy 25 lutego 2014

Komisja wybrała 106 projektów do TEN-T

Infrastruktura

Komisja wybrała 106 projektów do TEN-T

jm, Rynek Kolejowy/ed, Rynek Infrastruktury 31 lipca 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5