NUMER 06/2018
NUMER 06/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Spór o stawki
szukaj
Śledź nas:

Mniej pasażerów na Opolszczyźnie. Urząd marszałkowski: Działamy, by trend się odwrócił

| Michał Szymajda 06.06.2018 53

Mniej pasażerów na Opolszczyźnie. Urząd marszałkowski: Działamy, by trend się odwrócił
Opolski ImpulsFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Dane dotyczące kolejowych przewozów na Opolszczyźnie wskazują, że w ciągu 7 lat z podróży lokalnymi składami zrezygnowało aż 2,2 mln pasażerów, jeśli porównać rok 2010 (6,6 mln) do 2017 (4,4 mln). Co takiego stało się w województwie opolskim i jak doprowadzić do wzrostu znaczenia kolei w tym regionie?
W województwie opolskim mamy do czynienia z podobnym zjawiskiem, które występuje na wschodzie kraju: w województwie warmińsko-mazurskim, podkarpackim i najjaskrawiej: na Podlasiu. Wszędzie tam występują spore spadki liczby pasażerów połączeń regionalnych. Bazując na danych udostępnionych przez UTK, zapytaliśmy urząd marszałkowski o przyczyny odpływu pasażerów w województwie opolskim.

– Na ten spadek wpływ miało kilka czynników – przede wszystkim spadek liczby mieszkańców w naszym województwie, wzrost liczby użytkowanych samochodów, prowadzone od wielu lat modernizacje linii kolejowych i związane z tym zmiany w ofercie przewozowej – komentuje Violetta Ruszczewska, rzecznik prasowy opolskiego urzędu marszałkowskiego. Jest jednak pewna, że inwestycje w tabor kolejowy (7 nowych trójczłonowych ezt Impuls) i infrastrukturę kolejową wkrótce wpłyną na zmianę wizerunku kolei. Niewielkie odbicie zresztą już jest widoczne – w 2017 z kolei regionalnej skorzystało 4,4, a rok wcześniej 4,3 mln pasażerów.

Nowe połączenia

– Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podróżnych, wprowadzone zostały na kolejny rozkład jazdy nowe pilotażowe połączenia (np. połączenie do Kłodzka). Pracę przewozową zwiększaliśmy z 2,874 mln pockm w rozkładzie jazdy 2015/2016 poprzez 3,100 mln pockm w rozkładzie jazdy 2016/2017 do 3,299 mln pockm na 2017/2018, zwiększono również częstotliwość kursowania pociągów na najbardziej obłożonej trasie Kędzierzyn-Koźle – Opole –Wrocław. Ponadto, uatrakcyjniona została oferta przewozowa – mówi Ruszczewska i podaje przykład innych działań, takich jak akceptowanie biletów miesięcznych w pociągach Polregio na terenie Opola, czy jednorazowe bilety za 2 zł w Opolu i Kędzierzynie.

Inwestycje z RPO pomogą przyciągnąć pasażerów. Choć miało ich być więcej...

Ruszczewska przypomina, że w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 przewidziano dofinansowanie przebudowy następujących linii kolejowych: nr 287 Opole Zachodnie – Nysa, 288 Nysa – Brzeg oraz 301/293 Opole Główne – Kluczbork. Wiadomo już, że uda się zrealizować modernizację tylko jednej linii kolejowej nr 287 Opole Zachodnie – Nysa (pisaliśmy o tym obszernie, m.in. tutaj). Dzięki temu znacznie skróci się czas przejazdu z ok. 1 godz. 40 min obecnie do ok 55 min.

Zarząd województwa zapowiada, że zrobi wszystko, aby te trzy inwestycje zostały zrealizowane.

– Koszt prac na torach pomiędzy Opolem a Nysą to 101,5 mln zł, za resztę pieniędzy przygotujemy dokumentację projektową dla pozostałych dwóch inwestycji, chcemy dołączyć do tego także remont linii kolejowej Racławice – Głubczyce – Baborów – Kietrz – Racibórz. Będą trzy gotowe dokumentacje, które przekażemy PLK, żeby z pieniędzy, które prawdopodobnie pod koniec perspektywy się pojawią, wykonano remonty, które zostaną przez nas przygotowane dokumentacyjnie – mówi Ruszczewska.

Zakup przez samorząd województwa w ostatnich latach 7 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, modernizacje linii kolejowych (czas przejazdu), rozwijanie kanałów sprzedaży oraz poprawa jakości usług, a także integracji z przewoźnikami autokarowymi czyli dostosowanie rozkładów jazdy tak, by dogodnie przesiąść się z jednego środka transportu na drugi – to wszystko powinno spowodować wzrost zainteresowania transportem kolejowym.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2018
NUMER 06/2018
Zamieszanie wokół kontrowersyjnego projektu cennika PKP PLK stanowi ważną naukę na przyszłość. W miesięczniku znajdziemy również rozmowy z Prezesem Kolei Mazowieckich R. Stępniem i prezesem FPS H. Cegielski H. Stępniewiczem. Oprócz tego wiele miejsca poświęcamy projektom intermodalnym (w tym PKP SA i Portu Gdańsk), planowaniu objazdów na kolei oraz tematyce integracji biletowej. Pytamy również, czy PFR zbuduje narodowego czempiona z Pesy, Solarisa i Newagu?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS