Zakłady Automatyki Kombud podpisały umowę na modernizację systemu sterowania ruchem kolejowym dla modernizowanej stacji Warszawa Główna Osobowa. Jednocześnie firma prowadzi prace związane z wymianą urządzeń sterowania dla Warszawy Głównej Towarowej i warszawskiej linii obwodowej. Oznacza to, że wraz z dotychczasowymi instalacjami w Warszawskim Węźle Kolejowym będzie funkcjonować ponad 500 zwrotnic i sygnalizatorów sterowanych przez urządzenia Kombudu.
Warszawa Główna Osobowa ma
przejąć część ruchu na czas planowanego remontu linii średnicowej. Kombud dostarczy tam własny, komputerowy system sterowania MOR-3, który będzie kierował pracą 21 zwrotnic oraz 16 sygnalizatorów, na 5 torach stacyjnych i dwóch odstawczych. Na linii do Warszawy Zachodniej zostanie zainstalowana komputerowa blokada liniowa. Ponadto, komputerowy system będzie miał hybrydowe połączenie do starego pulpitu kostkowego, który obecnie pozwala kierować ruchem na stacji Warszawa Zachodnia. Modułowa konstrukcja urządzeń sterowania umożliwia ewentualną rozbudowę o tory prowadzące do Centrum Diagnostyki PKP PLK oraz do Stacji Muzeum.
– To kolejny, ważny projekt, który realizujemy na terenie stolicy. Dzięki temu zwiększamy bezpieczeństwo i przepustowość prowadzonego ruchu, a jednocześnie potwierdzamy, że możemy sprawnie zapewnić połączenie systemów wielu różnych producentów – mówi Kazimierz Frąk, prezes Zakładów Automatyki Kombud.
Jednocześnie Kombud prowadzi prace na stacji Warszawa Główna Towarowa (WGT), położonej na terenie Odolan. To jedna z największych stacji w Warszawie. W ramach modernizacji komputerowy system Kombudu przejmie tam sterowanie nad 126 zwrotnicami oraz 136 sygnalizatorami i tarczami manewrowymi. Projekt obejmuje również wymianę urządzeń na stacji Warszawa Jelonki z 23 zwrotnicami oraz 24 semaforami i tarczami manewrowymi. Tamtejsza nastawnia zostanie wyposażona w dodatkowe, Miejscowe Stanowisko Obsługi. Zmodernizowany zostanie przejazd kat. A na ul. Strąkowej na Jelonkach, powstanie również sygnalizacja przejazdowa w ul. Potrzebnej, na Odolanach. Nowe, komputerowe blokady liniowe zabudowane zostaną na szlakach: WGT – W-wa Czyste; WGT – W-wa Jelonki; W-wa Jelonki – W-wa Gdańska. Do nowych urządzeń komputerowych na stacji WGT zostaną włączone istniejące blokady ze szlaków: WGT – Al. Jerozolimskie; WGT – W-wa Gołąbki; WGT - Józefinów. Na stacjach granicznych Kombud wykona interfejs z sąsiadującymi systemami: Ebilock, MOR-3, systemem przekaźnikowym (Warszawa Zachodnia) oraz urządzeniami mechanicznymi (Warszawa Czyste).
W poprzednich latach Kombud dostarczył komputerowe systemy sterowania w Warszawskim Węźle Kolejowym na stacjach Warszawa Gdańska, Warszawa Aleje Jerozolimskie oraz Warszawa Okęcie. Ponadto, w aglomeracji warszawskiej działa kilkadziesiąt systemów przejazdowych Kombudu, w tym także na linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej.