Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Grabarczyk: Łódź Fabryczna powinna być bramą dla KDP

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
13-12-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Grabarczyk: Łódź Fabryczna powinna być bramą dla KDP
fot. FlickrLickr, lic. CC BY 2.0, WikipediaKDP - Eurostar
Łódzki poseł PO Cezary Grabarczyk apeluje do rządu o wznowienie prac nad polskim systemem kolei dużych prędkości. Linia „Y” o prędkości 300-350 km/h ma połączyć Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem przez stację Łódź Fabryczna, na której z myślą o KDP powstał dodatkowy peron i para torów w tunelu. Były minister infrastruktury namawia łodzian, by podpisywali adresowaną do rządu petycję w tej sprawie.

Na stronie www.szybkakolej.com umieszczono skierowaną do premier Beaty Szydło petycję w sprawie skierowania projektu KDP „Y” do realizacji. – Program został przyjęty przez polski rząd 19 grudnia 2008 r. W latach 2013-2015 ukończono studium wykonalności [chodzi o uzupełnienia dotyczące przedłużenia linii do granic niemieckiej i czeskiej – przyp. RC] – przypomina Grabarczyk.

Skorzystają nie tylko metropolie

„Dzięki składom KDP znacząco skróci się czas przejazdu między największymi metropoliami kraju, np. Wrocław – Łódź 1:05h (zamiast 3:56 h), Wrocław – Warszawa 1:40 h (5:03 h) [w rzeczywistości podróż w tej relacji pociągiem EIP obsługiwanym Pendolino jest znacznie krótsza – przyp. RC], Warszawa – Poznań 1:35 h (2:42 h). Dodatkowo dzięki projektowanym przedłużeniom KDP stanie się częścią sieci korytarzy paneuropejskich oraz linii z krajów bałtyckich przez Warszawę do Wrocławia i dalej do Pragi oraz do Berlina i Drezna” – czytamy w petycji. Integralną częścią projektu jest też połączenie Łodzi z CMK przez Opoczno (modernizacja istniejącej linii i elektryfikacja odcinka Tomaszów Mazowiecki – Opoczno oraz budowa łącznicy). W ten sposób, zdaniem autora, „KDP pozwoli na szybkie przemieszczanie się nie tylko mieszkańcom wymienionych aglomeracji, ale wszystkim mieszkańcom Polski”.

Jego zdaniem, mimo decyzji z 2011 roku o odroczeniu projektu o 10 lat, rządy PO „konsekwentnie popierały” powstanie kolei dużych prędkości. – Projekt „Y” został wpisany do sieci TEN-T. Budowa KDP jest przewidziana do 2030 roku, a ten czas upłynie bardzo szybko. Aby linia dużych prędkości mogła powstać w tym terminie, prace trzeba rozpocząć już dziś – dodaje poseł PO.

Czy nie za późno na środki z KPK?

– Mamy w tej perspektywie budżetowej 67 mld zł do wydania na kolej. Mamy nadzieję, że część z tych pieniędzy posłuży do rozpoczęcia budowy KDP. Trzeba się spieszyć, ale brama do budowy KDP została otwarta. Bez stacji Łódź Fabryczna program „Y” nie mógłby być zrealizowany – argumentuje były minister.

Środki w ramach Krajowego Programu Kolejowego są już jednak rozdysponowane, a jego realizacja i tak się opóźnia. – Zdaję sobie z tego sprawę, ale tym bardziej należy brać pod uwagę perspektywiczne potrzeby polskiej kolei. Dlatego chcemy apelować do pani premier, by środki pozostawione do dyspozycji polskiej kolei posłużyły do realizacji programu przyjętego już w grudniu 2008 r. – odpowiada Grabarczyk.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5