NUMER 03/2018
NUMER 03/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Taki był rok 2017
szukaj
Śledź nas:

Grabarczyk: Łódź Fabryczna powinna być bramą dla KDP

| Roman Czubiński 13.12.2016 82

Grabarczyk: Łódź Fabryczna powinna być bramą dla KDP
KDP - Eurostarfot. FlickrLickr, lic. CC BY 2.0, Wikipedia
Łódzki poseł PO Cezary Grabarczyk apeluje do rządu o wznowienie prac nad polskim systemem kolei dużych prędkości. Linia „Y” o prędkości 300-350 km/h ma połączyć Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem przez stację Łódź Fabryczna, na której z myślą o KDP powstał dodatkowy peron i para torów w tunelu. Były minister infrastruktury namawia łodzian, by podpisywali adresowaną do rządu petycję w tej sprawie.
Na stronie www.szybkakolej.com umieszczono skierowaną do premier Beaty Szydło petycję w sprawie skierowania projektu KDP „Y” do realizacji. – Program został przyjęty przez polski rząd 19 grudnia 2008 r. W latach 2013-2015 ukończono studium wykonalności [chodzi o uzupełnienia dotyczące przedłużenia linii do granic niemieckiej i czeskiej – przyp. RC] – przypomina Grabarczyk.

Skorzystają nie tylko metropolie

„Dzięki składom KDP znacząco skróci się czas przejazdu między największymi metropoliami kraju, np. Wrocław – Łódź 1:05h (zamiast 3:56 h), Wrocław – Warszawa 1:40 h (5:03 h) [w rzeczywistości podróż w tej relacji pociągiem EIP obsługiwanym Pendolino jest znacznie krótsza – przyp. RC], Warszawa – Poznań 1:35 h (2:42 h). Dodatkowo dzięki projektowanym przedłużeniom KDP stanie się częścią sieci korytarzy paneuropejskich oraz linii z krajów bałtyckich przez Warszawę do Wrocławia i dalej do Pragi oraz do Berlina i Drezna” – czytamy w petycji. Integralną częścią projektu jest też połączenie Łodzi z CMK przez Opoczno (modernizacja istniejącej linii i elektryfikacja odcinka Tomaszów Mazowiecki – Opoczno oraz budowa łącznicy). W ten sposób, zdaniem autora, „KDP pozwoli na szybkie przemieszczanie się nie tylko mieszkańcom wymienionych aglomeracji, ale wszystkim mieszkańcom Polski”.

Jego zdaniem, mimo decyzji z 2011 roku o odroczeniu projektu o 10 lat, rządy PO „konsekwentnie popierały” powstanie kolei dużych prędkości. – Projekt „Y” został wpisany do sieci TEN-T. Budowa KDP jest przewidziana do 2030 roku, a ten czas upłynie bardzo szybko. Aby linia dużych prędkości mogła powstać w tym terminie, prace trzeba rozpocząć już dziś – dodaje poseł PO.

Czy nie za późno na środki z KPK?

– Mamy w tej perspektywie budżetowej 67 mld zł do wydania na kolej. Mamy nadzieję, że część z tych pieniędzy posłuży do rozpoczęcia budowy KDP. Trzeba się spieszyć, ale brama do budowy KDP została otwarta. Bez stacji Łódź Fabryczna program „Y” nie mógłby być zrealizowany – argumentuje były minister.

Środki w ramach Krajowego Programu Kolejowego są już jednak rozdysponowane, a jego realizacja i tak się opóźnia. – Zdaję sobie z tego sprawę, ale tym bardziej należy brać pod uwagę perspektywiczne potrzeby polskiej kolei. Dlatego chcemy apelować do pani premier, by środki pozostawione do dyspozycji polskiej kolei posłużyły do realizacji programu przyjętego już w grudniu 2008 r. – odpowiada Grabarczyk.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódź (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 03/2018
NUMER 03/2018
To był udany rok dla naszego wydawnictwa. W połowie roku do rodziny naszych portali internetowych składającej się dotąd z Rynku Kolejowego, Rynku Infrastruktury i Transportu Publicznego dołączył Rynek Lotniczy. O najważniejszych wydarzeniach mijającego w świetle całego rynku kolejowego roku piszemy w najnowszym Raporcie. Polecamy także m. in. rozmowę z nowym Prezesem Pesy oraz długi wywiad z szefem Przewozów Regionalnych.

 

współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS