NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Dworzec i stacja w Gliwicach ukończone

| inf. prasowa 14.12.2016 180

Dworzec i stacja w Gliwicach ukończone
Fot. PKP SA
Dworzec i stacja w Gliwicach ukończone
Dworzec i stacja w Gliwicach ukończone
Dworzec i stacja w Gliwicach ukończone
Wszystkie prace modernizacyjne na dworcu w Gliwicach zostały już zakończone – informuje PKP SA. Podróżni mogą w pełni korzystać z nowoczesnego i bardziej funkcjonalnego obiektu, a także z nowych peronów, przejść podziemnych i systemu informacji pasażerskiej. Inwestycja była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dworzec w Gliwicach został gruntownie przebudowany. Przemieszczanie się po obiekcie ułatwia nowy korytarz łączący obie hale dworcowe. Budynek został przystosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wewnątrz pojawiły się ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Z myślą o osobach poruszających się na wózkach inwalidzkich, okienka kasowe zostały obniżone. Wyposażono je także w pętle indukcyjne, która ułatwią komunikację osobom niedosłyszącym. W budynku pojawiły się też windy prowadzące na wyższe kondygnacje.

– Modernizacja dworca i stacji w Gliwicach to jeden z największych projektów zrealizowanych przez PKP SA i PKP Polskie Linie Kolejowe. Dzięki współpracy obu spółek, pasażerowie i mieszkańcy Gliwic mogą korzystać nie tylko z nowoczesnego budynku dworca, ale również nowych peronów – mówi Marek Michalski, członek zarządu PKP SA odpowiedzialny za inwestycje. – W obecnej perspektywie będziemy dążyć do tego, aby liczba inwestycji realizowanych kompleksowo, czyli obejmujących zarówno budynek dworca, jak i przyległą infrastrukturę, była znacznie większa niż w latach minionych – dodaje.

Dzięki inwestycji znacznie poprawi się komfort i bezpieczeństwo podróżnych korzystających z obiektu. Na dworcu i peronach zamontowano nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej, pojawił się też monitoring. Wewnątrz dworca znajduje się 6 okienek kasowych, w których można nabyć bilety na połączenia PKP Intercity i Kolei Śląskich. Wyznaczono również przestrzeń pod biletomaty, urządzenia vendingowe z napojami i przekąskami oraz bankomaty. Do dyspozycji podróżnych oddano pierwsze lokale komercyjne. W budynku znalazły się m.in. sklep spożywczy z salonikiem prasowym 1minute, bar kanapkowy z kawiarnią Subway, księgarnia, punkt Totolotek oraz punkt sprzedaży międzynarodowych biletów autobusowych GTV.

Ze względu na zabytkowy charakter budynku, wszystkie prace modernizacyjne na dworcu realizowano pod okiem konserwatora zabytków. Współpraca z konserwatorem objęła nie tylko ustalanie koloru elewacji czy stropów dworca, ale również prace związane z renowacją zabytkowej mozaiki, zlokalizowanej w holu obiektu.

Inwestycja w Gliwicach to nie tylko modernizacja dworca, ale również zrealizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe gruntowna przebudowa infrastruktury kolejowej stacji. Na peronach została zamontowana nowa, antypoślizgowa nawierzchnia, ławki, gabloty informacyjne i zadaszenie z przeszkleniami. Zarządca infrastruktury dostosował perony i przejścia podziemne do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przebudowane zostały przejścia podziemne, zamontowano windy na perony dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, a także schody ruchome na każdym z peronów. Zakres prac wykonanych przez zarządcę infrastruktury objął także przebudowę układu torów na stacji, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem. Zmniejszył się poziom drgań i hałasu na stacji dzięki ułożeniu pod torami specjalnych mat wibroizolacyjnych.

Dla komfortu podróżnych poszczególne elementy inwestycji były oddawane do użytku etapami. Od lipca 2016 r. pasażerowie mogą korzystać z hali dworcowej. Natomiast we wrześniu 2016 r. udostępnione zostały dwa tunele podziemne łączące dworzec z peronami.

Inwestycję realizowało konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones. Koszt całego przedsięwzięcia wyniósł ok. 156 mln zł i został dofinansowany ze środków UE. Głównym beneficjentem tych środków jest PKP SA.

Modernizacja budynku w Gliwicach to szósta po Wrocławiu, Gdyni, Bydgoszczy, Krakowie i Szczecinie inwestycja dworcowa współfinansowana z budżetu unijnego. W obecnej perspektywie finansowej, PKP S.A. kładzie znacznie większy nacisk na realizację projektów przy wsparciu finansowym z UE. Przyznane 160 mln zł na modernizację i budowę nowych obiektów w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia to tylko część środków, które spółka planuje otrzymać na rozpoczętą już „ofensywę” dworcową.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

PKP SA (0)
Dworzec (0)

Więcej z regionu:

Gliwice (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

PKP SA (0)
Dworzec (0)

Wiecej z regionu:

Gliwice (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS