Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Bliżej elektryfikacji linii kolejowych w Borach Tucholskich

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
10-04-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Bliżej elektryfikacji linii kolejowych w Borach Tucholskich
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plPociąg Arrivy RP w Wierzchucinie
Trwa obecnie realizacja studium wykonalności, które ma pokazać zasadność elektryfikacji kilku linii kolejowych w obrębie Borów Tucholskich. Realizacja w przyszłości tej inwestycji może odmienić oblicze transportu kolejowego na styku woj. pomorskiego i kujawsko-pomorskiego.

Realizowane obecnie studium dotyczy modernizacji i elektryfikacji następujących odcinków linii kolejowych:

• Tczew – Czersk – Chojnice – Wierzchowo Człuchowskie (linia 203);
• Chojnice – Człuchów (linia 210) wraz z przeanalizowaniem budowy nowego odcinka, tzw. bajpasu człuchowskiego, na odc. Człuchów – Wierzchowo Człuchowskie;
• Wierzchucin – Tuchola – Chojnice (linia 208);
• Lipowa Tucholska – Szlachta – Czersk – Bąk (ciąg linii 743/744/215; studium zakłada również analizę zasadności odbudowy łącznicy omijającej stację Szlachta) wraz z odcinkiem Szlachta – Śliwice (linia 215).

Co może zmienić „człuchowski bajpas”?

Budowa „bajpasu człuchowskiego” miałaby dwa cele. Po pierwsze, pozwoliłoby to na skierowanie wszystkich pociągów łączących Piłę z Chojnicami trasą przez Człuchów, co przyczyniłoby się do zminimalizowania zjawiska wykluczenia komunikacyjnego tego kilkunastotysięcznego miasta na styku trzech województw (pomorskiego, zachodniopomorskiego, wielkopolskiego). Po drugie – jeśli w przyszłości udałoby się również przebudować układ torowy na stacji Piła Gł. – zarysowałaby się szansa np. na uruchomienie pociągów w relacji z Trójmiasta do Poznania, alternatywną do obecnej trasą przez Chojnice, Człuchów, Piłę.

Uzupełnienie dla „węglówki”

Z kolei modernizacja i elektryfikacja pozostałych odcinków, to działanie komplementarne wobec planowanej na najbliższe lata modernizacji linii kolejowej 201 („magistrali węglowej”). Pisaliśmy już w „Rynku Kolejowym” , że w kontekście planowanej elektryfikacji całej linii kolejowej 201, pozostawienie bez elektryfikacji odcinków do Chojnic i Czerska, byłoby bardzo problematyczne z punktu widzenia sprawnego prowadzenia ruchu pasażerskiego. Część odcinków byłaby bowiem zelektryfikowana, a część nie. Natomiast elektryfikacja również odcinków wskazanych wyżej, po pierwsze umożliwiłaby na utworzenie zupełnie innej, bardziej atrakcyjnej niż obecnie oferty połączeń obsługujących Chojnice. A po drugie, pojawiłaby się szansa na znaczące zwiększenie roli Czerska jako węzła przesiadkowego w południowej części woj. pomorskiego.

Gdyby odcinek Lipowa Tucholska – Szlachta – Czersk – Karsin – Bąk nie został zelektryfikowany, to, przy elektryfikacji „węglówki”, prawdopodobnie przerwana zostałaby istniejąca linia komunikacyjna Czersk – Wierzchucin – Bydgoszcz, a jednocześnie niemożliwe stałoby się odtworzenie połączeń Gdynia/Gdańsk – Kościerzyna – Karsin – Czersk – Bydgoszcz. To spowodowałoby zarówno dalsze wykluczenie komunikacyjne mieszkańców tego obszaru, jak i znacząco utrudniłoby obsługę turystyczną Borów Tucholskich.

Nowa rola węzła w Czersku?

Natomiast elektryfikacja trasy Lipowa Tucholska – Czersk – Bąk, pozwoliłaby nie tylko na utrzymanie (i rozwój) ruchu regionalnego, ale też, na co należy zwrócić kluczową uwagę, stworzyłaby potencjał do uruchomienia tą trasą przewozów dalekobieżnych. W kontekście bowiem zatwierdzonej już budowy „kolejowej obwodnicy Kartuz” (łącznicy umożliwiającej jazdę pomiędzy Trójmiastem i Kościerzyną przez Kartuzy bez konieczności zmiany kierunku), całkiem realne staje się myślenie o możliwości zmiany trasy części pociągów PKP Intercity pomiędzy Bydgoszczą i Gdynią. Niektóre pociągi dalekobieżne mogłyby kursować przez Czersk, Kościerzynę, Kartuzy i dalej linią PKM do Gdańska (ze zmianą kierunku od razu w Gdańsku Wrzeszczu albo z wjazdem „kieszeniowym” do Gdańska Gł.), a następnie do Gdyni. Co więcej – przynajmniej w okresie wakacyjnym pociągi te mogłyby zatrzymywać się w popularnych miejscowościach wypoczynkowych w Borach Tucholskich i na Pojezierzu Kaszubskim.

Do tego, elektryfikacja opisanych odcinków stanowiłaby potencjał dla utworzenia w Czersku ważnego węzła przesiadkowego, pomiędzy pociągami kursującymi w relacji Trójmiasto – Bydgoszcz oraz Trójmiasto/Tczew – Chojnice
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Infrastruktura

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Przemysław Jezierski 24 lipca 2025

Opolskie: Chcemy elektryfikacji większości linii w województwie

Infrastruktura

Opolskie: Chcemy elektryfikacji większości linii w województwie

Jakub Rösler, Roman Czubiński 29 maja 2025

Linia kolejowa z Brna do Jihlavy zostanie w całości zelektryfikowana?

Infrastruktura

Ponad 62% linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowanych

Infrastruktura

Ponad 62% linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowanych

inf. pras. UTK, ms, RK 12 października 2024

KPO: Budimex zbuduje podstacje dla linii Ełk - Korsze

Infrastruktura

Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"

Pasażer

Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"

inf. pras. Księży Młyn Dom Wydawniczy 09 lutego 2024

Zobacz również:

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Infrastruktura

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Przemysław Jezierski 24 lipca 2025

Opolskie: Chcemy elektryfikacji większości linii w województwie

Infrastruktura

Opolskie: Chcemy elektryfikacji większości linii w województwie

Jakub Rösler, Roman Czubiński 29 maja 2025

Linia kolejowa z Brna do Jihlavy zostanie w całości zelektryfikowana?

Infrastruktura

Ponad 62% linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowanych

Infrastruktura

Ponad 62% linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowanych

inf. pras. UTK, ms, RK 12 października 2024

KPO: Budimex zbuduje podstacje dla linii Ełk - Korsze

Infrastruktura

Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"

Pasażer

Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"

inf. pras. Księży Młyn Dom Wydawniczy 09 lutego 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij