PKP PLK po ponad czterech miesiącach udało się otworzyć oferty w przetargu na rewitalizację linii 25 Dębica – Mielec. Chętnych na wykonanie prac, które dadzą szansę na powrót kolei do Mielca nie brakuje, ale wszyscy chcą więcej pieniędzy, niż proponuje PLK.
Jeszcze we wrześniu Polskie Linie Kolejowe
ogłosiły przetarg na rewitalizację linii kolejowej nr 25 z Mielca do Dębicy. Prace budowlane obejmą 32 km linii, która obecnie jest wykorzystywana w ruchu towarowym. Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Padew – Mielec – Dębica” o szacowanej wartości 162 mln zł będzie finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego.
Po otwarciu ofert okazało się, że jest ich aż jedenaście. Niestety, żadna nie zmieściła się w podanym przez zamawiającego budżecie wynoszącym niespełna 198 milionów złotych. Najbliżej budżetu była Skanska, która wyceniła prace na 228,4 mln złotych.
Co ciekawe, to właśnie ta firma odwołała się do Krajowej Izby Odwoławczej od specyfikacji zamówienia (chodziło m.in. o brak części niezbędnych informacji w Programie Funkcjonalno–Uytkowym), co mogło mieć wpływ na wydłużenie procedury. KIO nie musiała rozstrzygać sprawy, bo PLK sama uznała zarzuty wykonawcy za słuszne i zmieniła PFU.
Oprócz Skanska, prace zrealizować chcą także następujące podmioty i konsorcja: PNUIK, Swietelsky, ZUE, Rover Rail, Transkol, Rubau, Trakcja PRKiI, Budimex, Colas Rail oraz Schweerbau. Teraz przed PLK ocena ofert oraz decyzja, czy podnieść budżet zamówienia, czy je unieważnić.
To nie jedyna inwestycja w poprawę stanu linii nr 25. PKP PLK
podpisały w październiku z firmą ZUE umowę na przebudowę prawie 100 kilometrów torów na odcinku Skarżysko-Kamienna – Sandomierz. PLK
przygotowują się też do przebudowy 66-kilometrowej trasy Stalowa Wola – Tarnobrzeg/ Sandomierz – Ocice/ Padew. Inwestycja ma objąć trzy linie kolejowe, w tym linię nr 25 na odcinku Sandomierz – Padew Narodowa. Województwo świętokrzyskie postuluje jeszcze
modernizację linii kolejowej nr 25 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Opoczno oraz budowę nowej trasy kolejowej Tumlin – Wąsosz Konecki.