Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Zwolnienie z unijnych obowiązków dla terminali towarowych i pozostałej infrastruktury usługowej

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
22-01-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
kancelaria ECh&W

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Zwolnienie z unijnych obowiązków dla terminali towarowych i pozostałej infrastruktury usługowej
fot. Euroteminal Sławków
W ostatnim czasie ukazało się nowe rozporządzenie wykonawcze Komisji Europejskiej dotyczące dostępu do obiektów infrastruktury usługowej (dalej: Rozporządzenie 2177)[1], które weszło w życie 13 listopada 2018 r. Rozporządzenie to nakłada nowe obowiązki na operatorów infrastruktury usługowej, lecz jednocześnie przewiduje możliwość uzyskania zwolnienia od tych obowiązków w postępowaniu przed Prezesem UTK. Uzyskanie zwolnienia od nowych obowiązków wymaga spełnienia pewnych kryteriów i udowodnienia tego przed regulatorem.

Nowe obowiązki

Zgodnie z Rozporządzeniem 2177, od dnia 1 czerwca 2019 roku przy świadczeniu usług w obiektach infrastruktury usługowej (dalej: OIU) zakres obowiązków dla operatorów OIU będzie obejmować m.in.:

· potrzebę dostosowania dokumentacji OIU, a dokładniej treści opisu OIU do warunków przewidzianych w Rozporządzeniu oraz wymóg publikacji opisu OIU, 
· konieczność wdrożenia procedury koordynacyjnej w przypadku kolidujących ze sobą wniosków o dostęp do OIU zarządzanych przez operatora,
· przeprowadzenie, we współpracy z wnioskodawcą, oceny realnych alternatyw umożliwiających świadczenie przedmiotowej usługi na tej samej lub alternatywnej trasie w sytuacji negatywnego wyniku przeprowadzonej procedury koordynacyjnej.

Kogo dotyczy Rozporządzenie 2177


Nowe obowiązki dotyczą co do zasady wszystkich OIU i wszystkich kategorii operatorów, lecz wydaje się, że najbardziej dotknięci mogą nimi zostać operatorzy: 

· terminali towarowych, 
· punktów zaplecza technicznego (czyli de facto przewoźnicy kolejowi), 
· kolejowych stacje paliw, 
· infrastruktury portów morskich.

Uzyskanie zwolnienia może dotyczyć stosowania niektórych lub wszystkich nowych obowiązków nałożonych przez Rozporządzenie 2177.  

Od dnia 1 stycznia 2019 roku operatorzy OIU mogą składać wnioski o zwolnienie z obowiązków nałożonych na nich wspomnianym aktem unijnym. Mając na uwadze rozpoczęcie stosowania rozporządzenia 2177 od 1 czerwca 2019 r., ważne jest, aby wniosek został złożony odpowiednio wcześniej i mógł zostać rozpatrzony przed tą datą.

Jak wystąpić o uzyskanie zwolnienia

Otrzymanie przedmiotowego zwolnienia, które następuje w drodze decyzji Prezesa UTK, jest możliwe jedynie po zakwalifikowaniu się operatora i obsługiwanego przez niego OIU lub świadczonych przez niego usług do jednej ze wskazanych poniżej kategorii:

· OIU lub usługi, które nie mają żadnego strategicznego znaczenia dla funkcjonowania rynku usług transportu kolejowego, w szczególności, jeżeli chodzi o poziom wykorzystania obiektu, rodzaj i wielkość przewozów, na które mogą mieć wpływ oraz rodzaj usług oferowanych w obiekcie,
· OIU lub usługi, które są eksploatowane lub świadczone w warunkach konkurencyjnego rynku, gdzie różni konkurenci świadczą podobne usługi,
· OIU lub usługi, w przypadku, gdy stosowanie Rozporządzenia może mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie rynku OIU.

Kryteriami dla zwolnień są zatem: brak strategicznego znaczenia, konkurencyjne środowisko rynkowe oraz negatywny wpływ na funkcjonowanie rynku OIU. 

Z uwagi na to, że niektóre z OIU z pewnością zaliczają się do więcej niż jednej kategorii i każdy OIU ma indywidualny charakter, kluczowe w procedurze otrzymania zwolnienia będzie wykazanie przed regulatorem spełnienia co najmniej jednej z przesłanek. Wniosek o uzyskanie zwolnienia powinien być zatem właściwie i wyczerpująco uzasadniony. Przedstawiona argumentacja stanowić będzie natomiast element decydujący o uzyskaniu zwolnienia.

System zwolnień zaproponowany przez Komisję Europejską wydaje się instytucją niezwykle korzystną z punktu widzenia operatorów OIU i może zredukować formalizm, związany z udostępnianiem OIU. Odnosi się to zwłaszcza do tych operatorów OIU, których obiekty nie mają strategicznego znaczenia dla funkcjonowania rynku transportu kolejowego czy też są położone w środowisku o dużej konkurencyjności rynkowej. 

[1] Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/2177 w sprawie dostępu do obiektów infrastruktury usługowej i usług związanych z koleją 
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zezwolenia dla podsystemów strukturalnych a rozliczenie perspektywy UE

Prawo i polityka

Zezwolenia dla podsystemów strukturalnych a rozliczenie perspektywy UE

r.pr. dr Michał Zięba, apl. adwokacki Gabriela Turczyńska, Kancelaria prawna HANTON Szalc Zięba & Partnerzy 21 marca 2023

Podatek od nieruchomości kolejowych – ostatnia szansa na zwrot za 2017 r.

Prawo i polityka

Podatek od nieruchomości kolejowych – ostatnia szansa na zwrot za 2017 r.

r. pr. Michał Zięba r. pr., Ewelina Nieznalska, kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy 12 maja 2021

Kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy partnerem działu Prawo i Polityka

Prawo i polityka

Kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy partnerem działu Prawo i Polityka

Informacja prasowa kancelarii HANTON Szalc Zięba & Partnerzy 23 marca 2021

Konsultacje społeczne projektu ustawy – zmiany dot. interoperacyjności i bezpieczeństwa

Prawo i polityka

Konsultacje społeczne projektu ustawy – zmiany dot. interoperacyjności i bezpieczeństwa

r.pr Michał Zięba, partner w kancelarii ECh&W 29 lipca 2020

Filar rynkowy IV pakietu kolejowego – najnowsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Prawo i polityka

Filar rynkowy IV pakietu kolejowego – najnowsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

r.pr. Michał Zięba, r.pr. Ewelina Nieznalska, kancelaria ECh&W 21 maja 2020

Zezwolenie dla pojazdów kolejowych po 16 czerwca 2020 roku

Prawo i polityka

Zezwolenie dla pojazdów kolejowych po 16 czerwca 2020 roku

r.pr. Michał Zięba, ECh&W 09 kwietnia 2020

Zobacz również:

Zezwolenia dla podsystemów strukturalnych a rozliczenie perspektywy UE

Prawo i polityka

Zezwolenia dla podsystemów strukturalnych a rozliczenie perspektywy UE

r.pr. dr Michał Zięba, apl. adwokacki Gabriela Turczyńska, Kancelaria prawna HANTON Szalc Zięba & Partnerzy 21 marca 2023

Podatek od nieruchomości kolejowych – ostatnia szansa na zwrot za 2017 r.

Prawo i polityka

Podatek od nieruchomości kolejowych – ostatnia szansa na zwrot za 2017 r.

r. pr. Michał Zięba r. pr., Ewelina Nieznalska, kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy 12 maja 2021

Kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy partnerem działu Prawo i Polityka

Prawo i polityka

Kancelaria HANTON Szalc Zięba & Partnerzy partnerem działu Prawo i Polityka

Informacja prasowa kancelarii HANTON Szalc Zięba & Partnerzy 23 marca 2021

Konsultacje społeczne projektu ustawy – zmiany dot. interoperacyjności i bezpieczeństwa

Prawo i polityka

Konsultacje społeczne projektu ustawy – zmiany dot. interoperacyjności i bezpieczeństwa

r.pr Michał Zięba, partner w kancelarii ECh&W 29 lipca 2020

Filar rynkowy IV pakietu kolejowego – najnowsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Prawo i polityka

Filar rynkowy IV pakietu kolejowego – najnowsze zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

r.pr. Michał Zięba, r.pr. Ewelina Nieznalska, kancelaria ECh&W 21 maja 2020

Zezwolenie dla pojazdów kolejowych po 16 czerwca 2020 roku

Prawo i polityka

Zezwolenie dla pojazdów kolejowych po 16 czerwca 2020 roku

r.pr. Michał Zięba, ECh&W 09 kwietnia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5