Związki Zawodowe działające w PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa w Zamościu zarzucają władzom PKP SA "manipulację i kombinatorstwo". Ich zdaniem właściciel PKP SA stara się zmusić je do uległości i zaakceptowania pomysłu wchłonięcia PKP LHS przez PKP Cargo. Ponieważ do dziś związkowcy nie uzyskali odpowiedzi na nurtujące ich pytania, w imię transparentości działań, poddali je do prasy.
"Szukając wsparcia naszych działań, dotyczących ratowania PKP LHS sp. z o.o. kierujemy do Państwa apel o szczególne zwrócenia uwagi na fakt manipulacji i kombinatorstwa właściciela spółki PKP LHS. W dniu 15 grudnia br. zostaliśmy zaproszeni na spotkanie do Centrali PKP S.A. w Warszawie, które jak się okazało było kolejna próbą zmuszenia nas do uległości i zaakceptowania pomysłu wchłonięcia PKP LHS przez PKP Cargo. Podczas spotkania nie uzyskaliśmy odpowiedzi na nurtujące nas pytania, dlatego w formie pisemnej skierowaliśmy zagadnienia, na które żądamy odpowiedzi. Do dnia dzisiejszego jej nie otrzymaliśmy" - piszą Związki Zawodowe działające w PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa w Zamościu.
Poniżej zamieszczamy pytania, które zdaniem związkowców wymagają ustosunkowania właściciela:
1. Przy analizach nad weryfikacją „Strategii PKP LHS sp. z o.o. w perspektywie do 2015 roku" żądamy uwzględnienia obowiązujących na dzień dzisiejszy przepisów prawnych tj.:
1) ustawy z dnia 8 września 2000r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. Nr 84, poz. 138 z późn. zm),
2) ustawy z dnia 28 marca 2003r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789 z późn. zm.), dalej zwanej „ustawą o transporcie kolejowym",
3) Dyrektywy Rady 91/440/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych,
4) ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658),
5) Strategii dla Transportu Kolejowego do roku 2013 przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 17 kwietnia 2007r.,
6) ustawy z dnia 19 kwietnia 1996r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (tj. Dz. U. 2002 nr 171 poz. 1397 z późn. zm.),
2. Czy wniesienie udziałów PKP LHS do PKP CARGO spowoduje wyższy poziom wartości PKP CARGO niż samoistna wartość PKP LHS i o ile?
3. Przeniesienie udziałów PKP LHS do PKP CARGO to kreowanie monopolu przewoźnika w Grupie PKP, co może skutkować nałożeniem bardzo wysokich kar na ten podmiot i czy było to przedmiotem wnikliwej analizy?
4. Czy analizie poddano problem polityki taryfowej tj. zróżnicowania stawek taryfowych obu spółek? Dostosowanie stawek taryfowych PKP LHS do poziomu PKP CARGO, które są o 100% wyższe niż w PKP LHS, spowoduje utratę klientów.
Na chwilę obecną istnieje czynne Porozumienie o współpracy dotyczące obsługi klientów na punktach stycznych toru S i N i odwrotnie, które nie jest realizowane z winy PKP CARGO.
5. Żądamy przedstawienia korzyści i efektów ekonomicznych, jakie uzyska Spółka PKP LHS w przypadku wniesienia jej udziałów do PKP CARGO S.A.
6. Włączenie udziałów PKP LHS do PKP CARGO wymusi na UTK Decyzję rozdzielenia zarządzania infrastruktury od wykonywania usług trakcyjnych, a to będzie koniec trwałości PKP LHS. Kto poniesie za to odpowiedzialność społeczną, gospodarczą i prawną za działanie na szkodę Spółki PKP LHS?
7. Żądamy zbadania czy za planami siłowego włączenia PKP LHS do PKP CARGO S.A nie stoją interesy innego przewoźnika kolejowego, gdyż w sytuacji połączenia obu podmiotów istnieje zagrożenie przekazania kilku min ton rudy żelaza przez głównego klienta tj. ArcelorMittal innemu przewoźnikowi.
Związkowcy w piśmie przypominają także swoje stanowisko w sprawie planów wcielenia PKP LHS do PKP Cargo:
My Związki Zawodowe po raz kolejny podkreślamy, że:
Prywatyzacja Spółki PKP LHS poprzez jej podział i wspólną prywatyzację z PKP CARGO S.A. nie ma uzasadnienia racjonalnego i ekonomicznego co odbieramy jako świadome działalnie na szkodę PKP LHS sp. z o.o.
Wcielenie PKP LHS w struktury Grupy Cargo spowoduje likwidację dobrze prosperującego przedsiębiorstwa i rozdzielenie funkcji zarządcy i podmiotu świadczącego usługi trakcyjne. Taki model przedsiębiorstwa w wymiarze makro i mikroekonomicznym okazał się słuszny. Potwierdza to prawie 10 letni rachunek ekonomiczny Spółki. W aspekcie globalnym rozdzielenie dwufunkcyjności firmy PKP LHS oznacza przekazanie PKP PLK szerokiego toru, a tym samym doprowadzenie w perspektywie czasu do upadku dobrej kondycji infrastruktury kolejowej linii LHS. W ogólnym rozrachunku proces atomizacji spółki spowoduje jej degradację. Wchłoniecie w Grupę Cargo oznaczałoby również politykę kreowania monopolu na torach.
W momencie, gdy PKP LHS ugruntowała swoją pozycję na rynku przewozów towarowych, zrewitalizowała infrastrukturę kolejowej linii szerokotorowej, modernizuje tabor oraz osiąga corocznie duży zysk z prowadzonej działalności gospodarczej PKP CARGO S.A. zamierza sięgnąć po zdobycze PKP LHS, a tym samym chce zniweczyć z trudem wypracowaną przez Spółkę mocną pozycję i wiarygodną markę na rynku. PKP LHS w całym okresie swojej działalności (prawie 10 letnim) nie otrzymała ze strony PKP S.A. żadnej pomocy, wręcz przeciwnie od 1 stycznia 2010 roku PKP S.A. zwiększyła czynsz za dzierżawiony przez nas majątek.
Podsumowanie
Czy w kontekście działań podejmowanych w ramach „ratowania" kolei wszystkie decyzje były słuszne i racjonalne? Czas to zweryfikował i potwierdził, że nie wszystkie recepty miały działanie lecznicze. Zatem nie chcemy fałszywej i złej diagnozy. Partnerstwo w całym procesie prywatyzacyjnym jest gwarancją sukcesu i wypracowania konsensusu. Nic nie powinno odbywać się za zamkniętymi drzwiami lub pod „przykrywką" działań w interesie firmy. Ponadto spółka skarbu państwa (która w pewnym zakresie ma działanie strategiczne -realizacja przewozów na osi Wschód - Zachód) powinna być objęta „szczególną troską".
W kontekście aktualnej sytuacji kryzysowej na kolei apelujemy o szczególne zwrócenie uwagi na sytuację, która dotyka transportu towarowego. Kolejowi decydenci doprowadzili do totalnego bałaganu w przewozach pasażerskich a teraz chcą doprowadzić do bałaganu w przewozach towarowych.
My mówimy NIE siłowemu przejęciu naszej spółki przez PKP CARGO.
Zdecydowanie po raz kolejny stanowczo sprzeciwiamy się praktyce podejmowania przez PKP S.A. i Ministerstwo Infrastruktury decyzji politycznych bez dokonania rachunku ekonomicznego. W tej sytuacji do czasu wyjaśnienia wszystkich zgłoszonych wątpliwości żądamy zaniechania realizacji projektu wniesienia udziałów PKP LHS do PKP CARGO S. A.
Pełna treść pisma z 21 grudnia
Opinia prawna