Sekcja Zawodowa NSZZ Solidarność i Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce wystosowały do Adama Purwina, prezesa zarządu PKP Cargo oficjalne pismo dotyczące „instrumentalnego traktowania w PKP Cargo prawa pracy”.
- Na radzie eksploatacyjnej dotyczącej zapotrzebowania na drużyny trakcyjne w 2014 roku, która odbyła się w dniu 6 lutego, wydane zostały polecenia, których wykonanie skutkować będzie łamaniem prawa pracy i Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Niedopuszczalne jest dekretowanie w zapisach z w/w narady, że „każdy pracownik drużyny trakcyjnej w roku wypracowuje średnio po 150 godzin nadliczbowych” oraz, że „zakłady dokonują zmian w regulaminie pracy w celu podniesienia limitu godzin nadliczbowych możliwych do przepracowania przez pracowników drużyn trakcyjnych co najmniej do 250 roku” – czytamy w oficjalnym piśmie związkowców.
Członkowie związków przypominają, że zgodnie z kodeksem pracy i orzecznictwem Sądu najwyższego praca w godzinach nadliczbowych musi być spowodowana szczególnymi i niecodziennymi potrzebami pracodawcy i może być zarządzana jedynie w sytuacjach wyjątkowych a nie z powodu trwałego niedoboru zatrudnienia w zespole drużyn trakcyjnych i być wpisana w system zarządzania czasem pracy. – Przypominamy także, że każda zmiana w zapisach regulaminów pracy musi być dokonana w uzgodnieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi. Jednostronna zmiana regulaminu pracy przez pracodawcę będzie złamaniem zarówno ustawy o związkach zawodowych, jak i ustawy Kodeksy Pracy – informują związkowcy w liście do prezesa PKP Cargo. Podkreślają także, że urlopy wypoczynkowe zgodnie z zapisem par. 62 Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla pracowników spółki PKP Cargo udzielana są pracownikom zgodnie z planem urlopów uzgodnionym z zakładowymi organizacjami związkowymi.