Partnerzy serwisu:
Biznes

ZNTK Poznań o krok od bankructwa? Zarząd zaprzecza

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
15-03-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Polska Głos Wielkopolski, 15 marca 2010

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
ZNTK Poznań o krok od bankructwa? Zarząd zaprzecza
Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Poznaniu znalazły się na skraju bankructwa - twierdzi "Głos Wielkopolski". Do spółki ustawiają się kolejki wierzycieli, a pracownicy mają nieregularnie wypłacane pensje – informuje gazeta. Informacjom tym zaprzecza jednak w rozmowie z RK prezes ZNTK Poznań, Jarosław Dudziak.

Upadłość zakładu wydaje się tylko kwestią czasu. Wobec największego udziałowca ZNTK Poznań – firmy Sigma – złożono trzy wnioski o upadłość. Jej wierzycielami są: poznańska kancelaria radców prawnych Majchrzak Brandt & Wspólnicy oraz firmy Electus i Cash Flow. Jeżeli w kwietniu poznański sąd stwierdzi upadłość Sigmy, kontrolę nad będącymi w jej posiadaniu udziałami ZNTK przejmie syndyk – czytamy w dzienniku „Polska Głos Wielkopolski”.

To jednak nie największe zmartwienie pracowników zakładu. „Polska Głos Wielkopolski” ustalił, że w piątek do poznańskiego sądu wpłynął wniosek o ogłoszenie upadłości i zlikwidowanie majątku samych ZNTK. Złożyła go warszawska spółka Kolmex, który żąda zwrotu 10 mln zł. – Mój klient od dłuższego czasu próbuje odzyskać potwierdzone wyrokami sądowymi wierzytelności – tłumaczy mec. Mariusz Paplaczyk, który złożył w imieniu spółki Kolmex wniosek o upadłość ZNTK. – Doprowadzony do ostateczności, nie miał wyboru – dodaje.

Współpraca obu firm zaczęła się w 2004 r. Wówczas to Kolmex przekazał ZNTK 66 rumuńskich lokomotyw SP32, które zakład zobowiązał się wyremontować. Tak się jednak nie stało i Kolmex zażądał zwrotu maszyn. Poznańska spółka nie zgodziła się. Ostatecznie spór rot rzygnął sąd. Wyrok był niekorzystny dla ZNTK Poznań. Dodatkowo Kolmex zażądał odszkodowania za przetrzymywanie lokomotyw, które wraz z odsetkami oszacował na 10 mln zł.

Więcej


Rozmowa z prezesem ZNTK Poznań, Jarosławem Dudziakiem

Dzisiejszy „Głos Wielkopolski” pisze o spodziewanym niedługim bankructwie poznańskich ZNTK. Jak skomentuje pan te informacje?

Jarosław Dudziak, prezes ZNTK Poznań: Sprawa z firmą Kolmex ciągnie się od dłuższego czasu. Kilka miesięcy temu zapadł wyrok, a sprawa zaczęła się tak naprawdę w roku 2004. Wówczas spółka Kolmex kupiła 66 lokomotyw za kwotę 4,5 mln zł. Następnie, w trakcie rozmów pomiędzy zarządami firm ZNTK Poznań i Kolmex próbowano dojść do porozumienia, w sprawie tego, czy te pojazdy modernizować, czy naprawiać. Efekt był taki, że przez kilka lat te lokomotywy stały na terenie ZNTK. W roku 2008 wyjechały one z terenu Zakładów. Mniej więcej po dwóch miesiącach od tego wydarzenia, firma Kolmex złożyła pozew do sądu o zapłatę odszkodowania za rzekome rozgrabienie tych lokomotyw na kwotę ok. 10 mln zł. Mamy zatem sytuację taką, że kupują oni je w roku 2004 za 4,5 mln, a w roku 2008 nagle wartość tych pojazdów to przynajmniej 10 mln zł (przypominam, że wyjechały one z terenu zakładów). Część z nich będzie modernizowana, a część - jednak złomowana. Tym bardziej ten cały pozew jest absurdalny. Nie byłoby tego całego problemu, gdyby nie fakt, że w momencie, gdy został złożony pozew, w ZNTK trwała wewnętrzna walka korporacyjna: zarząd odwołany twierdził, że nie jest odwołany itd. Wówczas zarząd, który faktycznie zarządzał spółką nie był jeszcze sądownie zarejestrowany. W momencie, kiedy miało dojść do rozprawy sądowej, ZNTK złożyło odpowiedź na ten pozew, wykazując absurdalność całej kwoty i sytuacji. W sądzie pojawił się jednak odwołany członek zarządu, który tytułując się jego prezesem, wycofał naszą odpowiedź, doprowadzając do sytuacji, że gdy doszło do posiedzenia sądu, miał on tylko pozew firmy Kolmex, nie posiadając żadnej odpowiedzi ze strony ZNTK. Wobec tego zasądził kwotę ponad 10 mln zł na rzecz Kolmex. Po kilku miesiącach, gdy udało nam się doprowadzić do tego, że zarząd ZNTK został prawomocnie zarejestrowany, 17 listopada 2009, doprowadziliśmy do tego, że została wstrzymana egzekucja w związku z tym postanowieniem sądu. Sąd dopatrzył się nieprawidłowości i konsekwencją tego będzie m.in. doprowadzenie do rozpatrzenia ponownego całej tej sytuacji. Kolmex nie może już od nas żadnych pieniędzy ściągać, tymczasem w piątek pojawia się ten wniosek. Mamy tutaj do czynienia z kuriozum, z jakąś nielogicznością. W momencie, kiedy składany jest wniosek, Kolmex stawia się w gorszej sytuacji niż wtedy, kiedy może normalnie, na podstawie postanowienia sądu, ściągać do siebie pieniądze. Prawnicy twierdzą, że nie ma szans, aby wniosek Kolmexu przeszedł, ponieważ został złożony w związku z kwotą na którą została wstrzymana egzekucja. Krótko mówiąc, są tutaj ogromne wątpliwości. Druga sprawa – cały czas w sądzie jest rozpatrywane nasze roszczenie w stosunku do firmy Kolmex, za kilkuletnie parkowanie na terenie ZNTK lokomotyw. Ta sprawa dotyczy kwoty 6,5 mln zł.

Jaka jest obecna sytuacja finansowa ZNTK Poznań?

Obecna sytuacja finansowa firmy związana jest ze szkodliwym działaniem poprzedniego zarządu firmy. Próby bezprawnego przejęcia majątku doprowadziły do tego, że przez kilkanaście miesięcy toczyliśmy w sądzie batalię o zarejestrowanie zarządu, co uniemożliwiało poprawne funkcjonowanie firmy. Trudno podpisywać nowe kontrakty, pozyskiwać klientów, gdy nie można przedstawić dokumentu KRS, mówiącego o tym, że zarząd jest faktycznie zarządem. Mimo tego udało nam się rozpocząć realizację kontraktu na naprawę i modernizację autobusów szynowych DH. To umowa na ok. 40 mln zł, czyli dość duże, jak na nasz zakład, przedsięwzięcie. Realizujemy także kontrakt związany z wózkami do wagonów osobowych dla Fabryki Pojazdów Szynowych. Staramy się uzyskać kolejną umowę na podzespoły, m.in. silniki elektryczne. W tym całym kryzysie branży kolejowej staramy się znaleźć swoje miejsce, swoją niszę. Według mnie, sytuacja jest lepsza, niż była jeszcze kilka miesięcy temu. Wychodzimy na prostą, spłacamy nasze zaległości wobec pracowników. Jutro ma być wypłacona kolejna transza. Mam nadzieję, że od początku kwietnia przestaniemy mieć zaległości wobec naszych pracowników, będziemy na bieżąco.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kto szkodzi ZNTK Poznań?

Biznes

Kto szkodzi ZNTK Poznań?

PAP, 20 października 2010 21 października 2010

Zarząd ZNTK Poznań: To związki działają na szkodę zakładu

Biznes

Zarząd ZNTK Poznań: To związki działają na szkodę zakładu

ZNTK Poznań, 21 października 2010 21 października 2010

Lange: Zarząd ZNTK Poznań kłamie

Biznes

Lange: Zarząd ZNTK Poznań kłamie

wś, Rynek Kolejowy, 28 października 2010 28 października 2010

Sąd nakazał ZNTK Poznań sprzedaż udziałów w ZNTK Nieruchomości

Biznes

Sąd nakazał ZNTK Poznań sprzedaż udziałów w ZNTK Nieruchomości

ZNTK Poznań, 28 października 2010 29 października 2010

Majątek ZNTK Poznań na sprzedaż

Biznes

Majątek ZNTK Poznań na sprzedaż

Głos Wielkopolski, 5 marca 2011 07 marca 2011

Polnord przejmie tereny ZNTK Poznań

Biznes

Polnord przejmie tereny ZNTK Poznań

Puls Biznesu 23 sierpnia 2011

Zobacz również:

Kto szkodzi ZNTK Poznań?

Biznes

Kto szkodzi ZNTK Poznań?

PAP, 20 października 2010 21 października 2010

Zarząd ZNTK Poznań: To związki działają na szkodę zakładu

Biznes

Zarząd ZNTK Poznań: To związki działają na szkodę zakładu

ZNTK Poznań, 21 października 2010 21 października 2010

Lange: Zarząd ZNTK Poznań kłamie

Biznes

Lange: Zarząd ZNTK Poznań kłamie

wś, Rynek Kolejowy, 28 października 2010 28 października 2010

Sąd nakazał ZNTK Poznań sprzedaż udziałów w ZNTK Nieruchomości

Biznes

Sąd nakazał ZNTK Poznań sprzedaż udziałów w ZNTK Nieruchomości

ZNTK Poznań, 28 października 2010 29 października 2010

Majątek ZNTK Poznań na sprzedaż

Biznes

Majątek ZNTK Poznań na sprzedaż

Głos Wielkopolski, 5 marca 2011 07 marca 2011

Polnord przejmie tereny ZNTK Poznań

Biznes

Polnord przejmie tereny ZNTK Poznań

Puls Biznesu 23 sierpnia 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5