Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych poparł w oświadczeniu odstąpienie przez PKP PLK od pobierania marży zysku w rozkładzie jazdy 2014/2015. Pyta jednak, co będzie dalej, bo zerowa stawka jest w dalszym ciągu tymczasowa.
PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniły, że utrzymują zerową marżę zysku przy naliczaniu opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej 2014/2015. – Pozwoli to przewoźnikom kolejowym obniżyć koszty i da impuls do rozwoju ruchu pasażerskiego i towarowego – podkreśla Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. eksploatacji PKP Polskich Linii Kolejowych.
– Jest to krok w kierunku budowy zaufania przedsiębiorców do państwa. Wprowadzona wraz wejściem w życie (obecnie obowiązującego) cennika 2013/2014 marża zysku PKP
PLK na poziomie 0% przyczyniła się do poprawy konkurencyjności kolei – uważa prezes Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych Wojciech Jurkiewicz.
Jak przypomina ZNPK, z ust przedstawicieli Ministerstwa oraz PKP PLK padły w ubiegłym roku zapewnienia, iż poczynione zostaną działania mające na celu utrzymanie zerowej marży również w przyszłych rozkładach. Niestety, w projekcie Regulaminu PKP PLK zapisano wstępnie, iż od grudnia 2014 marża wyniesie 6% dla indywidualnego rozkładu jazdy (głównie pociągi towarowe) oraz 3% dla rocznego rozkładu jazdy (pasażerskie). Dopiero opublikowana 30 kwietnia zmiana do Regulaminu przywraca zerową marżę również na rozkład jazdy 2014/2015.
– Wychodzi to naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców kolejowych i – co najważniejsze - ich klientów, którzy bardzo „alergicznie” podchodzą do wszelkich wzrostów stawek przewozowych. Pobierana w poprzednich rozkładach marża zysku stanowiła de facto integralny element cennika, ale
pozostawała poza jakąkolwiek kontrolą Prezesa UTK. Umożliwiało to: po pierwsze nieuzasadnione windowanie cennika ponad akceptowalny przez Prezesa UTK poziom (nawet o 10%), a po drugie –uznaniowe doliczanie marży do wybranych segmentów przewozów, co rodziło podejrzenia m. in. skrośnego finansowania przewozów pasażerskich przez przewozy towarowe, co jest prawnie zakazane – przypomina Jurkiewicz.
Szef ZNPK zwraca jednak uwagę, że ustalona obecnie marża na poziomie 0% rodzi ryzyko, iż w przyszłych rozkładach jazdy zostanie ona przywrócona. ZNPK apeluje do rządu o podjęcie działań legislacyjnych ostatecznie likwidujących marżę zysku dla PKP PLK. – Stoimy na stanowisku, iż opłaty pobierane przez PKP PLK powinny w całości podlegać zatwierdzaniu przez Prezesa UTK – czytamy w stanowisku związku