- W dniu dzisiejszym spółka Dworzec Polski SA składa w Urzędzie Transportu Kolejowego cennik stawek opłaty dworcowej, który stanowić będzie o pokrywaniu wszystkich kosztów związanych z utrzymaniem i eksploatacją polskich dworców począwszy od 11 grudnia 2011 roku do, mam nadzieję, plus nieskończoności – powiedział na dzisiejszej konferencji prasowej Jacek Prześluga, prezes spółki Dworzec Polski.
- Taki cennik składa co roku spółka Polskie Linie Kolejowe – zarządca infrastruktury kolejowej. Taki sam cennik składa spółka Dworzec Polski, która będzie zarządzała od 11 grudnia dworcami, peronami, przejściami podziemnymi i przejściami nadziemnymi, czyli wszelkimi kładkami etc. - wyjaśnił prezes Dworca Polskiego
- Opłata służy wyłącznie pokryciu kosztów eksploatacji i utrzymania dworców oraz peronów. Oni nie stanowi źródeł inwestycji ona nie stanowi źródeł zysku, chociaż będzie miała zaprojektowany model do 10 procent godziwej marży zysku, bo z czegoś trzeba te dworce odnawiać. Ale opłata służy wyłącznie pokryciu kosztów utrzymania i eksploatacji powierzchni publicznej na dworcach - zaznaczył Jacek Prześluga.
Oto stawki opłaty dworcowej przedłożone dziś prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego:
Długość pociągu [m]
|
Stawka jednostkowa dla kategorii dworców przy określonej długości pociągu
|
A
|
B
|
C
|
D
|
E
|
F
|
|
zł/zatrzymanie pociągu przy krawędzi peronu
|
D<50
|
16,70
|
5,07
|
3,33
|
4,76
|
3,22
|
1,29
|
50
|
33,41
|
10,14
|
6,67
|
9,52
|
6,44
|
2,58
|
100
|
50,11
|
15,20
|
10,00
|
14,29
|
9,67
|
3,87
|
D>200
|
66,82
|
20,27
|
13,33
|
19,05
|
12,89
|
5,16
|
Wpływ na wysokość opłaty dworcowej mają:
- Kategoria dworca kolejowego – zależna od poziomu usług dla przewoźnika – oraz od poziomu kosztów bezpośrednich, związanych z powietrznią publiczną (dworce zostaną podzielone na 6 kategorii od najwyższej oznaczoną literą A do najniższej oznaczoną literą F)
- Liczba pociągów zatrzymujących się na dworcu
- Długość pociągu – bez lokomotywy
- Opłata dworcowa wejdzie w życie z dniem 11 grudnia 2011 roku. Jest to opłata przewidziana na rok. Dlatego my w styczniu chcemy tę opłatę pokazać światu, miastu, UTK-owi, żeby przewoźnik miał czas przygotować całą swoją ofertę na nowy rozkład jazdy – stwierdził członek zarządu PKP SA.
Jednocześnie zaznaczył, że złożenie cennika nie oznacza automatycznie wprowadzenia dodatkowego obciążenia dla przewoźników. Pod warunkiem jednak, że ich zobowiązania z tego tytułu jako forma dotacji do infrastruktury kolejowej przejmie skarb państwa.
- My nie musimy wdrożyć tej opłaty dworcowej, czyli de facto zwiększyć kosztów przewoźnikó dostępu do infrastruktury, jeśli skarb państwa znajdzie, tak jak w przypadku PLK-i np. dotację utrzymaniową. My dzisiaj zgodnie z prawem występujemy o opłatę dworcową, ale jeśli decydenci, politycy, Sejm, Ministerstwo Infrastruktury uzgodni z ministrem finansów dofinansowanie do infrastruktury kolejowej w postaci dworców, czy dopłatę utrzymaniową, to ta opłata nie musi obciążać przewoźników, czyli bezpośrednio pasażerów. Ja nie przesądzam o tym w ten sposób, chce być w zgodzie z ustawą. My musimy do 10 lutego przedłożyć cennik do UTK, ale jest mi obojętne czy będą te pieniądze spływały od przewoźników i pasażerów, czego nie chciałbym, bo generuje to poważne problemy, czy z budżetu państwa, tak samo jak w Polskich Liniach Kolejowych. Oni mają dotację, my chcemy mieć dokładnie taką samą dotację – podkreśla Jacek Prześluga.