Tempa nabiera realizacja jednego z projektów inwestycyjnych Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. : \"Budowa infrastruktury portowej do obsługi promów morskich wraz z dostępem drogowym i kolejowym w Porcie Gdynia\".
5 grudnia w postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na "wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego budowy terminalu promowego przy Nabrzeżach Polskim i Fińskim w Porcie Gdynia wraz z robotami towarzyszącymi oraz pełnieniem nadzoru autorskiego w ramach zadania inwestycyjnego <>", została wybrana jako najkorzystniejsza, oferta złożona przez wykonawców występujących wspólnie: WUPROHYD Sp. z o.o., "JM Architekci" Sp. z o.o., i Przedsiębiorstwo Inwestycyjne"TRÓJKA" Sp. z o.o. W prowadzonym postępowaniu zostały złożone cztery oferty.
Jednocześnie Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. ogłosił przetarg na wykonanie dostępu drogowego do Nowego Terminalu Promowo-Pasażerskiego wraz z budową parkingu dla samochodów ciężarowych przy ul. Chrzanowskiego. Przedmiot przetargu odgrywa w całej inwestycji bardzo szczególną rolę - jego istotnym elementem będzie rozbudowa ciągu ulicy Polskiej. Ulica ta stanowi kolejny element w staraniach ZMP Gdynia S.A. zmierzających do zapewnienia łatwego, szybkiego i sprawnego dostępu drogowego do portu w Gdyni. Przedłuży ona dwupasmowy przebieg dróg prowadzących do portu w ciągu Obwodnica Trójmiasta, Estakada Kwiatkowskiego, ul. Wiśniewskiego, ul. Polska. Droga jest istotnym elementem dostępu do nowego Terminalu Promowego i będzie na tym etapie powiększona o drugą jezdnię dwupasmową, położoną za magazynami II strefy Nabrzeża Polskiego. Inwestycja ta obejmie również przebudowę 4 skrzyżowań oraz przygotowanie zewnętrznych parkingów postojowych dla samochodów ciężarowych.
Warto przypomnieć , że przedmiotem całego projektu jest budowa nowego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia, położonego na trasie VI Korytarza Transportowego TEN-T, biegnącego ze Skandynawii, przez Polskę, Czechy, Słowację i Węgry na Bałkany, z połączeniem do Azji Mniejszej. Terminal ma być zlokalizowany przy nabrzeżach Polskim i Fińskim we wschodniej części Portu Gdynia. Obszar terminalu będzie 4-krotnie powiększony w stosunku do istniejącej Bazy Promowej w Porcie Zachodnim. Terminal umożliwi również obsługę co najmniej 2-krotnie większej liczby promów na dobę, niż jest to możliwe na obecnym terminalu. Ze względu na warunki nawigacyjne możliwa będzie obsługa znacznie większych promów (265 metrów). Powstanie także możliwość obsługi intermodalnej łączącej ruch kolejowy, drogowy oraz promowy. Terminal kolejowy będzie zlokalizowany na przedłużeniu terminalu promowego i pozwoli na obsługę 600-metrowego składu pociągu intermodalnego.

* Projekt budowy nowej infrastruktury terminalu promowo-pasażerskiego w Porcie Wschodnim w Gdyni (fot. ZMPG S.A.).