W dniu 7 lipca 20011 roku o godzinie 12:00 oficjalnie oddano do użytku zmodernizowany odcinek pomiędzy Malczycami a Środą Śląską (województwo dolnośląskie). Projekt jest częścią zadania inwestycyjnego Odbudowy i Modernizacji Linii Kolejowej E 30 i C-E 30. Projekt został zrealizowany przez konsorcjum firm, na którego czele stanęło Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych, wchodzące w skład grupy Trakcja - Tiltra SA.
Projekt wart 169, 9 miliona złotych dotyczył torów 1 i 2 na odcinku Środa Śląska Malczyce. Roboty zostały sfinansowane ze środków budżetu państwa i Europejskiego Banku Inwestycyjnego. - Udało nam się zrealizować główne cele modernizacji, a więc przystosowano tory oraz sieć trakcyjną do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskie. Tory zostały dostosowane do standardów AGC/AGTC. Poprawiono też komfort jazdy. Inwestycja ta z pewnością pozwoli na obniżenie kosztów eksploatacji i utrzymania linii - powiedział rzecznik prasowy PLK Mirosław Siemieniec.
- Zmodernizowaliśmy odcinek o długości 24 kilometrów torów, wraz z 23 kilometrami sieci trakcyjnej. Na stacji w Malczycach wybudowane zostały 3 nowe perony oraz wyremontowano 3 zabytkowe drewniane wiaty kolejowe - powiedział Andrzej Eidtner kierownik kontraktu z ramienia PKP PLK, dodając, że do produkcji całego nasypu dodano 400 000 ton kruszywa.
- Stanęliśmy przed bardzo trudnym zadaniem, ponieważ okoliczny teren powoduje osuwanie się ziemi, zwłaszcza w czasie wiosennych odwilży. Udało się jednak rozwiązać ten problem -dodaje Andrzej Eidner.
Odcinek Środa Śląska - Malczyce to tylko jedna z wielu inwestycji na modernizowanej linii E - 30, realizowanych przez PRKiI. - Realizujemy także projekt w Jaworznie Szczakowej, prace ruszają już w sierpniu. W listopadzie planujemy rozpocząć prace pod Rzeszowem. Planujemy zakończyć te projekty do 2014 roku. Prawdopodobnie do 2015 całą linia powinna być zmodernizowana - mówi Piotr Sykuła, dyrektor projektu, z PRKiI.
