W pierwszym tygodniu września podróż z Warszawy do Gdańska może potrwać nawet ponad 8 godzin - poinformowali w czasie konferencji prasowej dotyczącej wprowadzenia korekty rozkładu jazdy przedstawiciele PKP PLK oraz PKP Intercity. Powodem wydłużeń czasu jazdy są remonty torów.
Robert Kuczyński z PKP PLK podkreślił w czasie spotkania z dziennikarzami, że takiego tempa, z jakim mamy obecnie do czynienia, nie było w polskiej infrastrukturze kolejowej. Ogromna liczba odcinków, na których prowadzone są inwestycje, wymusza na przewoźnikach wprowadzenie rozkładów jazdy, które w najbliższych miesiącach spowodują obniżenie atrakcyjności przejazdów koleją w Polsce.
Aktualnie PKP PLK realizuje ponad 60 kontraktów na modernizację infrastruktury o łącznej wartości 12 mld zł na 1800 km torów. Wśród najważniejszych prac są m. in. modernizacje linii: Warszawa – Łódź, Warszawa - Gdynia, Warszawa – Poznań, Wrocław – Poznań oraz prace na CMK. Są to inwestycje o ogromnym znaczeniu dla transportu kolejowego. Robert Kuczyński w czasie spotkania podkreślił, że bez czasowych zmian w rozkładach jazdy nie byłoby możliwe prowadzenie inwestycji. Pasażerowie muszą zatem uzbroić się w cierpliwość. - Dzięki modernizacjom, już od grudniowego rozkładu jazdy na niektórych odcinkach skrócony zostanie czas przejazdu – zaznaczył rzecznik prasowy PKP PLK.
Zmiany powodujące wydłużenie czasu podróży odczują pasażerowie już 1 września. Pociągi relacji Warszawa-Kraków skierowane zostaną na objazdy na okres 7 dni. Z tego też powodu czas jazdy pociągów wydłuży się do nawet czterech i pół godziny. Po 7 września, w związku z dalszymi pracami na CMK, pociągi będą kursowały w czasie 187-204 min.
Również pojedziemy jeszcze wolniej z Warszawy do Gdańska, gdzie na ok. 250 km torów trwają prace modernizacyjne. Między 1 a 7 września podróż może potrwać aż ponad 8 godzin. Od 8 września do wprowadzenia nowego rozkładu 10 grudnia, kursy do Trójmiasta mają trwać do 7 godzin. Początek miesiąca to okres, kiedy niektóre odcinki linii kolejowych w Polsce zostaną całkowicie wyłączone z eksploatacji. Stąd tak poważne utrudnienia.
Na pocieszenie przedstawiciele PKP PLK oraz PKP Intercity poinformowali, że czas podróży ulegnie skróceniu o kilkanaście minut na trasie Warszawa – Łódź Fabryczna.
Również w relacji Warszawa – Poznań będą prowadzone prace modernizacyjne. W listopadzie powinna zakończyć się modernizacja linii Łowicz – Kutno, gdzie obecnie pociągi kursują z prędkością 70 km/h. Od listopada możliwa będzie jazda z prędkością 160 km/h, a w nowym rozkładzie pociągi mają jeździć z Warszawy do Poznania nie dłużej, niż 2 godz. i 30 min.
Tymczasem przewoźnicy zwracają uwagę, aby uważnie śledzić rozkłady jazdy pociągów przed udaniem się w podróż.