Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Zmiana napięcia trakcyjnego na Słowacji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-04-2007
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. R. von Bagratuni, korespondent RK, 16 kwietnia 2007

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Zmiana napięcia trakcyjnego na Słowacji
Słowackie koleje, w ramach modernizacji, zmieniają napięcie trakcyjne 3kV prądu stałego na 25kV prądu zmiennego.

W ramach ogólnej modernizacji kolei na Słowacji, w tym przebudowy na dwutorową i elektryfikacji dotychczas zaniedbanych linii, postanowiono zlikwidować dwusystemowość napięcia trakcyjnego. W północnej Słowacji i w północnych Czechach byłe czechosłowackie koleje ČSD wprowadziły napięcie trakcyjne stosowane także w Polsce: 3kV prądu stałego. Natomiast w południowej części Czechosłowacji od dawna działał system węgierski (typu Kandó) napięcia 25kV prądu zmiennego o częstotliwości 50Hz.

Słowackie władze kolejowe doszły do wniosku, iż ujednolicenie napięcia trakcyjnego przyniesie o wiele więcej korzyści niż szkód. Na liniach podmiejskich i dalekobieżnych wewnątrz kraju stosowanie elektrowozów i składów dwufunkcyjnych, tj. potrafiących korzystać z napięcia obu sieci, jest bardzo kosztowne. Niezależnie od tego, często zdarzało się, że maszynista jednofunkcyjnego elektrowozu zapominał się i wjeżdżał na teren o odmiennym napięciu, powodując awarię maszyny. Na granicach obszarów o odmiennych trakcjach specjalne tablice informują o zmianie napięcia, jednak przy skrajnych warunkach atmosferycznych (ulewa, śnieżyca) nie zawsze są one widoczne.

Obecnie najbardziej opłacalnym systemem trakcyjnym jest ten, który zaprojektował wynalazca trójfazowego elektrowozu, Węgier Kálmán Kandó (1869-1931), czyli 25kV prądu zmiennego o mocy 50Hz. Kandó już w 1897 roku, podczas pobytu w Stanach Zjednoczonych, na dworcu kolejowym w Baltimore studiował ruch elektrowozów na 6-kilometrowym odcinku tunelowym o napięciu trakcyjnym 3kV prądu stałego i doszedł do wniosku, że rozwiązanie to jest bardzo nieekonomiczne.

Po powrocie z Ameryki, Kandó nie tylko zbudował prototyp trójfazowego elektrowozu, ale potrafił namówić władze kolejowe kolei węgierskich do doświadczalnego wprowadzenia napięcia trakcyjnego 25kV prądu zmiennego na jedynej wówczas elektryfikowanej trasie z Budapesztu do granicy w Hegyeshalom. Ponieważ eksperyment powiódł się, kierownictwo MÁV słyszeć nie chciało o wprowadzeniu innego napięcia trakcyjnego, choć Austriacy wywierali naciski, pragnąc wprowadzenia stosowanego u nich napięcia trakcyjnego 15kV prądu zmiennego. Później napięcie 25kV wprowadzili także Rumuni i Jugosłowianie, a nawet Francuzi i Duńczycy.

Po I wojnie światowej Kandó przebywał również w Polsce, gdzie bez skutku starał się przekonać władze o tym, że przez rezygnację z trakcji 3kV oszczędność energii będzie 6-8-krotna. Innymi zaletami systemu Kandó jest jeszcze o wiele mniejsze zużycie materiałów przy budowie samej sieci oraz transformatorów trasowych, a także mniejsza potrzeba konserwacji całego systemu.
Na Słowacji podjęto już decyzję i obok nowoelektryfikowanych linii, na Północy nastąpi stopniowe przejście na „węgierskie“ napięcie trakcyjne. Dodatkowo, coraz więcej przedsiębiorstw tramwajowych Europy również zastanawia się nad porzuceniem napięcia 600 czy 1000V prądu stałego i przejście na 25kV prądu zmiennego. Powody to: integracja sieci tramwajowej z kolejową, mniejsze zużycie prądu i kosztownych materiałów, czyli w skali rocznej oszczędności rzędu 40-60%. A koszty eksploatacyjne w prywatyzowanych czy utrzymywanych przez niezamożne samorządy miejskie firmach komunikacyjnych są nie bez znaczenia.

\
* Słowacy planują ujednolicenie wartości napięcia trakcji kolejowej Ĺ˝SR (fot. www.zsr.sk).
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5