Partnerzy serwisu:
Biznes

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne Poznań Główny: I etap

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
11-08-2008
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP SA, 11 sierpnia 2008

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Zintegrowane Centrum Komunikacyjne Poznań Główny: I etap
Na ogłoszone przez PKP SA zaproszenie do rokowań, mających na celu wyłonienie partnera finansowego na budowę zintegrowanego centrum komunikacyjnego Poznań Główny odpowiedziało siedem firm.

Do I etapu rokowań przystąpiły następujące firmy:
1. Neinver Polska Sp. z o.o.
2. Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych POL-AQUA S.A.
3. Konsorcjum HB Reavis Group
4. RIOFISA S.A.
5. Echo Investment S.A.
6. Konsorcjum TriGranit Holding Limited oraz TriGranit City Development Sp. z o.o.
7. Arkadia Centrum Handlowe Sp. z o.o.

Wymienione firmy złożyły wnioski formalne gwarantujące udział w rokowaniach z PKP SA. Do 15 września br. firmy mają za zadanie złożyć koncepcje biznesowe i architektoniczne. Drugi etap rokowań rozpocznie się na początku listopada br. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na czwarty kwartał 2009 roku, zakończenie inwestycji związane z obsługą podróżnych (części dworcowej) – przed rozpoczęciem mistrzostw EURO 2012, natomiast zakończenie prac związanych z częścią komercyjną będzie zależało od możliwości finansowych partnera finansowego i zachowań rynku.

Rolą partnera finansowego jest finansowanie całej inwestycji, pod którą PKP SA wnosi grunt. W ramach przygotowań do mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012 w Poznaniu, PKP SA we współpracy z wyłonionym partnerem finansowym planuje zrealizować projekt inwestycyjny polegający na budowie zintegrowanego centrum komunikacyjnego na stacji Poznań Główny, obejmującego: dworzec kolejowy, dworzec autobusowy, połączenie z Poznańskim Szybkim Tramwajem oraz powierzchnie związane z działalnością komercyjną, w szczególności centrum handlowe, centrum konferencyjno-biurowe, hotelowe, rekreacyjne, parkingowe i inne. Inwestycja będzie realizowana z wybranym w trybie rokowań inwestorem.

Teren przyszłego zintegrowanego centrum komunikacyjnego znajduje się w ścisłym centrum Poznania. Zajmuje około 16,5 ha i ograniczony jest umownymi granicami: od strony północnej – Mostem Dworcowym, od strony wschodniej tzw. Wolnymi Torami, od zachodniej ulicami Głogowską i Zachodnią, na styku dzielnic Łazarza i Wildy. Obszar ten ma kluczowe znaczenie dla miasta i należy do najważniejszych przestrzeni możliwych do komercyjnego zagospodarowania w Poznaniu.

Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania, na tym terenie istnieje możliwość lokalizowania: obiektów wysokich (25 - 55 m) i wysokościowych (powyżej 55 m), obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2 o zróżnicowanych funkcjach oraz platformy i zabudowy na platformie ponad torowiskami, ale wyłącznie pod warunkiem uwzględnienia wytycznych konserwatorskich. Zgodnie z wymaganiami Miejskiego Konserwatora Zabytków należy bezwzględnie zachować historycznie ukształtowany układ przestrzenny z ulicą Dworcową oraz placem przed budynkiem Dworca Głównego. Na tym obszarze ma być również maksymalne nasycenie zielenią, szczególnie w miejscach lokalizacji placów dworcowych. Procent zabudowy oraz intensywność zabudowy powinna uwzględniać możliwości obsługi komunikacyjnej, przepustowość zewnętrznego układu komunikacyjnego i możliwość obsługi w zakresie infrastruktury technicznej. Ze względu na fakt, że obszar przyszłego zintegrowanego centrum komunikacyjnego leży na tzw. terenach zamkniętych, decyzję lokalizacji inwestycji celu publicznego wydaje wojewoda wielkopolski.

Z dworca Poznań Główny prowadzony jest ruch pasażerski zarówno regionalny, krajowy jak i międzynarodowy. Poznań posiada bezpośrednie połączenia:
- krajowe z Warszawą, Krakowem, Katowicami, Wrocławiem Gdańskiem, Szczecinem, Łodzią;
- międzynarodowe z Moskwą, Kijowem, Berlinem, Frankfurtem nad Menem, Kolonią, Amsterdamem, Monachium.

Postępowanie mające na celu wyłonienie inwestora będzie dwuetapowe. W I etapie PKP SA dokona oceny złożonych przez potencjalnych inwestorów odpowiedzi na zaproszenie, w szczególności w zakresie doświadczenia i zdolności finansowej potencjalnych inwestorów, jak również oceni przedłożoną przez nich koncepcję zagospodarowania nieruchomości wchodzącej w skład projektu inwestycyjnego. W II etapie po złożeniu wiążących ofert przez potencjalnych inwestorów i po ewentualnym przeprowadzeniu dodatkowych rokowań z potencjalnymi inwestorami, PKP SA wyłoni inwestora, który złoży ofertę charakteryzującą się najkorzystniejszą relacją określonych przez PKP SA parametrów. Przedmiotem rokowań będą w szczególności: forma współpracy, sposób realizacji projektu inwestycyjnego, wartość nakładów inwestycyjnych, warunki finansowania projektu, sposób określenia zysków z projektu, proponowany przez potencjalnego inwestora program rozwoju, obejmujący m.in. dalsze zobowiązania inwestycyjne, ewentualne zobowiązania w zakresie ochrony środowiska i dóbr kultury oraz inne zobowiązania.

Projekt zintegrowanego centrum komunikacyjnego Poznań Główny nie jest jedynym realizowanym w tej chwili przez PKP SA. Spółka planuje przebudowę i modernizacją kilkunastu największych dworców kolejowych w najbliższych latach. Analogiczne działania obejmą dworce główne we Wrocławiu, Katowicach i w Warszawie (Warszawa Zachodnia, Warszawa Wschodnia), Szczecinie i Sopocie. Wartość tych inwestycji wyniesie około 1,5 miliarda euro. Celem PKP SA jest stworzenie w tych lokalizacjach nowoczesnych dworców i centrów biznesowych. Będą one węzłami komunikacyjnymi dającymi nowe możliwości przemieszczania się, spędzania czasu oraz prowadzenia działalności gospodarczej mieszkańcom miast i podmiotom gospodarczym.

 

\

* Wizualizacja PKP SA, Litborski - Marciniak.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5