Banverket (Szwedzka Administracja Kolejowa) i Bombardier Transportation wraz z innymi partnerami przedstawili wyniki projektu GrĂśna Tåget („Green Train”) w trakcie przejazdu testowego między miastami Västerås i Sztokholm.
Projekt badawczo-rozwojowy Gröna Tåget - Zielony Pociąg rozpoczął się w 2005 r., i zgodnie z planem trwać będzie aż do roku 2010/2011. Przy wykorzystaniu pociągu Bombardier Regina program badawczy pojazdów kolejowych ma na celu rozwój nowej generacji pociągów dużej prędkości, które spełniają specjalne wymagania techniczne oraz transportowe w krajach nordyckich. Gröna Tåget jest również wyjątkowy ze względu na wyposażenie pojazdu w komponenty nowych technologii Bombardier ECO4, które maksymalizują całkowitą wydajność pociągu oraz skuteczne zużycie energii.
Per Kyhle, Senior Technical Strategist w Banverket, powiedział: - Głównym celem tego projektu jest osiągnięcie od 20 do 30 procent mniejszego zużycia energii, skrócenie czasów podróży oraz zmniejszenie kosztów operacyjnych. Chcemy również operować na szlaku tak szybko i efektywnie, jak to tylko możliwe, przy użyciu obecnej infrastruktury, co często oznacza użytkowanie pojedynczych torów wspólnie z pociągami regionalnymi oraz towarowymi. Testy dowiodły, że cele te są realistyczne. Osiągnęliśmy znaczący postęp w zwiększaniu konkurencyjności kolei w stosunku do innych środków transportu.
Jednym z aspektów zwiększania konkurencyjności jest skrócenie czasu podróży. Duża prędkość Gröna Tåget skróci czas podróży między Sztokholmem a Göteborgiem o 15 minut. 23 czerwca 2008 r. pociąg testowy Regina ustanowił nowy szwedzki rekord, osiągając prędkość 295 km/godz.
Dzisiejszy przejazd testowy pociągu Regina był pierwszym z wykorzystaniem technologii Bombardier ECO4, na którą składa się portfolio innowacyjnych produktów i technologii, zaprojektowanych w celu zaoferowania przewoźnikom rozwiązań niezwykle efektywnych kosztowo oraz przyjaznych dla środowiska.
Dwa produkty ECO4 eksploatowane w projekcie „Green Train” to:
• Bombardier Mitrac Permanent Magnet Motor (silnik z magnesami stałymi), nowoczesna technologia silnika umożliwiająca wzrost sprawności łańcucha napędu, której efektem są niższe koszty operacyjne oraz zmniejszony wpływ na środowisko;
• Bombardier EBI Drive 50, system wspomagania maszynisty, który pozwala oszczędzić nawet 15 procent energii trakcyjnej dzięki informacjom o poziomie prędkości oraz siły trakcyjnej, jakie otrzymuje maszynista.
- Projekt ten udowodnił, dlaczego w Bombardier Transportation wierzymy, że klimat naprawdę sprzyja pociągom. Ten wspólny wysiłek dowiódł, że nasz "Green Train" to pojazd odpowiedni do eksploatacji nie tylko w krajach nordyckich. Prezentuje on także nową generację zrównoważonych i wydajnych energetycznie pociągów dużej prędkości. Nasze technologie ECO4 mogą być dostosowane do potrzeb klienta w celu zwiększenia wydajności każdej floty, tak jak to zaprezentowaliśmy dziś – powiedział Klas Wahlberg, generalny przedstawiciel Bombardier Transportation na Szwecję.
Gröna Tåget powstał, aby kursować w często ostrych warunkach klimatycznych panujących w krajach nordyckich. Został przebudowany tak, by osiągać większe prędkości, przy podwyższonym poziomie bezpieczeństwa oraz niższym zużyciu torów kolejowych.
Wiele uwagi poświęcono również wózkom, które są „przyjazne dla torów” (unikatowe pasywne samonaprowadzanie). Korzyści, jakie przynoszą te wózki, to zwiększona spokojność biegu, niższe siły trakcyjne oraz mniejsze zużycie koła i szyny na łukach torów. W pociągu zastosowano aktywne boczne odsprężynowanie celem podniesienia komfortu pasażerów oraz szersze nadwozia, aby w razie potrzeby zapewnić podróżnym większą liczbę miejsc siedzących.
Dodatkowo, pociąg przeznaczony jest do osiągania wyższych prędkości poprzez zainstalowane na sześciu osiach siniki trakcyjne, z których dwa są typu Permanent Magnet, oraz pantografu dużych prędkości współpracującego z istniejącymi sieciami trakcyjnymi.
Partnerzy projektu „Green Train” to także: Królewski Instytut Technologii (KTH) w Szwecji, Uniwersytet Technologiczny Chalmers, Konstfack (Wyższa Szkoła Sztuk, Rzemiosła i Wzornictwa Przemysłowego), Szwedzka Agencja Rządowa Systemów Innowacyjnych (Vinnova), Szwedzki Narodowy Instytut Badań Dróg i Transportu (VTI), AB Transitio, Branschföreningen Tågoperatörerna, SJ AB, Svenska Tågkompaniet AB, Interfleet Technology AB oraz Transrail Sweden AB.

* Fot. Bombardier.